Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #61
    om jag inte minns del bulun är den med 2 fläckar Siyeswe den med mer utsmetat rött

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • september 2005
      • 527

      #62
      de sjöodlade är mabilibili varianten peter

      Kommentar

      • waros
        Användare
        • februari 2004
        • 172

        #63
        Ursprungligen postat av akva99
        de sjöodlade är mabilibili varianten peter
        Hmm så mina sjöodlade ska ha namnet Tropheus sp. Black "Mabilibili" ? Väljer man då att sätta namnet där odlingarna ligger vid sjön? Vilket då blir en aning förvirrat eftersom AQMalawi kallar sina Brichardi.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #64
          enligt aqulogen finns det följande sorter av körsbär
          kibwesa nord.mabilibili.siyeswe,bulu point

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #65
            Bmwpower: ingen av de fiskar jag har på bild har "mer utsmetat rött" De har fina körsbär allesammans.

            Däremot så verkar siyeswe vara ljusare, nästan vit-orange medan mabilibili har mera rött och Lumbye ser ut att vara likvärdig med mabilibili.

            Problemet är väl att ingen förutom de som sjöodlar fisken vet var de kommer ifrån (om de nu kommit ihåg att skriva upp det någonstans). Brichard som sjöodlar mycket borde man kunna fråga (kanske därför aq. malawi kallas sina sjöodlade körbär för brichardi, de kommer ju direkt från Brichards odling?). För tillfället kallar jag alla körsbär som inte har en fångstplats för just körsbär, ingen vet ju med säkerhet var de kommer ifrån!
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #66
              Lumbye vilken sort är det hittar den inte i aqualogen.
              VArför skulle ingen med säkerhet kunna säga vad fisken kommer ifrån med just körsbären
              Det är fläckarnas teckning som skiljer samt färgen på det röda bulun har mer runda jämmna och stora fläckar.

              Kommentar

              • akva99
                Användare
                • september 2005
                • 527

                #67
                waros
                de är fångade i mabilibili och sedan är de transporterade till burundi där de odlas i basänger hos brichard.peter

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #68
                  Rawburt; Fan vilka snygga Körsbär du verkar ha!!!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #69
                    SO har snygg röd färg lite annorlunda mot VF.
                    Snyggt med vit sand tycker dom färgar ut snyggt.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #70
                      Ursprungligen postat av akva99
                      waros
                      de är fångade i mabilibili och sedan är de transporterade till burundi där de odlas i basänger hos brichard.peter

                      Men att som Aquarium Malawi beskriva arten som "Tropheus brichardi" tycker jag är att göra fel. Det handlar inte om en "brichardi"-art utan om en redan funnen "moorii"-art.
                      Blir de annorlunda i släktet genom att Brichard tar hand om dom eller? Håller exportörer och importörer/grossister på med alla upptänkliga namngivningar på arter så förstår jag mycket väl varför det börjar bli en fruktansvärd röra på vissa ställen.

                      Jag är också starkt tveksam till att alla VF verkligen är VF...men det är en annan sak...

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #71
                        Liten undran varför är du tveksam till varför alla VF inte är VF utan att vi starta ord krig och slagsmål

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #72
                          Stefan ;Körsbär (eller vad vi nu ska kalla den) är nog lika lite Brichardi som Moorii. Jag kommer non iaf kalla dem sp:Black tills nån (typ Konings) säger nåt annat.
                          Ang Aquriummalawi så har väl de alltid varit lite slarviga på att skriva ut fångstplatsnamnen,särskilt på Tanganyika-ciklider.Och/eller så slarvar deras exportörer.

                          Ang. VF eller icke VF så kommer åtminstonde JAG att (blint) lita på handlarna om de säger att det är så.De som inte har rent mjöl i påsen är ju annars för all tid "körd" om det sen skulle uppdagas att så inte var fallet.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #73
                            Jag håller med dig ozric man får lita på handlarna sedan om dom blir lurade av expotören vet man ju inte.
                            Men man kan se skillnad på sjöodlad och VF fisk med lite träning.
                            Men sedan är det ju kvaliten som ska avgöra eler omman vill ha nytt blod

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #74
                              Angående vf så skiter jag om det är det eller inte, är fisken snygg köper jag den. Är fisken inte snygg så kvittar det om det är vf eftersom den inte tillför några bra gener.

                              Men man måste kunna lite blint på försäljaren att fisken är Vf, F1 eller So eller odlad, annars faller hela systemet.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1934

                                #75
                                Så kan du ju inte säga jonas bara för att fisken är ful att den har dåliga gener.
                                Jag har flera gånger fåt mycket finare avkommor än föräldradjuren.

                                MAn skiter inte i det helt för det är ju en gigantisk pris skillnad

                                Kommentar

                                Arbetssätt...