Antal troffar till ett 540kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Antal troffar till ett 540kar?

    Hur många troffar behöver jag för att fylla ett 540 kar? Eller finns det någon specifik storlek på akvarie resp. grupp man bör tänka på för att starta upp ett troffe kar?

    Jag tänkte förbereda mig för framtiden då jag planerar o skaffa ett troffe kar å vill ha så mkt kött på benen jag kan få.

    1. Hur stort kar? Och hur ska måtten vara? Stor bottenyta, högt, långt? o.s.v....

    2. Hur många troffar i förhållande till volym? (jag har tänkte mig ett 540 kar)

    3. Inredning? Ljust mörkt? Mkt sten lite sten? vad har ni för erfarenheter här?

    4. Vad bör jag tänka på för att minimera risken att det går åt skogen?

    5. Alla tips är underbart välkommna!

    6. Jag borde köpa Btn tanganyika boken! (står väl mkt av det jag vill ha reda på men forum är ju till för sådant här så varför inhandla den nu, gör jag senare )

    /m.v.h Foppa
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    1 Ska man hålla sig runt 540liter tycker jag 375liter fungera men 450liter passar bättre med den större bottenytan
    Tycker inte troffa tillgodogör sig höjden i ett 540.

    2 Är det vuxna troffa ca 35st liote mindre 40-50 som man kan gallar ut när dom börja komma upp i storlek.
    Har själv 45 fullvuxna i ett 450 och det är för mycket.

    3 Jag kör med korallsand för att ha stabilt ph och kh med mörk sten,samt för att få upp ljusstyrkan i karet.
    Men mörk sand 0,4 eller gröver fungera lika bra men själ ljuse.
    Sten bygg 3 partier behöver inte vara grotto och stora stenrös.

    4 Mata försiktigt gärna för lite än för mycket.
    Bra cirkulation täta vattenbyte helst varje vecka obsavera dom nogrant välj bra mat,

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      jag har haft en del troffar i mitt 540 och det har fungerat riktigt bra. Höjden gör inte så stor skillnad om det är ett 540 eller 450, jag skulle dock hellre köpa ett 540 då man får en del extra vattenvolym och att akvariet går att använda till nästan vilken fisk som helst ifall man tröttnar på troffarna.

      antal: Det är visseligen beroende på ekonomimen för mig fungerade det med 15st Tr. duboisi maswa. Dockskulle jag köpa dubbelt såmånga om det vore idag då aggressionsnivåerna kan variera mellan olika troffegrupper. 30-35st fungerar finfint.

      Sand: vilken som helst, helst sån som innehåller lite snäckskal och grejer så att ph höjs. Korallsand funkar men jag tycker det är onaturligt till troffar (koraller finns knappast i tanganyikasjön).

      Sten: Här har jag laborerat en hel del. Bäst är kalksten enligt mig. Allra helst 3 stora stenar/högar med grottor. På hela botten körde jag små kalkstenar som jaglade ut och bildade ett fint lager. Akvariet såg väldigt vackert ut med vita stenar fyllda med alger på (inga ancistrusmalar som käkar alger, det sköter troffarna).

      4:Matning, följ bmwpowers råd. Maten som fungerat bäst för mig har varit räkmix (40räkor/60grönt utan gelatin) och jbl novorift cihlidsticks. var försiktig med sticksen då de är riktigt lätta att överdoesera, kanske inte för fisken men för filtrena(sticksen skall svällasi vatten i minst 15minuter). Grönflingor (spirulina) av hög kvalité är också ra att mata med men fisken behöver något mer bastant att bottna med, räkmix eller pellets.

      Där har du mina tips och erfarenheter, lycka till
      Senast redigerad av Jonas E; 23 januari 2006, 21:29.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • september 2003
        • 243

        #4
        Goda råd av både BMW och Jonas. Följer du dem så har du förberett dig på bästa sätt. Ang sand så tycker jag det fungerar utmärkt med biltemas blästersand. Den slipper man dessutom att rengöra innan man häller i den i karet. Tänk också på att ha bra fitrering och hyfsad fart på vattnet. Vilken filtrering man väljer är väl mest en smaksak men ca 2500 l/h eller mer är en fördel då troffar gillar "när det är lite fart på vattnet"......
        Patrik

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Många tycker det är onaturligt med korallsand men inte ha vi väl kalkstenar i taganyika sjön??
          Men med är du bara försiktig och låter allt ta sin tid så är dom inte svårare än andra.
          Blir dom sjuka så beror det oftast på hur man skött dom med foder och vatten.
          Bra fart på vattnet är ett måste helst 5-6gånger vattenvolymen rikta den mot ytan så det slår där så får du mer syre i vattnet.
          Dubbla eheim 2252 fungera utmärkt om man byter ut orginalfilter till blåmatta.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            "Många tycker det är onaturligt med korallsand men inte ha vi väl kalkstenar i taganyika sjön??"

            Nä, det finns inte kalkstenar i tanganyikasjön (eller?). Men algerna växer över stenarna och bildar ett vackert mörkgrönt lager jag inte fått på andra stenar. Kan det vara något i kalkstenen som gör att just gröna alger fäster bättre? Kalksten är i alla fall en sten som finns i flera skepnader och den är relativt lätt att få tag på. Korallkrossen ger ett skarpt vitt bottenlager och är enligt min mening inte särskilt snyggt. Vill man buffra vattnet är väl bikarbonat det bästa?

            Edit: mitt förra inlägg hade en hel del ihopsatta ord, spacetangenten på jobbdatorn börjar ta slut och ibland missar jag att kolla innan jag skickar iväg meddelandet. sorry =)
            Senast redigerad av Jonas E; 23 januari 2006, 21:31.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Varför ha bikarbonat när man kan få det naturligt.
              Jag får väl lägga upp ett foto här och visa hur det kan se ut.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Ja visa du Lenny
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Tack för alla goa tips! Det kommer som sagt att dröja ett bra tag innan jag skaffar troffar men det är en del av tjusningen att förbereda sig! Har inte införskaffat kar än så... Men det lutar nog åt att det blir ett 540. Har kollat in ett format på denna volym som jag gillar med stor bottenyta och rätt så djupt. Kan dock inte motten. Arten jag kommer att köra på som jag känner för tillfället är kaschese men det kan ju ändra sig!

                  /m.v.h Foppa
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Standardmåttet 150x60x60 är ganska acceptabelt. Men ett kar med måtten 150x70x50 är en glädje att titta på/in i, dessutom oftast mer funktionellt! De där missade femton litrarna kan man leva utan. Varför är standardakvarier så fåniga mått på?
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Det beror nog på att glas är dyrt och det blir en kostnad att hålla brett glas i lager

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Du har nog hittat en del av sanningen bmwpower. Men jag tror att det handlar mycket om "möblerbarhet" också. Se bara på alla dessa svindyra "möbelakvarier" som är högre än de är djupa. Idealet för de som vill ha akvariet enbart som prydnad är nog en tavla att hänga på väggen.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Jag är på jakt efter just ett 150*55*70 till den btnbakgrund jag vann i fototävlingen. Så ni lär få höra av mig vad det kostade då jag "SKA" haett sådant akvarium =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Jonas ett sådant kar kollade jag på för ca 1år sedan och då skulle det kosta en 4-5000kr

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              Vad är det för dimensioner på glaset du snackar om då bmw? Alu eller helglas? Färdigbyggt eller silicona själv? Var det exakt de måtten?
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...