222 liter tanganyika med snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    222 liter tanganyika med snäcklekare

    hej

    jag har gjort i ordning ett 222 literskar för snäcklekare för ett par veckor sedan. Den enda inredningen är fin sand men ska snart köpa MÅNGA snäckor. Jag tänkte det skulle vara kul att skaffa några olika arter och se hur de står sig mot varandra. Det skulle vara kul att ha ett par tre olika arter och se hur de står sig mot varandra, att man som ett test börjar med ett par multifasciatus, ocellatus och någon mer. Hur tror ni det skulle funka? Och hur funkar det om man har cyprichromis med snäcklekare? Anfaller snäcklekare cyprichromisar eller vågar dom inte lämna botten i onödan?
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    #2
    Det är nog snarare så att Cyprichromis inte kommer nära botten alltför ofta, och då lär det inte vara någon fara. Ocellatus kanske kan göra något utfall om en cypris kommer för nära, men det ska inte vara någon fara. Ser inga problem med snäcklekare + cyprichromis.

    Förövrigt låter ditt projekt spännande. Rapportera gärna hur det går.
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • johnny 99
      Användare
      • december 2004
      • 80

      #3
      Dock känns 222 liter i minsta laget för cyprichromis. Men annars är det en kombination som borde funka fint

      Kommentar

      • Alexander Wiberg
        Användare
        • februari 2005
        • 445

        #4
        Ursprungligen postat av johnny 99
        Dock känns 222 liter i minsta laget för cyprichromis. Men annars är det en kombination som borde funka fint
        Det håller jag naturligtvis med om.
        A.Wiberg (alex83)

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • februari 2005
          • 242

          #5
          Okej, ska nog försöka få tag på lite snäcklekare i slutet av nästa vecka eller början på veckan efter...

          Men om karet är i minsta laget för cyprichromis, vad finns det för andra tänkbara alternativ som inte stör snäcklekarna?

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • februari 2005
            • 445

            #6
            Paracyprichromis nigripinnis.
            Neolamprologus leleupi (om du bygger lite stenformationer till dem. Gillar dock yngel sägs det)
            Senast redigerad av Alexander Wiberg; 10 februari 2006, 12:23.
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Svårt med andra Tanganyika-ciklider än Cyps & Paracyps som går högt i karet. Sällar mig till dem som tycker att 222 liter är lite för litet för de firrarna. Tanganyika-killisen blir också för stor för det karet. Månne kan det funka med 6-8 äkta leptosoma som inte blir så stora (runt 8 cm). Absolut ingen jumbo-variant. Ett icke-biotopriktigt alternativ är någon annan tuffare stimfisk som går högre upp i karet.

              I ett kar av den sizen hade jag provat två arter snäcklekare. Risk för fisksoppa annars. Vill du ändå testa tre arter så försök hitta sådana som skiljer sig åt i beteendet. Multisar/N. caudofasciatus är kolonibildande (caudisarna kan även funka bra i grottor), ocellatus/stappersi/speciosus är mestadels haremlekare, men funkar även i par och brevis är definitivt parlekande.

              Månne kan du i stället testa andra arter som också gillar snäckor, t ex Telmatochromis vittatus och Altolaprologus spec. Sumbu. Kunde bli intressant. Får du fatt i ett garanterat par av signatus/kungweensis så skiljer de sig åt ytterligare (mer än ett par hade jag inte hållt i ett kar av den sizen, efter en del erfarenheter med kungweensis).

              Hilsen,

              P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 10 februari 2006, 18:41.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                Paracyprichromis nigripinnis.
                Neolamprologus leleupi (om du bygger lite stenformationer till dem. Gillar dock yngel sägs det)
                Min leleupi smyger runt och röjer i multisarnas snäckor hela tiden. Har fortfarande inte sett några yngel, så jag misstänker att framför allt leleupin käkar upp alla ägg...

                Misstänker att även paracyps vill ha större än 222 liter, men en liten grupp kanske kan funka. Dom är väldigt lugna fiskar.
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                Arbetssätt...