Viltfångat och lokaliteter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Ursprungligen postat av Gabbi
    Suck. Du är idealist du. Det är ju bra, men jag är rädd att genomsnittsakvarieägaren inte riktigt är så kunskapstörstande som du hoppas. Idag har vi haft ca 3-4 kunder som skulle haft behållning av att veta sina inköpta fiskars fångstplats. (Alla köpte dock inte VF, men om de hade gjort.) Övriga hade sett ut som frågetecken.
    De flesta akvarister vet faktiskt knappt handelsnamnet på sina fiskar, och det är inte för att vi vägrat tala om det. Ännu färre vet det latinska namnet, och ytterligare färre vet vilken världsdel de kommer ifrån, och ytterligare färre vet vilket land de kommer ifrån.
    Jag tror de flesta skulle vara mer intresserade av att veta åldern på de fiskar de köper. Den frågan får jag då och då spontant, men jag har ALDRIG fått frågan om fångstplats av någon som inte varit ungefär på den nivån man hittar här inne.

    Ang. vf fisk utan fångstplats är nog Kardinaltetra och Scalare två väldigt bra gissningar.

    Återigen. Det är intressant att veta fångstplats, och jag tror inte kunderna skulle tacka nej till informationen om den fanns tillgänglig i alla fall, men min fråga gällde om butiker ska undvika att ta in fisk om fångstplatsinformation inte finns tillgänglig. Min egen åsikt är att det vore störtlöjligt att missa fin och säljbar fisk av den anledningen.
    Hehe...idealist...ja det är inte fel att sträva efter det perfekta []

    Jag förstår mycket väl att t ex fångstplats inte är så jätteaktuellt för gemene hobbyutövare...men frågan är varför det inte är det?
    Handeln matar ju konsumenterna med namn som kallas för "handelsnamn" och de är ju ofta ganska försvenskade för att passa den marknaden vi har här i Sverige. Jag tycker ändå inte att man kan skylla konsumenterna för ointresse gällande fiskarnas fångstplats när de inte får information att lära. Det är ju -ungefär- som att säga åt stora delar av världsbefolkningen att ni behöver inga böcker för ni vet ju ändå inte vad böcker är och ni förstår ju inte vad som står där. *jaja den var kanske hård...*
    OBS. Jämförelsen skall inte läsas som att jag tycker att andra konsumenter som inte bryr sig om t ex fångstplats skulle vara sämre än någon annan...om nu någon får för sig att tolka det så.

    Mitt svar blir på din slutfråga som du även ställt tidigare. Det är inte störtlöjligt av dig som handlare att kräva av exportörer att bemöta kraven hos dina kunder...däremot vore det störtlöjligt av exportören att inte bry sig om dina önskemål. Ska man få något uträttat som hjälper konsumenten i valet av fisk han/hon köper så bör väl ändå handlaren lägga manken till och erbjuda kunden mer "kött på benen"...kanske t o m mer än vad kunden begär?

    Men ok...för en del är kvantitet viktigare än kvalitet. ;-)

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #32
      Ursprungligen postat av Stefan Larsson
      Hehe...idealist...ja det är inte fel att sträva efter det perfekta []

      Jag förstår mycket väl att t ex fångstplats inte är så jätteaktuellt för gemene hobbyutövare...men frågan är varför det inte är det?
      Handeln matar ju konsumenterna med namn som kallas för "handelsnamn" och de är ju ofta ganska försvenskade för att passa den marknaden vi har här i Sverige. Jag tycker ändå inte att man kan skylla konsumenterna för ointresse gällande fiskarnas fångstplats när de inte får information att lära. Det är ju -ungefär- som att säga åt stora delar av världsbefolkningen att ni behöver inga böcker för ni vet ju ändå inte vad böcker är och ni förstår ju inte vad som står där. *jaja den var kanske hård...*
      OBS. Jämförelsen skall inte läsas som att jag tycker att andra konsumenter som inte bryr sig om t ex fångstplats skulle vara sämre än någon annan...om nu någon får för sig att tolka det så.

      Mitt svar blir på din slutfråga som du även ställt tidigare. Det är inte störtlöjligt av dig som handlare att kräva av exportörer att bemöta kraven hos dina kunder...däremot vore det störtlöjligt av exportören att inte bry sig om dina önskemål. Ska man få något uträttat som hjälper konsumenten i valet av fisk han/hon köper så bör väl ändå handlaren lägga manken till och erbjuda kunden mer "kött på benen"...kanske t o m mer än vad kunden begär?

      Men ok...för en del är kvantitet viktigare än kvalitet. ;-)
      Anledningen till att det inte är så intressant för gemene man är för att de helt enkelt inte är "där" i sin hobby ännu. För dem kanske inte akvariet ens är en hobby, utan enbart en färgklick. Självklart kan tex jag skapa intresse för fångstplats, men då jag trots allt har begränsad tid med varje kund får jag välja att fokusera min information på de saker som är direkt nödvändiga för fiskens överlevnad. Om kunden utvecklar sitt intresse, och fortsätter komma tillbaka, kan det hända att vi i framtiden kommer komma in på fångstplats.

      För att använda ditt eget exempel så slänger jag inte heller till folk som knappt kan läsa "Krig och Fred" på orginalspråket heller, även om vissa av dem tio år in i framtiden kommer känna en trängande längtan efter nämnda litterära verk. :-)

      Jag kan självklart fråga en exportör, tex "Stefan Larsson skulle vilja köpa Tilapia guinasana om du kan svara på vilket gruvhål de kommer ur," men jag är inte villig att säga upp samarbete med dem om de misslyckas. Däremot är det ingen hemlighet att faktiskt även vi är intresserade av fångstplatser och dylikt, och om du tittar tillbaka på våra nyhetsbrev så ser du att vi ofta nämner det på sådan fisk där informationen finns tillgänglig, tex Malawi och Tanganyika. Vad gäller Malawi kan jag hiva in några nytagna vyer över sjön också. *ler*

      Kvantitet är inte nödvändigtvis viktigare än kvalitet, men det spelar onekligen en viss roll eftersom ingen som jobbar med fisk har lust att gå hem och käka kartong till middag. ;-)
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #33
        Stefan
        dom flesta kunder vet i bästa fall om dom har
        Malawi (dvs hela afrika)
        Tanganika (oftast bara en sjö)
        Sydamerika (dvs central nord och sydamerika)

        Ganska ofta får man en fråga vi har en röd fisk som är himla elak ca 10 cm ,Gissa fisken Rödciklid

        om nu alla fiskar ska ha exakt position var den kommer ifrån så är det ju som gjort för fusk och vad gör vi när man inte litar på någon
        Mina kriterier
        Erfarenhet
        Konkurenternas erfarenhet (om dom gråter) (har köpt av dom i 20 år)
        Kvalite (man beöver inte en kuvös,tumstock,formalinbad)
        Reklammationer (vi har alltid rätt)
        Fördelning(vi är nöjda med 8 hanar o 2 honor apistogramma)
        Service (vi vill inte ha mer sprit)
        Närhet (det är bra om dom finns i stockholm)
        Kommnikation (dom svarar i telefonen)
        Pris (minst 20%) 80% går ochså bra)
        ha en bra dag (kväll)
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Hehe...förstår mycket väl din sits Gabbi...men det är aldrig fel att f ö r s ö k a få exportörer mer noggranna. Givetvis ska man inte klippa band med en långvarig affärsrelation över en sådan sak om det inte är på arter där kunder kräver. Samtidigt bör ju exportören göras medveten om att ifall de inte kan leverera så finns det alltid en annan runt hörnet som kan...men men...på det stora hela så förstår vi nog varandra bra.

          Kartong? Kartong smakar gott...särskilt de nya som man kan köpa på ICA Maxi för flytt. Riktigt krispiga och faktiskt lite saltade. Tala om för Christer att han kan köpa hem en packe och tugga på så kan han köra en rea-rajd för Stockholmarna.

          Christer: Undrade just när du skulle kliva in i handlingarna...hehe. Förresten...de där lysögonfiskarna är ju hur sköna som helst! Synd att jag aldrig har tid att stanna till i Stockholm för att kolla in Akvarielagret m m. Är ju bara Skövde-Arlanda när jag väl närmar mig storstaden.

          P.s. Trots mina små gliringar så hyser jag stor respekt för det ni åstadkommer med Akvarielagret. Gott rykte om professionalitet och stort kunnande inom yrket är aldrig billigt eller ofta förekommande.
          Senast redigerad av StefanL; 16 mars 2006, 00:00.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #35
            Humm, verkar som om folk totalt missuppfattat min grundidé och tankar....därav tänkte jag att det skulle vara ämnat mer åt sjöcikliderna. Inte debatt om att jag inte köper sjöciklider utan fångstplats och varför man ska eller inte ska.

            Huvudtanken från min sida: Varför säljs en välkänd ciklid som Opthalmotilapia nasuta från tanganyikasjön som "Gold Tanzania"? I Tanganyikasjön har de koll på de olika lokaliteterna, varför säljs det fortfarande fisk utan lokalitet därifrån? Men det kanske debatten svarat på men inte orkar jag läsa genom en massa snack om lådor som går att äta eller vad ni nu babblar om...

            Nä, nu ska jag bara fixa de där karet och lite stålar så ska jag springa iväg till min lokale handlare o slänga iväg en beställning på en halv låda O.nasuta från Kipili....

            och för er andra som inte har lust att hålla koll på artnamn eller lokalitet så kallas de ofta för Kipili Gold, så ni kommer inte undan lokalitetsangivelse ändå =)
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Gäst

              #36
              Jonas i de fall du nämner så är det nog ofta så att fisken inte är fångad på en plats. Och det här med namn på platser i Tanganyikasjön, du kan lätt få ett namn från varje person du frågar om du ankrar utanför någon udde.

              //NJ

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #37
                Jag tycker att Stefans, Gabbis och Christers diskussion är väldigt intressant, den belyser ett viktigt del av vår hobby, nämligen att handlarna inte bara kan ta hänsyn till oss som verkligen brinner för sin hobby utan de måste tänka i första hand på de kunder som utgör basen för sin egen överlevnad. Utan dessa hade vi haft väldigt svårt att få tag på några spännande arter över huvud taget. Så vi skall väl vara rätt tacksamma mot de vanliga guppyköparna (köpte för övrigt själv vildformen av guppy förra veckan, en rätt cool fisk faktiskt.)
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Lacustris
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 142

                  #38
                  Ursprungligen postat av Gabbi
                  Anledningen till att det inte är så intressant för gemene man är för att de helt enkelt inte är "där" i sin hobby ännu. För dem kanske inte akvariet ens är en hobby, utan enbart en färgklick. Självklart kan tex jag skapa intresse för fångstplats, men då jag trots allt har begränsad tid med varje kund får jag välja att fokusera min information på de saker som är direkt nödvändiga för fiskens överlevnad. Om kunden utvecklar sitt intresse, och fortsätter komma tillbaka, kan det hända att vi i framtiden kommer komma in på fångstplats.
                  Något för handlare som faktiskt inte är överdrivet ansträngande är att sätta en lapp vid karet och där skriva handelsnamn OCH det vetenskapliga namnet följt av fångstplats i de fall den är känd och har betydelse (som för t.ex. flertalet ciklider).
                  Har sett att en del handlare även skriver ut (och plastar in) artbeskrivningar från t.ex. Zoopet:s hemsida och det är ett lovvärt initiativ.

                  Tycker på något sätt att det borde ligga i handlarnas intresse att intressera kunderna för det som säljs. Finns informationen så läses den nog och intresset och därmed kunskapen ökar. Dessutom personalen kanske slipper lägga tid på att besvara samma frågor om och om igen.

                  Om man drar en liknelse med livsmedel så köper vi ett choklad som ser gott ut utan att fundera så djupt på det. Det finns dock alltid en innehållsförteckning för dem som vill och behöver läsa den.
                  Det är aldrig för sent att ge upp!

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #39
                    Ursprungligen postat av Lacustris
                    Tycker på något sätt att det borde ligga i handlarnas intresse att intressera kunderna för det som säljs. Finns informationen så läses den nog och intresset och därmed kunskapen ökar. Dessutom personalen kanske slipper lägga tid på att besvara samma frågor om och om igen.
                    Detta är en klar sanning, finns inforn är nybörjare väldigt noga med att skriva ner och ta notis om det. Finns de inte så bryr de sig inte.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • september 2003
                      • 660

                      #40
                      Ursprungligen postat av Lacustris
                      Tycker på något sätt att det borde ligga i handlarnas intresse att intressera kunderna för det som säljs. Finns informationen så läses den nog och intresset och därmed kunskapen ökar. Dessutom personalen kanske slipper lägga tid på att besvara samma frågor om och om igen.

                      Om man drar en liknelse med livsmedel så köper vi ett choklad som ser gott ut utan att fundera så djupt på det. Det finns dock alltid en innehållsförteckning för dem som vill och behöver läsa den.
                      det där har jag aldrig fattat varför inte alla handlare gör, även om man har lite mer koll finns det ju många arter som är lite kluriga att artbestämma när man ser ett gäng ej utfärgade ungfiskar
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av Gabbi
                        Återigen. Det är intressant att veta fångstplats, och jag tror inte kunderna skulle tacka nej till informationen om den fanns tillgänglig i alla fall, men min fråga gällde om butiker ska undvika att ta in fisk om fångstplatsinformation inte finns tillgänglig. Min egen åsikt är att det vore störtlöjligt att missa fin och säljbar fisk av den anledningen.
                        Jag inbillar mig att ni inte koper all VF fisk som finns av alla fiskar fran alla stallen inom samma prisklass. Jag onskar att ni valde de med fangsplats istallet for de utan vilket inte skulle forvana mig om ni redan gor. Finns inte fangstplatsen sa onskar jag att ni fragade efter den vilket jag inte vet om ni gor. Fran kundens sida sa onskar jag att de fragade ocksa. Sedan har vi det dar med kunder utan kunskap. Om nagon koper ball fisk som gor vad de ska dvs ser v=balla ut och sa dor de efter X ar sa spelar det ju ingen roll om det finns fangstplats eller inte ( t ex kardinaltetra).

                        For X ar sedan kopte jag daremot VF blaciklid trots att agaren av affaren inte kunde ange fangstplats. Jag har sett foton pa natet att fler an jag har dessa fiskar. Problemet ar att det inte ar blaciklid. Sven Kullanders kommentar var i princip "vet inte":



                        Nu borjar mina fiskar forplanta sig hos folk och sakert kommer stackare forsoka hybridisera dem med "vanliga". Antingen misslyckas de och tror att nagon ar steril, eller sa lyckas de vilket egentligen inte ar en jattekatastrof da de "vanliga" ar en gammal "gatukorsning". Hursomhelst. Hade jag vetat fangstorten sa hade jag kunnat namnge den korrekt osv. Jag kommer ALDRIG mer kopa en dylik fisk om jag tror att jag kanske kommer odla pa den.

                        Sammanfattning: Jag onskar att fler kunder inte kopte fisk utan fangstplats sa att det blev press pa affarerna sa att det press pa exportorerna. Seriosa affarer skulle da fa en konkurrensfordel genom att ange lokaliteten.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • april 2002
                          • 327

                          #42
                          Har svart att tro att nagon exportor inte vet vad fiskarna kommer ifran.
                          Men daremot kan ju det finnas en del som inte vill ange fangstplats, eller rent ut hittar pa en....det finns flera orsaker till detta.
                          Felipe

                          Kommentar

                          Arbetssätt...