Hackkyckling och Skadade fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    Hackkyckling och Skadade fenor

    Jag har ett 200 liters akvarium med Röda zebror, Lombardoier och Saulosis.
    Köpte för en vecka sedan en vuxen Röd Zebra hane. Hade dessförinnan två stycken. Efter två dagar såg jag att SAMTLIGA fiskar hade börjat att jaga en av dom gamla Röda Zebra hanarna, han fick inte vara ifred någonstans i akvariet.
    Jag var tvungen att plocka upp honom och lägga honom i ett eget kar eftersom han var ganska illa skadad.
    Om detta har ett samband med den nyinköpta vet jag inte.
    Nu till mina frågor:
    Hur kommer det sig att en fisk helt plötsligt blir "hackkyckling" och
    att alla jagar den?
    Kommer hans sargade fenor att bli normala igen?
    Om jag släpper tillbaka honom i mitt 200 liters när han tillfrisknat -tillsammans med två nyinköpta honor - är det då troligt att han kommer att bli jagad igen?

    /Roger
    /Roger
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    jag hade själv en saulosihona som blev mobbad för några veckor sedan. lyfte över henne till ett separat kar och saltade lite i det, och så fick hon vila upp sig där i ca en vecka.. sen köpte jag 7 till saulosis och släppte i samtidigt som henne, nu är det inte några problem alls... (har 2+

    MVH Simon

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Hej !

      Man kan göra som Elof säger:
      "lyfte över henne till ett separat kar och saltade lite i det, och så fick hon vila upp sig där i ca en vecka.. sen köpte jag 7 till saulosis och släppte i samtidigt som henne, nu är det inte några problem alls... (har 2+"

      När det gäller några enstaka mobbare och mobboffer så tar jag ur den som mobbar till ett eget kar en tid. Brukar hjälpa, men för eller senare är man i samma sits igen. Så det enda tipset är då igentligen att ha många honor 3-4 per hane eller mer......

      MVH
      Daniel
      http://malawi.cjb.net

      Kommentar

      Arbetssätt...