Lamprologus multifasciatus, hur tuffa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Lamprologus multifasciatus, hur tuffa?

    Klarar dessa små fiskar, Lamprologus multifasciatus, att hållas tillsammans med N. Leleupi?
    Jag tycker att min Leleupihane kan gapa mycket stort.

    Vilka fiskar är ett lämpligt sällskap till Lamprologus multifasciatus, exemplifiera gärna?

    ...undrande G.....
    Min zoon
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Egentligen beror det på mängd. Hade jag stoppat Leleupi i mitt akvarium så hade inte Leleupin klarat sig. Multisar försvarar sina skal i grupp. Vilket betyder att om du har 8-10 multifasciatus och en tätt grupp av snäckor så klarar dom sig mot alla andra ja det skulle vara frontosa och stor calvus då som ev. sväljer multisarna.
    Sandlekare, nigripinnis, Leleupi, leptosomer, jullar, prinsessor, compressiceps samt petricoler är firrar som skulle kunna funka. Skulle nog kunna tänka mig att troffar också .
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Min leleupi är den enda fisk som multisarna i mitt kar har respekt för. Leleupin brukar jaga runt den största multis-hannen, något som inte ens min fullvuxna VF calvus-hane klarar. Calvus-hanen försökte käka upp multisarna i början när jag precis släppt ner multisarna, men nu biter dom tillbaka. Ganska kul att se en lite firre på typ fyra cm snabbt simma upp och bita till en rovfisk på cirka femton cm... och se att calvusen sen snällt simmar iväg.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Jorsa
        Användare
        • december 2003
        • 199

        #4
        Jag har 5 st Leleupi ihop med 1 par Signatus och ett par Brevis i ett 130 liters.
        Jag ställde samma fråga som du nu ställer och fick till svar att det inte skulle fungera
        Trotsig/nyfiken/dum som man är, så köpte jag trots detta 5 st och det har fungerat hur bra som helst, hittils iaf!!
        Kan enkelt konstatera att det är en mycket intressant och vacker fisk.
        Ångrar inte mitt köp än så länge, men som Dinajel säger: "jag kan bara tala av egen erfarenhet".
        Senast redigerad av Jorsa; 06 februari 2006, 14:17.
        Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Multisar är tuffa firrar. I grupp är de extremt tuffa, som nämns ovan. Kan även meddela att jag sett ett par multisar gå till attack mot en fullvuxen frontosa - och frontosan stack!! Jag tror det funkar rätt bra, men förbered dig på lite fight innan relationerna är etablerade. Om leleupin är i karet från början så kan multisarna få en del stryk. Om multisarna är i karet först kan nog leleupin få lite stryk också. Efter ett par veckor torde ordningen vara etablerad.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Tack för era snabba svar.

            Det blir spännade att se hur det kommer att gå. Lamprologus multifasciatus har jag bytt mig till av en akvariekompis. 6 stycken ?, tre kom i påse och tre i sina snäckor. Jag har bara kunnat räkna till 5 stycken.
            De går tillsammans med ett lekpar N. Leleupi, 11 dubbar ej vuxna, några prinsessor samt 4 guldancistrus samt 3 st ej vuxna gökmalar i ett drygt 400 liters kar.
            Leleupin och Multisarna är placerade? i motsatta sidar i karet. Det verkar som att multisar kan man placera, men inte Leleupi. Åtminstone leleupihanen spanar av hela karet. Lelupihonon håller mest till i sin grotta med sin rom just nu.

            Kan det bli så att gökmalarna, Synodontis multipunctatus, blir Multisarnas stösta fiende, när malarna vuxit till sig?

            De här, Synodontis multipunctatus, är jag inte särskilt förtjust i alls. De kan få göka med mina Trewar istället! Iaf , jag tar gärna bort dem från karet, om någon säger att de kan ställa till problem för Multisarna.

            Jag har inte kunnat se något bråk alls. Men å andra sidan har det bara gått ett dygn. Fiskarna spanar in varandra. Det är allt. Förutom det där med subtraktionen, 6-5. vad det nu kan betyda?

            /Gunnar
            Senast redigerad av Havs; 07 februari 2006, 06:17.
            Min zoon

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Om du har klarat dig utan bråk under det första dygnet så går det förmodligen finfint. Tror inte gökmalarna är farliga för vuxna multisar, men de kanske klipper en del yngel. Kan tvärtom vara positivt ur beteendesynpunkt - multisarna kommer att vara på alerten hela tiden. Synodontis är också lite märkliga när de väl fått korn på mat - då tål de en hel del stryk.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Om du vill att multisarna ska etablera sig och bli fler så plocka ur gökarna ett halvår.
                Vill du ha riktigt bra lekkammare till dina multisyngel så lägg kalkkross 2-6 cm under dina snäckskal. fyll mellanrummet med sand. Multisarna kommer att gräva ur sanden och skalen blir "hängande" några cm över bottenglaset. Mellanrummet blir perfekt tillhåll för multisynglen.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Jag kunde faktiskt räkna in alla 6 Multisarna för en stund sedan. Jag får hoppas att ni har rätt och att det fungerar i fortsättningen också.
                  Lite fler snäckskal och kanske krosset också skulle förbättra deras livsmiljö lite till.
                  Tack för tipsen.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av HazelCR
                    Klarar dessa små fiskar, Lamprologus multifasciatus, att hållas tillsammans med N. Leleupi?
                    Jag tycker att min Leleupihane kan gapa mycket stort.

                    ...undrande G.....
                    Nu finns det yngel av båda dessa arter i mitt Tanganyikakar. Arterna har faktiskt boat in sig relativt nära varandra. De uppvisar inte några tecken på att vilja sno varandras yngel. Det kanske t.o.m. visar sig vara en tillfällig lyckad dubbellek, eftersom ynglen är ganska så lika i storlek och utseende. De kanske stödjer varandra och kan hålla t.ex. dubbarna borta.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...