Annan fisk från Malawi sjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Annan fisk från Malawi sjön

    Hittade en sida med lite övrig fisk från Malawisjön som kan vara kul att kolla på =)
    Nån som vet har sett någon utav arterna till försäljning?

    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Här är en annan lista över arter (även icke ciklider) från Malawisjön:

    Mongabay seeks to raise interest in and appreciation of wild lands and wildlife, while examining the impact of emerging trends in climate, technology, economics,and finance on conservation and development.


    Senast redigerad av StefanL; 19 februari 2006, 17:40.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Aethiomastacembalus finns ibland i butikerna, men just den arten har jag inte sett. Misstänker starkt att de flesta av de firrarna är svåra eller omöjliga att hålla i akvarium. Har kikat en del på annan fisk än ciklider från Tanganyikasjön och många av dem blir enten väldans stora eller lever pelagiskt (Usipa, "sardinerna" från Malawi gör troligen det, liksom Limnotrissa/Stolotrissa i Tanganyika). En del andra fräcka firrar har helt andra biotoper än majoriteten av cikliderna, finns en hel del fräcka firrar i träsken och i olika delta runt sjön. Att hålla dessa med klipplevande ciklider torde dock rätt snabbt göra slut på dem.

      Brycinusen verkar annars intressant att få reda på mer om - speciellt biotopen. Den tror jag har bra potential att funka i akvarium, kanske även med ciklider. Synodontisen funkar säkert, har för mig jag har sett just dem i butik nere i Tyskland. Clarias går säkerligen också fint att hålla i akvarium - men då har du inga ciklider kvar efter ett par dagar. Bagrus är ju också väldans fräcka, men samma sak gäller för dem. Samt stoooooort kar...

      Nå... inser att jag låter helt neggo nu, men det är trixigt med många andra firrar från sjöarna.

      Edit: Brycinusen funkar förmodligen dåligt med ciklider, enligt länken som Stefan postade. Aethiomastacembalus shiranus verkar jäkligt bra anpassad till våra kar däremot. Blir inte heller så stor som många andra, 26 cm enligt länken. Lever dessutom i klippbiotoperna/sandbotten. Barbus trimaculatus borde också gå fint med ciklider om det finns lite växter i karet också. Engraulicypris sardella verkar också kunna funka i akvarium, den skulle jag gärna lägga vantarna på. Stimfisk till Malawis!!

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 februari 2006, 18:39.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        Ursprungligen postat av Peckers
        Hittade en sida med lite övrig fisk från Malawisjön som kan vara kul att kolla på =)
        Nån som vet har sett någon utav arterna till försäljning?

        http://www.hull.ac.uk/cichlids/Fish_...h_gallery.html
        De flesta ser ju ut som vanlig "vitfisk" kan ju vara ett skäl till att det inte finns någon marknad för dem, de är för bleka för de som vill ha färgglada firrar.
        ||||

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Maylandia, Malawisjöns "snäckciklider", verkar leva tillsammans med en liten fräck mal, Zaireichthys sp. Ett sådant kar vore tufft.

          Och ja, Usipa var som jag trodde, pelagiska. Förmodligen går de att hålla i akvarium ändå, men kanske beter sig som Lamprichtys. Rätt stirriga alltså, så täckglas rekommenderas om du får fatt i den. Förmodligen också känsliga som Sören för transporter.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            Synodontis njassae är väl från malawisjön?
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              #7
              Ursprungligen postat av jullen
              Synodontis njassae är väl från malawisjön?
              Stämmer bra det.
              ||||

              Kommentar

              Arbetssätt...