Nu börjar mina L. Ocellatus tappa sin charm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Nu börjar mina L. Ocellatus tappa sin charm!

    Först körde hanen över sin hona och åt upp all rom som jag berättat om i en tidigare tråd. Sedan dess har han hunnit äta upp alla hästnosyngel trots att min hästnoshane snällt släppte ynglen i ett röse med småsten. För tillfället bevakar han hästnosparet, som nu leker igen, och försöker sno rommen innan honan hinner vända sig om och fånga kornen! []

    Jag tror att Ocellatusarna snart får dela 130-liters kar med mina Multifasciatus istället. Problemet är att där är gott om (goda) yngel i olika storlekar. Tror ni att multisarna orkar försvara sin avkomma? Min andra fundering är om Ocellatushonan får vara något sånär ifred i ett så pass litet akvarium?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Ja,ut med dem! Hade L.Meleagris som hade kål på två kullar Eretmodus.Fan vad arg jag var...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Alltså... ledsen att lägga lök på laxen: har sagt det förut och säger det igen... ocellatus, stappersi och speciosus är jäkligt granna firrar, men INTE särskilt snälla. Vare sig mot varandra eller mot annan fisk. Ser fina och oskyldiga ut, jojo men. Kräver sin plats, säger jag. Jag har sett folk här på forumet som verkar kunna köra två par i ett 50-liters, men de måste vara undantaget i från regeln. Sedan jag enbart kunde köra 1+3 av stappersi i mitt 600-liters, trots nästan hela botten täckt med snäckor så är jag skeptisk till att rekommendera dem till små kar. Ett säkert par i ett 100-liters, kanske. Gott om gömställen. Mycket gott.

      Personligen tror jag multisarna får det tufft, fast jag har inte provat den kombon. Ingen aning om vad jag hade gjort själv, för en gångs skull.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Nu har hästnosarna lyckats skrämma iväg "den lille" och genomfört en lek. Jag såg nio romkorn som honan plockade upp! De håller fortfarande på men det verkar inte bli fler ägg. Hur många romkorn är genomsnittligt för ett vuxet par?
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Du bekräftar mina misstankar Patrik. Tja, nu blev det ju en lyckad lek ändå, jag får väl låta hästnoshanen spotta i en håv så att jag har en yngelkull i tryggt förvar i ett yngelakvarium. Sedan kan jag lättare slappna av och sitta och garva åt fräcka Ocellatusar vid framtida hästnoslekar. ;-)
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • molehill
            Användare
            • september 2005
            • 56

            #6
            Tråkigt att höra Per! Plocka bort honom, och låta hästnosarna få
            leka och ta hand om sina yngel utan att det ska komma en liten ulv i
            fårakläder och mumsa.
            Håller med om att Ocelltus är riktigt grymma. Är den Aggressivaste firre
            jag haft.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Mina Ocellatusar har jag flyttat ner till mitt kar nere på akvarieföreningen eftersom de blev uppkörda i hörnen av jullarna (regani). Så det skiljer sig lite hur tuffa de är. Där emot är det alltid kul att se deras aggressiva beteende när man stoppar i handen nära snäckorna. Riktigt arga....

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #8
                har bara multisar (har dock haft dom länge) men jag tycker INTE att dom är särskilt aggresiva så frågan är om dom klarar av ocellatusarna!?

                mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  hej Per!
                  Jag antar att du har köpt dina hästnosar hos kent i Nol?. Jag köpte 3 par för övrigt av honom och fick totalt 6 lekar på dom. Har för övrigt sålt avelsdjuren nu. Införskaffat lite irsacae i stället.
                  Jag fick i snitt mällan 11-20 yngel/kull.
                  Fina är dom iaf. Hoppas på bättre lycka denna gång Lycka till.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Banderad och Choffe, jag tror händer och multisar ligger löst till i sällskap med ornatus så de får gå kvar i stora akvariet ett tag till. Däremot så har mina multisar tryckt upp fyra fullvuxna J. Ornatus i hörnen så lite tuffa är de allt.

                    Andreas, Nol stämmer bra. Jag räknade till nio romkorn igår och har kanske missat några. Tack för infon!
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Alla snäcklekare är hel jävliga De jag har haft har gett sig på både jullar och troffar. Ser ganska komiskt ut när en 3.5 cm multishona biter sig fast i stjärtfenan på en fullvuxen troffe.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Sofus
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 190

                        #12
                        haha ja herregud vad arga dom kan vara ibland!
                        Är det någon som sett ocellatus vara onda mot nyfödda troffeyngel? Börjar nästan bli orolig för mina dubbar när dom ynglar när jag läser den här tråden
                        1m³ afrika i vardagsrummet!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                        http://www.akvarieforening.se/

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #13
                          Jag tippar att troffeyngel ligger dåligt till! Min Ocellatushane var oerhört tålmodig när han plockade alla hästnosyngel vid stenröset. Dubbeyngel och hästnosyngel är väl ungefär lika stora vid födseln?

                          Fråga mig om tre veckor annars, hästnosleken inspirerade tydligen mina dubbar för två honor går och tuggar idag.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #14
                            Enligt min erfarenhet så finns det inga firrar som är mer aggresiva än snäcklekare. Små men ack så tuffa . Jag hade Signatus i mitt 900 liters kar där bla Kilesa går. signatusen hade så stora revir att kilesan fick endast vara runt kanterna och i den övre delen av karet. Tog sedan bort signatusen o wolla 1 vecka senare en kilesa med tugg . Tom hästnosarna hade det lite tufft ibland.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #15
                              Ursprungligen postat av Per Bjellert
                              Jag tippar att troffeyngel ligger dåligt till! Min Ocellatushane var oerhört tålmodig när han plockade alla hästnosyngel vid stenröset. Dubbeyngel och hästnosyngel är väl ungefär lika stora vid födseln?

                              Fråga mig om tre veckor annars, hästnosleken inspirerade tydligen mina dubbar för två honor går och tuggar idag.
                              Hästnosyngel är mindre, i fall de jag har sett.

                              Mvh
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...