Lek av N. leleupi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Lek av N. leleupi

    Jag har precis startat upp ett tanganyikakar, ca 400 liter med ett gäng ungfiskar T. duboisi samt ett vuxet par N. leleupi. Lite mer fisk och lite mer inredning, var tänkt inom kort.

    Jag har sökt och läst en del om lelupin...mycket aggro ska arten vara speciellt hanen och det rekommenderas att flytta bort hanen efter lek. Jag ser ingen aggresivitet mot honan.
    Är det verkligen nödvändigt att flytta hanen?
    Min hane försvarar inte alls det yttre reviret. Jag trodde inte ens att de hade lekt ännu, just därför att det visades inte upp ett försvar av grottan. Dubbar på 4-5 cm kanske inte betraktas som något hot, eller?
    De små är fortfarande kvar i grottan. Kommer honan att valla yngeln, liknade som palleter gör? Är det då jag kan förvänta mig ett betydligt mer aggresivt beteende?


    Är det direkt olämpligt att nyinskaffa fisk till karet just nu, när leleupin har smått? Jag hade tänkt mig någon Julodochromis eller någon snäcklekare som nästa fisk. Sådana bottenstrykare kanske blir mycket hårt ansatta av leleupisarna eller ?

    Många frågor blev det och fler kan jag nog ställa om hur jag skall gå vidare med de små inte ännu inte gula.

    Råd mottages tacksamt. //Gunnar K
    Min zoon
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Ja, det är alltid olämpligt att rodda i ett akvarium med lekande fisk.

    Min erfarenhet av lekande leleupi överensstämmer med din vad det gäller att det kan vara svårt att konstatera förberedelser eller fullbordande av lek. Mina gick tillsammans med prinsessor och jag tog inte ut hanen. Resultatet blev att ganska få yngel överlevde. När ynglen blir i närheten av två centimeter är de lovligt byte för hanen, kanske även för honan.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Som jag ser det sa ar det tiden nar de inte leker och ar 100% individualister som det ar problem. Nar de leker sa funkar det fint.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Som jag ser det sa ar det tiden nar de inte leker och ar 100% individualister som det ar problem. Nar de leker sa funkar det fint.
        Det stämmer bra med mina iakttagelser än så länge. ( Jag köpte ett vuxet lekpar, som lekte i mitt kar efter bara några veckor.)
        Men det stämmer mindre bra med uppmaningen som finns att läsa i artbeskrivningen på NCS och även på zoopet. Jag tänker då på att hanen bör flyttas efter leken. Jag tycker det låter som en konstig uppmaning, när det samtidigt skrivs att hanen skall ta hand om det yttre försvaret och honan stå för resterande delen av yngelvården.
        It doesn´t make sense?
        Eller är det så att det menas att hanen skall tas bort, när ynglen är 2 cm, som Kalle-Maja, delvis är inne på?
        Min zoon

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Min uppfattning ar att de egentligen endast ska hallas tillsammans under leken. Sa lange det finns yngel och sa lange bada vill leka sa funkar det fint. Satter man dem i ett lekakvarieum sa kan det forstas vara lampligt att flytta hanen.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Min erfarenhet med N. lelupiyngel tycks vara över för denna gång. Jag har inte lyckats se ett enda yngel i grottan idag. Honan rör sig också mer utanför grottan idag.
            Jag har inte flyttat hanen, men jag har fortfarande inte sett något bråk föräldrarna emellan.
            Jaja, de två får väl försöka flera gånger.
            Min zoon

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Min erfarnhet ar att de i princip inte bryr sig om sprattel. Sedan bryr de sig inte speciellt mycket om de frisimmande heller. De blir ratt enkel mat for andra fiskar (om man jamfor hur svar mat t ex prinsessyngel ar).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Okey, tack för svaren.
                Nu vet jag en del mer till nästa gång de leker. Det jag trodde, att de skulle valla sina yngel ungefär som ett palettpar stämmer inte alls alltså.
                Om man är sugen på yngel så bör man ha dem i ett särskilt odlingskar och lyfta bort hanen efter lek eller också får man håva eller suga upp lite yngel direkt efter kläckning i det större karet, om leken skett där.
                Min zoon

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Nu får jag en andra chans med mina Leleupi. Jag kan se ägg i en grotta, där honan brukar hålla till. Inte så oväntat denna gång, eftersom jag tittat till dem oftare.
                  Hur många dagar brukar det ta till kläckning?
                  Är enda sättet att få kvar några yngel att slanga upp några stycken i ett tidigt skede eller kan det bli så att de vaktar bättre eller ger tusan i att äta upp ynglen själva denna gång?

                  /Gunnar

                  PS Jag hade tänkt lägga in en bild på honan och ägg i grottan, men jag blir inte sams med 500 X 500. Mina bilder tycks alltid bli 512 X <500. Alltså den ena gränsen är alltid något för stor, men den andra kan minskas till rejält under 500. (Paintshop Pro)
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Per A
                    Användare
                    • december 2007
                    • 101

                    #10
                    Gammal tråd det här... men iaf. jag misstänkte att mina leleupi lekte för ett par dagar sedan, gissar på tre dagar men det är svårt att veta exakt förståss. Nu är det yngel med gulesäcken kvar.
                    Enligt den här sidan:http://www.gcca.net/fom/Neolamprologus_leleupi.htm
                    så ska det ta runt 4 dagar för äggen att kläckas. Men till skillnad från författaren på den sidan så är det i en "community tank" dem lekt för mig.
                    /Per
                    Per Ask, Umeå
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                    salvelinusalpinus@hotmail.com

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #11
                      Tiden för kläckning varierar beroende på temperaturen i akvariet, men ligger den på runt 26C borde dem kläckas efter 3-4 dagar.
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      Arbetssätt...