projekt 40x40x40

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tennessee
    Användare
    • januari 2006
    • 46

    projekt 40x40x40

    Hej!

    Tänkte dryfta mitt nya projekt här för att få reaktioner från experterna så jag slipper göra massa fel. Saken är den att jag har ett skrivbord som inte används och kan därför lätt bli ny plats för akvarium.. dock får jag inte ta allt utrymme utan det blir ca en yta på 50x50 skrivbordet kvar.. men har tänkt lite mindre ändå inte snyggt om man måste utnyttja varje centimeter .. []

    Jo planen är att beställa ett 40x40x40 (cm) kar med alu.ram (alu ramen var ultimatum från sambon om jag skall få något mer kar .. så det är ett måste ..) I detta kar tänkte jag sätta en fluval 1 plus, dopvärmare .. (ågon jag har i en låda här någon stans inget märke direkt ). Sedan blästersand eller en fågelsand jag såg i en zooaffär här i stan.. (måste vara pilligt att göra rent utan att spola bort hälften.. men okej blir snyggt).

    Inredning mer en sand har jag tänkte hålsten som jag antingen köper liten eller slår sönder större för att få ett röse i ena hörnet som skall bygga mer på höjden en brädden.. typ 30 cm högt .. röset är till för yngel om det blir några.. silicon för att få ihop det så det inte rasar..
    Sedan ett knippe valliseneria brevid rösset, Sedan tre högar med typ 10 tätt liggande snäckor i varje av de kvarvarande hörnen av akvariet. Mitten av akvariet hoppas jag blir en hög med sand som fiskarna fixar själv..

    Sedan är planen då att ha snäcklekare (som alla andra), Smilis är favoriten just nu men har inte sett dom i affärer hittils så blir nog multisar.. 2+3 att starta med eller är det för lite/för mycket? Kanske Brevis är bättre, 3 par?

    Har jag tänkt helt fel här eller vad tror ni? Kommer hålstenen höja pH't för mycket eller blir det lagom typ 8 eller så.. erkänner gärna att pH höjning har jag aldrig gjort,med diskusarna går allt ut på att sänka det [] ... i varje fall här i Solna där man får typ pH 8 ur kranen..

    Tror ni man kan ha jullar i röset? Har ni några andra ideer? Har jag valt helt fel fisk? Skall man ha BTN bakrund? Hur funkar det där med att gömma pump mm bakom BTN, funkar det verkligen,blir verkligen vattent renat på samma sätt? Kanske har jag fel mått?? Ja ni har säkert en massa ideer och jag tar emot dom tacksamt []
    MvH Mattias
    222 L Malawi
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Välkommen till forumet Tennessee!

    Det blir säkert jättebra. Strunta i bakgrunder, det stjäl ju en del plats. Röset är inget problem för pH-värdet men samtidigt onödigt för snäcklekarna. Jag tycker du ska ta några kolonister, alltså inte brevis, och ösa ner snäckor i framkant av akvariet för att slippa få det igenmurat av uppgrävda sandhögar. Två hanar och tre honor verkar bra. Även om röset är overkill kan du fixa något slags gömställe t ex en anubiasplanta som du knyter fast på en sten. Efter ett tag när första kullen växt upp kommer det bli överskott på hanar och brist på revir varför lite skydd till de ratade hanarna är på sin plats. Strunta i jullarna.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Näe, jag ändrar mig, det blir nog bra med ett röse i hörnet med några mindre jullar i, t ex ornatus så får du lite färg. Vallisnerian blir oxå snygg bredvid röset. Anledningen varför jag ändrar mig är att när jag mätte ut 40 x 40 var det mer yta än vad jag tänkte först. Lite ovanligt mått.

      I övrigt står jag fast vid att strunta i bakgrund, kör med multisar eller similis och jobba med en placering som ger kvar någon insyn. När jag hade multisar senast fick jag skyffla undan sand från frontrutan en gång i veckan hur jag än placerade snäckorna.
      Senast redigerad av Kalle-Maja; 15 januari 2006, 16:18.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Fluval 1 är inget att ha i det akvariet. Det duger kanske i ett max 10 liters akvarium.
        Satsa på ett lite kraftigare t.ex Fluval 2.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Tennessee
          Användare
          • januari 2006
          • 46

          #5
          Tack för tipsen.. jag var nog inte inne på BTN då det skulle som sagt ta alla plats känns det som.. men alltid bra att få det bekräftat att man tänkt rätt :-)

          Måtten är nog rätt ovanliga men det är utrymmet som begränsar.. vet inte ens om det går att bygga ett sådant kar men tycker det borde gå när det inte är större.. blir ju bara 64 liter.. men tänkte att höjden är ju lite häftigt och då kan ju växterna få växa på höjden i stället för bredden.

          Tack för tipsen om andra växter för skydd m.m. Låter fin fint och det är klart, borde jag tänkt ut själv att man skall alltid ta en model större pump..

          Så nu får jag bara hitta någon som kan göra karet .. eller så blir det att beställa igenom farsan .. fast då tar det massa onödig tid (han bor i göteborg och själv bor man i solna).. man vill ju ha karet så fort som möjligt :-D men så är det väll alltid..
          MvH Mattias
          222 L Malawi

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Hej!

            Tänkte på en grej gällande att du ska sillikona stenarna. Tänk på att om du måste behandla för sjukdom någon gång så färgar den sillikonet så använd svart sillikon. Har själv fått turkos sillikon i ett kar - inte vackert! Men det kanske du har koll på...

            Mvh Erik

            Kommentar

            • Pär J.
              Användare
              • april 2002
              • 219

              #7
              Vad tänkte du ha för belysning? De nomala 15W lysrören är >40cm ca 45cm eller nått.

              Har själv detta dilemma eftersom jag har ett 40*40 kar utan belysning. Har funderat på kompaktlysrör men är osäker på färger och effekt. karet är 70cm högt så för min del behövs lite effekt.

              Lycka till!

              Kommentar

              • Tennessee
                Användare
                • januari 2006
                • 46

                #8
                tack för tipset med sillicon, annars hade jag nog tagit något vanligt klart sillicon, har aldrig testat det där med att bygga staplar med sådana här sten förut.. skiffer som jag använt förut är ju inte riktigt samma grej dom ligger ju där dom ligger typ haha..

                Belysningen har jag funderat på helt klart och inte riktigt kommit fram till något bra dock, så jag funderar vidare på den.. något som skulle funka i rumet som jag sklal ha akvariet i är att ha amaturen hängande från taket (typ saltvatten stuk) men jag vet inte riktigt skall fundera vidare.. som jag har förstått det så levet snäcklekarna på rätt ljupt vatten typ 20-50 m och även om det är kristallklart vatten så bör det ju inte bli jätteljust där nere direkt.. ja nä jag skall funder vidare..
                kom gärna med tips :-)
                MvH Mattias
                222 L Malawi

                Kommentar

                • Tennessee
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 46

                  #9
                  Jo tänkte uppdatera uppdater lite..
                  prioriteringen föll anorlunda för min sambo en för mig haha så renovering av kök gick visst före inköp av ytterligare en "burk med vatten".. så akvariet kom inte fören i helgen..

                  farsan kom med det och hade även en påse snäcklekare med sig .. och det vissa sig inte riktigt vara vad jag beställt hehe.. utan var 6 st ocellatus. jaja efter vad jag har läst här på forumet så tänkte jag att det verkar ju vara ett under att dom inte slog ihjäl varandra i påsen.. Men snabbt fick jag fixa i ordning akvariet i varje fall med lite hålsten och pumpen som gått i ett annat akvarium ett tag för att "gotta till sig"..
                  jaja det blev inte riktigt som jag tänkte mig men själva akvariet är hur snyggt som hälst men inredningen får jag nog fundera lite på.. lägger upp två bilder så man får en uppfattning.. kom gärna med förslag på vad man kan göra .. ocellatusen funkar än så länge hur bra som hälst.. men bara varit i burken i två dagar.
                  MvH Mattias
                  222 L Malawi

                  Kommentar

                  • Tennessee
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 46

                    #10
                    ett till
                    MvH Mattias
                    222 L Malawi

                    Kommentar

                    • Tennessee
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 46

                      #11
                      och en fisk..
                      MvH Mattias
                      222 L Malawi

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 557

                        #12
                        Gulligt akvarium :-)
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 4122

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                          Det blir säkert jättebra. Strunta i bakgrunder, det stjäl ju en del plats.
                          Jag har precis limmat in en platt bakgrund i mina yngelkar som inte själ alls mycket plats. Nu tycker jag iofs att karet blev jättebra.
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Snyggt inrett Tennessee Snygg Occelatus med Ååh nu vart man avis, vill också ha Occelatus igen.
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #15
                              Fint! Du skulle inte kunna bygga stenhögen lite högre för att på så vis dölja filtret? Tror att eventuella jullar skulle gilla det bättre också. Och vad har du för lysrör? Bra drag i filtret ser det ut att vara. Är det ett Fluval 2+? Har du venturin inkopplad? Ser ut att komma ut massa bubblor ur filtret.
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...