Cyps leptosoma spottdags?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #46
    Ursprungligen postat av MadMartin
    Vilken fördelning skulle ni föreslå på en lekgrupp?
    och hur tycker ni lek-karet borde se ut?

    Funderar på att skaffa ett rejält gäng Utinta? Har blivit helt såld på cyprisarna .

    /Martin
    Karet behöver vara hyfsat stort, minst 200 liter men helst 375 eller större. Cyps använder gärna höjd på karet också, så kan man få det 60 cm högt, eller mer, är det bra. Fyll med lodräta ytor, helst så att det blir utrymmen där hannarna inte behöver se varandra. Mycket simutrymme och fria ytor. Ge honorna några mörka skrymslen i hörnen där de kan spotta. Ofta, men inte alltid, spottar alla honor i samma hörn. Verkar också vara en fördel att inte lyfta ut alla yngel - om honorna ser att det finns andra yngel i karet verkar de spotta tidigare. De verkar inte bry sig speciellt om sina yngel, så risken att de blir uppätna är liten.

    På lekgrupper har jag sett olika förslag, 2 hannar och 10 honor, eller det omvända som Andreas skriver om (med fler hannar alltså). Jag har kört med 5 hannar och 7 honor, men är övertygad om att det funkar bättre med ännu fler av bägge könen. Cyps sägs vara snälla firrar, men inte enligt min erfarenhet. Kan mycket väl fightas till köttsår och även slå ihjäl varandra. Ju fler man har desto mer kan då aggressionerna fördelas.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #47
      Spottkar färdigt, men ............

      Nu hade jag gjort färdigt ett annorlunda och fint spottkar för mina cyps och nigripinnisar.
      Tänkte fånga upp 8st cyps och 1 nigripinnis med bautapåsar idag för att testa det nya spottkaret.

      Men när jag kom in i rummet så såg jag att alla 9 honor hade spottat sina yngel tidigt på morronen. Typiskt. 3 små yngel såg jag simma omkring vid ytan. De andra hade säkert redan blivit frukost. Nåja en del kommer ju att överleva och lek blir det snart igen. Men det jag tyckte var intressant var att alla spottade samma dag. De gör väl så i T-sjön oxå förmodar jag, att en grupp honor sammlas på nåt ställe för att spotta ut sdina yngel och sen återgå till det stora stimmet.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #48
        Det är ingen av er som provat att ha cypris-honorna i ganska grovmaskiga "yngelkassar" i ett lagom stort yngelkar när de skall spotta? Rent teoretiskt borde ju ynglena direkt efter de blivit spottade smita ut från kassarna och gömma sig någonstans i karet väl?
        Tony Englund

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • februari 2004
          • 213

          #49
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Nu hade jag gjort färdigt ett annorlunda och fint spottkar för mina cyps och nigripinnisar.
          Tänkte fånga upp 8st cyps och 1 nigripinnis med bautapåsar idag för att testa det nya spottkaret.

          Men när jag kom in i rummet så såg jag att alla 9 honor hade spottat sina yngel tidigt på morronen. Typiskt. 3 små yngel såg jag simma omkring vid ytan. De andra hade säkert redan blivit frukost. Nåja en del kommer ju att överleva och lek blir det snart igen. Men det jag tyckte var intressant var att alla spottade samma dag. De gör väl så i T-sjön oxå förmodar jag, att en grupp honor sammlas på nåt ställe för att spotta ut sdina yngel och sen återgå till det stora stimmet.
          japp, det sägs att de spottar samtidigt och att de då givetvis leker samtidigt. Men jag har då aldrig märkt att de skulle leka samtidigt hemma hos mig. Har massor av lekar men tycker att det typ blir en per dag istället för alla på en gång.
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #50
            När dom sticker iväg snabbt så blir de fångade och uppätna av de andra i akvariet.

            Flytväxter med långa rötter eller en "dunge" av H. polysperma, vattenormbunke eller liknande som går upp till ytan, är nog det enda som hjälper att klara fler yngel att överleva.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #51
              Ursprungligen postat av ciklidMartin
              japp, det sägs att de spottar samtidigt och att de då givetvis leker samtidigt. Men jag har då aldrig märkt att de skulle leka samtidigt hemma hos mig. Har massor av lekar men tycker att det typ blir en per dag istället för alla på en gång.
              Detta tror jag beror på hur många man har och hur många hanar som är "lediga" för parning istället för revirstrider. Det är min teori.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #52
                Håller man honorna i riktiga stim istället för i små grupper så blir en rackarns massa honor avlekta på en gång...

                Ett bra sätt att rädda yngel från den här typen av fisk är Eheims Efhi Fix.
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                Arbetssätt...