Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    Ursprungligen postat av Mikael Oster
    Aquamoore betyder nufirpirinol, samma som aquafuran, bara olika säljteknik. Dammfisk eller akvariefisk=pris därefter.
    Flagyl, octozin samma verksamma ämne, metronidazol. Flagyl via veterinär, octozin i zoohandel=priser varierar.

    Bästa medicinering är båda samtidigt! Du märker skillnad efter bara en halv dag. Däremot är det inte säkert att du blir av med problemet med bara ett av dem. Faktum är man än idag inte kan konstatera varför! man vet bara att det med all förmodan har med en bakteriell balans i magsmältningssystemet att göra.

    Medicinerna ovan är verksamma på olika områden, tänk på det. Också en anledning till att du kan medicinera båda samtidigt och på så sätt eliminera, vad nu problemet månde vara.

    Detta är kluriga fiskar vi har att göra med. Jag har hållt på med dem i över 30 år och har fortfarande inte blivit klok på dem.
    Jag matar mina bland annat med röda mygglarver och när jag säger det till Kent står han och kliar sig i huvudet(många andra med han). Saken är den att mår fisken bara bra som utgångspunkt, kan du mata fisken med vad du vill i princip. MEN, gör den inte det, då är den otroligt känslig och det är här vi måste förstå den bättre.

    MVH

    Mikael Öster
    Jag lyfter fram detta inlägg för detta var det bästa råd jag någonsin fått som akvarist. Får du problem med bukvattensot så prova med full dos Aquafuran och Flagyl. Det har fungerat till 100 % hitills. Nuförtiden har jag alltid båda sorterna hemma och märker jag att troffarna blir hängiga, inte äter eller står och hostar, så ger jag ett bad om det rör sig om en fisk, eller medicinerar hela burken om det rör sig om fler.
    Tack Mikael för det rådet.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      Ursprungligen postat av ozric
      Är inte "Murago" bara ett handels-namn!? Bör väl heta Lusingu eftersom den fångas där....
      Vad jag hört så kommer den sk muragon från Moba och inte Lusingu. Även om de är ganska lika.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av Robin
        Vad jag hört så kommer den sk muragon från Moba och inte Lusingu. Även om de är ganska lika.
        Citat från Ad Konings "Tanganyika Cichlids": One of the most northern populations in the Congo is the so-called "Murago Moorii", which is found north of Moba at a place called Lusingu.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          Vad ger ni för foder till era Troffar? Själv ger jag Tropicals spirulinagranulat och spirulina super forte flingor. Räcker det med att ge det fodret eller bör dom ha något "kraftigare" foder? Fodret innehåller cirka 45% protein.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            Jag skulle nog vilja påstå att det är ett för kraftigt foder för att enbart ge det till troffar. Jag rekomenderar att du kör med en räkmix som komlement då ett för kraftigt foder med 45% protein kommer göra att dina fiskar växer för fort och kan bli som broilers o det är inge snyggt tycker jag iaf. en tropheus som växer långsamt blir mer harmonisk i sin kropps struktur och färgerna ges tid att utvecklas på ett bättre sätt.
            Jag har haft då jag hade troffar, endast ca 20% protein i min räkmix typ bara 10% räka och resten grönsaker. tänk på att de äter nästan bara grönt i naturen o där är det inga 45% protein i maten.
            Senast redigerad av Falköping Andreas; 24 november 2006, 23:29.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              Ursprungligen postat av Micke
              Citat från Ad Konings "Tanganyika Cichlids": One of the most northern populations in the Congo is the so-called "Murago Moorii", which is found north of Moba at a place called Lusingu.
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=124
              Mja, det är ju bara en del av sanningen. På senare år har det håvats upp två olika varianter av just muragomoorin. Eller rättare sagt man kallar båda varianterna för murago i handeln(som gjort för korsningar, som vanligt). Den ena är den klassike grönaktigare muragon som kallas lusingu och den andre den mer beiga/gulare/vitare Moba 2.

              Tyvärr är Tanganyika cichlid in their natural habitat från 1997 eller nå't, hade Ad Konings kunnat göra en uppdatering av boken hade det varit guld värt då det upptäckts en hel del nya varianter och mycket fisk har fått ny namn. Vill ha ny tanganyikabibel!
              Senast redigerad av Jonas E; 25 november 2006, 00:24.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Jag skulle nog vilja påstå att det är ett för kraftigt foder för att enbart ge det till troffar. Jag rekomenderar att du kör med en räkmix som komlement då ett för kraftigt foder med 45% protein kommer göra att dina fiskar växer för fort och kan bli som broilers o det är inge snyggt tycker jag iaf. en tropheus som växer långsamt blir mer harmonisk i sin kropps struktur och färgerna ges tid att utvecklas på ett bättre sätt.
                Jag har haft då jag hade troffar, endast ca 20% protein i min räkmix typ bara 10% räka och resten grönsaker. tänk på att de äter nästan bara grönt i naturen o där är det inga 45% protein i maten.
                Använde sökfunktionen för att leta uppslag om bra foder. Där var det fler som rekommenderade flingor eller granulat typ Tropicals. Så nu vet jag varken ut eller in.... Är det inte någon som också kör med samma diet och som har erfarenheter av det.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  Cool tråd, 1 417 inlägg och 61 900 visningar, inta många ämnen som dra sån uppmärksamhet. Jag har kommit så långt att nån gång, nång gång senare kan det gärna få bli ett typ 540 med en låda vildfångad röda regnbågar.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                    Cool tråd, 1 417 inlägg och 61 900 visningar, inta många ämnen som dra sån uppmärksamhet. Jag har kommit så långt att nån gång, nång gång senare kan det gärna få bli ett typ 540 med en låda vildfångad röda regnbågar.
                    Sluta tuta då,kör då!!!!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      Beror väl på vad dina trffar står på för dagen!?
                      Hos mig tenderar jag att gå från grön mix till NLS. På vissa grupper har det funkat ggalant men hos andra har jag fått stå kvar vid mixen fast där jag sakta men ( typ) säkert introducerar NLS-pellets. Har lite olika "försök" me ddetta foder men hitinitills funkar det bra.Små/ungdjur verkar totalt opåverkade utav övermatning av de´tta foder... so far...
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        Ursprungligen postat av Perikles
                        Deelay, har du kvar dina troffar? Caramba var det väl?
                        ne fifan =) Har inga hemma nu, simmar några i lokalen plus att polaren plockade hem en grupp för att dra upp men det e allt på troffe fronten nu. Tanken e ju iof att vi ska odla på dom vi har så fort dom blivit lite större.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • stiffe
                          Användare
                          • april 2002
                          • 953

                          Ursprungligen postat av ozric
                          Beror väl på vad dina trffar står på för dagen!?
                          Hos mig tenderar jag att gå från grön mix till NLS. På vissa grupper har det funkat ggalant men hos andra har jag fått stå kvar vid mixen fast där jag sakta men ( typ) säkert introducerar NLS-pellets. Har lite olika "försök" me ddetta foder men hitinitills funkar det bra.Små/ungdjur verkar totalt opåverkade utav övermatning av de´tta foder... so far...
                          Har oxå nästan enbart gått över till att använda NLS i kombination med räkmix och har inte haft några problem över huvud taget än så länge dom 6 månaderna jag haft det.
                          Som yngelfoder slår NLS ut allt jag provat tidigare speciellt H2O Stable Wafers är super till troffe ynglen.
                          mvh Stefan

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            Ursprungligen postat av stiffe
                            Har oxå nästan enbart gått över till att använda NLS i kombination med räkmix och har inte haft några problem över huvud taget än så länge dom 6 månaderna jag haft det.
                            Som yngelfoder slår NLS ut allt jag provat tidigare speciellt H2O Stable Wafers är super till troffe ynglen.
                            Får väl prova då, jag är av naturen skeptisk till allt nytt. Men ett bra yngelfoder är alltid välkommet.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              Ursprungligen postat av ozric
                              Beror väl på vad dina trffar står på för dagen!?
                              Hos mig tenderar jag att gå från grön mix till NLS. På vissa grupper har det funkat ggalant men hos andra har jag fått stå kvar vid mixen fast där jag sakta men ( typ) säkert introducerar NLS-pellets. Har lite olika "försök" me ddetta foder men hitinitills funkar det bra.Små/ungdjur verkar totalt opåverkade utav övermatning av de´tta foder... so far...
                              Hallå Ozric, mycket tangentfummel i ditt inlägg. Fredag 02.52, hmm, kan jag skönja ett visst intag av destillerade drycker?
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av Jonas E
                                Mja, det är ju bara en del av sanningen. På senare år har det håvats upp två olika varianter av just muragomoorin. Eller rättare sagt man kallar båda varianterna för murago i handeln(som gjort för korsningar, som vanligt). Den ena är den klassike grönaktigare muragon som kallas lusingu och den andre den mer beiga/gulare/vitare Moba 2.

                                Tyvärr är Tanganyika cichlid in their natural habitat från 1997 eller nå't, hade Ad Konings kunnat göra en uppdatering av boken hade det varit guld värt då det upptäckts en hel del nya varianter och mycket fisk har fått ny namn. Vill ha ny tanganyikabibel!
                                Jo, men Robin hävdade att "murago" inte kommer från Lusingu utan från Moba. Sanningen är väl snarare att det finns sk. "murago"-varianter vid båda platserna. Varav den som ursprungligen fanns i handeln vid Lusingu. Konings bok må vara gammal men det är handelsnamnet "murago" också, det används redan i första utgåvan av Konings tanganyikabok från 1987. Redan då hade man upptäckt att det fanns olika varianter eftersom dom Dieckhoff fångade i Zaire (DR Kongo) någonstans mellan Cape Kaku och Mbete hade klarare färger än dom som tidigare fångats av Brichard och som odlades vid hans anläggning.

                                Att det förekommer mycket spekulationer och rykten om denna och andra varianter beror som ofta på hemlighetsmakeri i marknadsföringssyfte:


                                Jag håller till fullo med om att en ny uppdaterad version av "Tanganyika Cichlids in their natural habitat" hade varit välkommen. Med tanke på att det gick 10 år mellan de båda första utgåvorna är det kanske inte omöjligt att den dyker upp snart. Blir uppdateringen lika omfattande som mellan de första utgåvorna är det i alla fall värt att vänta på.
                                Senast redigerad av Micke; 25 november 2006, 14:58.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...