Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Sjukdom?

    Såg att en av mina Rödzebror låg på botten (på rätt köl) igår kväll. Den såg lite uppsvälld/blek ut och låg på mage. Är det det som kallas bukvattensot? Den var rätt passiv och jag kunde fånga upp den utan besvär. Lade den i ett eget litet kar och tillsatte lite jodfritt salt (salt är ingen medicin så, jag vet. Kändes dock bättre än att inte göra ngt alls).

    Nu är det väl bara att hålla tummarna, dels på att ingen annan fisk drabbats och dels att firren ifråga tillfrisknar. Skall försöka byta vatten varje dag för den (och strunta i matning i ett par dagar). Om det är bukvattensot och jag inte var snabb nog, hur snabbt märks detta på de övriga firrarna?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Kolla fiskarnas beteende när du matar...ifall de tar in maten och ifall de behåller den. Om det tar in och spottar ut konstant så kan det vara fara. Se även på fiskarnas buk om den är onormalt rundad trots att de inte fått mat på en stund (1 dag).

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Annars kan du göra så att du tar ur dem ur karet och lägger dem i en hink med pump och värme övernatten eller i något dygn. Ifall fisken/arna har förstoppning så äter den ju inte. Allt som har med magen att göra måste inte vara bukvattensot. Tarmproblem är desto vanligare.

      Anledningen till att man lägger fiskarna i hink är att man så lätt ser ifall de har bajsat.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Stefan: Skall se om alla fiskar äter om jag kommer hem innan nattinatti.

        Robin: Vad firren i plastkaret beträffar så borde jag tänkt på det. Satte nämligen in en Fluval2 hos den :/ Får hoppas att pumpen inte tar allt skit och om det bara är magproblem borde firren både bli smalare och hungrigare utan mat. Får se mot slutet av veckan.....

        Kommentar

        Arbetssätt...