Mina ocellatus dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    Användare
    • september 2005
    • 56

    Mina ocellatus dör!

    Vad gör jag för fel? Jag byter 30% av vattnet en gång i veckan, och tillsätter salt och bikarbonat enligt doseringen 0,5dl/100l av det nya vattnet.
    Fyller på med så kallt vatten jag vågar utan att tempen i karet sjukner för mkt.
    I akvariet (152l) går det 3 ocellatus och 6 nigripinnis, de sistnämnda verkar inte påverkas alls av vattenbytena men ocellatusarna blir riktigt medtagna av detta.
    För några veckor sedan dog en ocellatus strax efter ett byte och nu ikväll dog två till ca 1 timme efter bytet, inga synbara symptom på dom.
    Jag har enligt test ingen nitrit alls, och Ph ligger mellan 8,5-9. Vad kan jag mer testa som skulle kunna påverkas av vattenbytena?
    Jag tycker det är lite lustigt att nigripinnisen inte påverkas negativt av bytena medan ocellatusen gör det. Nigripinnisen blir pigga och leksugna...

    Nån som har någon idé av vad det kan vara som gör att dom dör?
    Börjar bli lite ensamt för de som är kvar...

    Tack på förhand!

    - Oscar
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Låter konstigt, när du har andra "testpiloter" i karet. Funderar på om du vet vilken ålder ocellatusarna var i? Om de är köpta från samma kull var de kanske gamla? I övrigt låter det helrätt. Bytte vatten på samma sätt som du när jag körde stappersina i stora karet. Funkade perfekt. Är du helt säker på att det inte är några som blir piggare av vattenbytena så det utlöser aggressioner och revirstrider? ocellatusarna kan vara rätt aggro inbördes, och de klipper relativt lätt en svagare artfrände.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • molehill
      Användare
      • september 2005
      • 56

      #3
      Jo det är lite mystiskt att bara ocellatusen påverkas.
      De är av ganska varierande storlek, men ska vara från samma odlare
      men alla kan nog inte vara från samma kull. Jag har en stor hanne och han är riktigt aggro mot övriga individer, särskilt den största honon som är en av de som dog idag. De övriga har vart ganska små så jag tror inte det är av ålderskäl de dött.
      Att han skulle vara orsaken till de övrigas död är den enda anledningen jag skulle kunna komma på. Borde det inte synas på dom om det vore han som haft ihjäl dom?

      Kanske får byta ut ocellatusen mot nån annan snäcklekare som är mindre aggro och som kan komma överens i ett så pass litet akvarie?

      Tack för svaret!

      - Oscar

      Kommentar

      • molehill
        Användare
        • september 2005
        • 56

        #4
        Nu tog jag honom på bar gärning! Det va precis som du trodde Patrik, det var inte vattenbytena utan aggresivitet som tog död på dom. Han var i full gång att ha ihjäl ytterligare en när jag smög mej på honom, så nu får han gå i ett uppfostringskar! Funderar på att byta till multisar eller kanske ett par brevisar i väntan på ett större akvarium, är ju bara två stycken ocellatus kvar nu och om den onde får betämma bara en kvar...

        - Oscar

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Multisar eller brevis funkar klart bättre i mindre kar. Behöver inte alls synas på firrarna att de blivit dängda av en annan - verkar som om de kan dö av själva stressen i att inte komma undan.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • molehill
            Användare
            • september 2005
            • 56

            #6
            Hur ska jag göra nu? Vill ju ha ocellatus men det känns lite meningslöst att köpa nya
            och släppa ihop med aggro-hannen. Kvar i det som ska var yngelburk till nigripinnisen kan han ju inte gå...
            Känns som en svår nöt att knäcka. Hur skulle multisar funka ihop med nigripinnis? Ocellatusen har helt struntat i dom, och låtit de komma riktigt nära snäckorna. Det känns som multisarna skulle vara jobbigare för nigripinnisen. Jag har iaf fått den uppfattningen av vad jag läst, att multisarna inte tillåter några andra firrar komma nära snäckorna.
            Vad skulle annars kunna gå i ett 152 tillsammans med nigripinnis?

            - Oscar

            Kommentar

            • molehill
              Användare
              • september 2005
              • 56

              #7
              Skrev visst medans du postade! Lutar åt multisar då! Frågan är bara hur de
              går ihop med nigripinnisen, iofs ska pinnisen flytta till ett betydligt störra kar inom en inte allför avlägsen framtid. Vad gör jag med mina två kvarvarande ocellatusar? Kan ju knappast släppa ihop dom igen...

              - Oscar

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                jag har multisar med nigripinnis i ett 150L hemma. även ett gäng små J. sp. Gombi i. Multisarna är mycket mera släpphänta med nigripinnisarnas närhet än med jullarna, så det kommer nog inte vara några problem, det är det åtminstonde inte för mig.

                Räkna med att all din sand kommer vara uppskottad i ett hörn efter en vecka dock.
                fish r friend

                Kommentar

                • molehill
                  Användare
                  • september 2005
                  • 56

                  #9
                  Har lite funderingar på nån Julle istället... Hur funkar dom ihop med nigripinnisen?
                  Tycker att de borde störa varandra lite med tanke på var de håller till i akvariet.
                  Upplever att mina nigripinnisar beter sej som de transcriptus jag hade för ett antal år sedan.
                  hur många multisar har du i det karet? Stör deras grävande mkt, eller är det nått man kan leva med

                  - Oscar

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    #10
                    Jag har fyra jullar (regani) och sex nigripinnis i min 375:a och det är inga problem alls. Aggressionerna ligger främst inom arterna. Mina nigripinnis är iofs fullvuxna medan jullarna fortfarande är rätt små. Jag har multisar också och dom och nigripinnis går som tidigare sagts jättebra ihop.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Oscar: Multisars grävande stör inte, är helt undebart att sitta och titta på dem när de gräver sönder bottnen. Lägg snäckskalen nära framfåtan och bakåt om du ska ha multisar. Är riktigt skoj att se de små liven gräva oavbrutet och gruffa med varandra. Kan rekommendera dessa fiskar starkt!
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Lacustris
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 142

                        #12
                        Hur stort kar behöver egentligen ocellatusar?

                        Vad jag läst räcker det med mycket små kar.
                        Har lyckats hitta ett hörn till ett litet 54-literskar just för dessa fiskar.
                        Hade tänkt 1+2 eller kanske t.o.m. 2+5.

                        Är jag helt snett på det?

                        Dett känns inte roligt att ha ätit escargot helt i onödan (jag ville åt skalen men man kan ju inte kasta mat, även om det är sniglar....).
                        Det är aldrig för sent att ge upp!

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #13
                          Var det inte gott då?

                          Jag skulle köpt några brevisar till det akvariumet. Då har du fortfarande användning för skalen. Ocellatus tror jag absolut att det är för trångt för om jag jämför med beteendet hos mina ocellatusar. Multifasciatus är skojiga och ganska snälla men är roligast om de (och skalen) är många. Mina sex multisar tar 60x40 i bottenyta i mitt 80-liters med 80x40 i botten.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • Lacustris
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 142

                            #14
                            Gott? Jo, inte så illa men det hade nog varit bättre om jag inte vetat vad det var..

                            Tack för svaret Per, jag avstår från ocellatus.

                            Hur många brevisar (eller multifasciatus) och hur många skal (hoopas verkligen att 12 räcker)?
                            Det är aldrig för sent att ge upp!

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #15
                              Jag har som sagt sex multisar och de delar på 34 skal. En hane och tre honor kanske är lagom till din burk? Brevis har jag ingen erfarenhet av, jag har bara fått för mig att de är lite lugnare och mer "parbildande". Hoppas någon annan har åsikter också.
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...