Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    Ozric: Du nämner korallkross, varför använda ett av de dyraste bottenmaterialen och som inte ser ut som troffarnas naturliga bottenmaterial då det kommer från korallrev. Varför inte bara använda sig av vanlig sand eller grus? Blir mycket billigare och naturligare . Tror t.o.m. att fisken tycker bättre om det.

    Jag skulle kört på liknande ozrics råd men att byta korallkrossen mot vanlig sand.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Jonny Österberg
      Användare
      • december 2005
      • 49

      #17
      Ursprungligen postat av MadMartin
      Jonny: Jag använder spirulina kulor som är avsedda för koifiskar. Ser att mina troffar växer bra och färgar ut fint på det. Spirulina super forte använder jag mer som tilläggsfoder och kulorna som huvudfoder.
      MadMartin: vad heter kulorna?
      Jag tog min dotters sackosäck o satte mig framför karet en bra tid, 2 av mina ungdjur jagar ihjäl dom andra som är mindre.På 1 tim hade dom haft ihjäl 2 st varför gör dom det ?
      Troffarna är 2-4 cm skaffar dom revir redan eller har dom fått tokspel?
      Det ser ut som om dom sammarbeter på något sett,för när den ena slutar tar den andra vid
      Ska jag ta bort dom eller låta dom hållas?
      Senast redigerad av Jonny Österberg; 06 januari 2006, 00:11.
      Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
      Malawi i 225L Hörnakvarie
      Viktoria i 200L
      Tanganyika i 540L

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #18
        Jonny: Hur stort är akvariet, har du mycket sten i karet? Hur många troffar har du?

        Prova med att ta ut all sten förutom en stor i mitten. Då kan det lugna sig. Ett annat tips är att sätta en av bråkmakarna i en nätbur så att det lugnar sig lite.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Jonas:Ty det är det som får ljusa Moorii att färga bäst samt att det lär vara bra för vattnet. Köper man fisk för 1000-10000 spänn har man nog nån hundring över till schysst sand också. Iaf jag !
          Och handen på hjärtat-vad påminner om tropheus-habitat i ett tropheuskar egentligen. Ingenting hos mig iaf!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • steveharris
            Användare
            • september 2003
            • 243

            #20
            Jonas

            Din gamla ikolagrupp fungerar hyfsat. Hanen uppvaktar en av honorna konstant och lek är på gång men inget tugg hittills. Maswan har lekt flera gånger och iaf två honor har tuggat vid två tillfällen men inte gått tiden ut. Jag har provat både att låta dem gå kvar i karet och att flytta dom med samma resultat. Nästa gång låter jag dem gå kvar i karet så länge som möjligt (hela tiden) för att vänta ut dem. Risken är ju då att de spottar i huvudkaret men jag chansar hellre på det.
            Patrik

            Kommentar

            • Jonny Österberg
              Användare
              • december 2005
              • 49

              #21
              Jonas: karets mått är 150*60*60 och sen har jag rätt mycket sten i det, tror jag ska plocka bort lite som du skrev. Antalet är nu nere i 18 st.
              Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
              Malawi i 225L Hörnakvarie
              Viktoria i 200L
              Tanganyika i 540L

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #22
                Jag kör på korallgrus 2-3mm dels för att det höjer ph och ger stabila vattenvärden.
                Samt det år åt mindre ljus för att belysa karet mina fiskar verka inte till att bryr sig om vilket matrial dom har på bottnen.
                Men jag ska sätta upp 2 identiska ett med korllgrus och ett med råda sand för att se om det blir skillnad.

                Kommentar

                • ciklidMartin
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 213

                  #23
                  jonny: Vet inte vad mitt märke på spirulinakulorna heter. prova annars med Hickary (om märket nu stavas så). Tror att de gör bra foder.
                  www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #24
                    Själv tycker jag räkmix fungera bäst om man ska bygga upp fisken och få volym
                    Som underhållsfoder när fisken fått lite hull så har följande foder fungerat bra för mig.
                    Tropical spirulina furte,Ocean nutrition grönfoder,sera ciklid sticks,sera vipan huvudfider,JBL nova rift.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #25
                      Ozric: Det naturliga som jag sett på bilder och filmer är en stenklädd botten av knytnävsstora - bautastora stenar, alla med sand eller mindre stenar i sprickorna. Korallgrusen är vit, men finns det inte ljus sand? Fisken älskar ju att gå runt och ta munnen full med sand, det är väl svårt med korallkross?

                      Steveharris: Okej, så höll hannen på hela tiden hos mig också, tror att kejsarna tuggade en gång hemma hos mig, tyvärr utan resultat. Kan vara så att hannen stressar honorna/honan för mycket. Dubbarna tog det en evinnerlig tid för att det skulle bli yngel hos mig från det att första leken ägde rum. Dock tror jag att jag missade en hel del yngel eftersom det knappt syns hos honorna när de tuggar halvutvecklade yngel. När man ser en hakpåse gäller det att hålla koll på vilken dag man ser den och tre veckor senare leta rätt på honan. Detta gjorde jag några gånger och det resulterade i de små ynglena du fick med gruppen (hur gick det med dem förresten?).

                      lägesrapport från mitt enda kvarvarande troffeakvarium: Håller just nu på att vänja in mina Kasakalawe på koipellets (aquatic nature quick growth) efter att ha haft otur med övermatning när det gällde mina jbl-pellets. Vet inte om det var jag som klantade mig så att filterna inte riktigt pallade fodermängden.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #26
                        Jonas dom pelletserna tycker jag inte är så lämpliga för tropheus omjag inte minns fel innerhåller dom 40%protien
                        Det fodret kan lätt få tarmarna att haverera.

                        Angående gruset så gräver troffarna lika mycket i både korallgrus och rådasand.
                        Tar man den ljusa rådasanden 0,33 så tycker jag den packar sig för mycket och virvla runt om man har för bra drag med pumparna.
                        Om man vill har sand så tar antingen 0,4-0,8 eller 0,8-1,2 dom storlekran har fungerat bäst för mig.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #27
                          proteinet är som jag uppfattat det inte problemet, det är fettet som är boven i dramat. Då mina troffar växt upp på det fodret tror jag inte det är några som helst problem. Det är koipellets och består av vegetabilier. Om den vegetabilierna innehåller proteiner så gör inte det så mycket sålänge det inte är dåligt protein. Det är min teori. De flesta som matar med räkmix kör ju 30-40% räkor och resten ärtor. Varför kan man inte köra pellets med 40% protein sålänge man inte övermatar?

                          Han jag köpte bärnstenarna av matar alla sina vuxna troffegrupper med dessa pellets och har inte förlorat en enda grupp på grund av soten eller liknande problem.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #28
                            Jonas: Jag kör Meyers korallsand/grus 1-2 mm och den är inte kritvit utan snarare ljust vit/beige. Och storleken är helt lagom för dem att gräva i och fylla munnen med då uch då.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Ursprungligen postat av Jonas E
                              proteinet är som jag uppfattat det inte problemet, det är fettet som är boven i dramat. Då mina troffar växt upp på det fodret tror jag inte det är några som helst problem. Det är koipellets och består av vegetabilier. Om den vegetabilierna innehåller proteiner så gör inte det så mycket sålänge det inte är dåligt protein. Det är min teori. De flesta som matar med räkmix kör ju 30-40% räkor och resten ärtor. Varför kan man inte köra pellets med 40% protein sålänge man inte övermatar?

                              Han jag köpte bärnstenarna av matar alla sina vuxna troffegrupper med dessa pellets och har inte förlorat en enda grupp på grund av soten eller liknande problem.
                              En räkmix innehåller på sin höjd 20-25% protein...räkor som du nämner har hög proteinhalt...men är också fyllda av vätska. Den höga andelen protein mattas därför kraftigt.
                              Skalade räkor innehåller 24% protein. Det man menar med att man har fördelningen 40%-60% är ju fördelningen mellan animalisk föda och vegetabilisk.

                              Jag har läst en hel del om att just Tropheus, men även en del mbunas, inte ska ha proteinrikt foder pga att deras tarmar inte tål det. Tropheus äter ju nästan konstant i naturen och på det sättet får de i sig en hel del protein, men inte hög andel utslaget på mängden föda de får under en dag.

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                #30
                                Hur förklarar ni då att det är några stycken som matar sina fiskar med pellets utan några problem?

                                Under 70-80talet odlade en god vän till familjen Tropheus duboisi maswa med hjälp av röda mygg, inga problem alls. De fullkomligt sprutade ur sig yngel. Att Tropheus inte tål protein tror jag inte på men däremot så kan det vara så att det vi matar med idag ger mycket mera belastning i akvariet och vattenkvaliteten blir lidande. Att det protein vi matar fisken med kanske har sämre kvalitet än det som det matades med på 70-80talet kanske hör in(röda mygg på 70-80talet var kanske renare och bättre än dagens, vad vet jag). Filtermassan kan också komma in och spöka till det, har vi kanske sämre filter än vi hade förr? Kanske vi har andra rutiner?

                                Håller man 30st fullvuxna Tropheus i ett 375liters akvarium är det 12,5 liter vatten per fisk. Min kompis höll 13st fullvuxna dubbar i ett 375 utan problem, då hade han närmre 29 liter vatten per fisk. Han kunbde slarva med vattenbyten, ibland varje vecka, ibland en gång i månaden. Aldrig några problem. Han matade med flingor (king british spirulina) och blandad kompott, aquatic nature cichld excel kunde de få nån gång, ibland lite äkmnix, ibland cyklops och en massa annat som inte vänjts in eller på något vis matades med på reguljär basis. Inga problem under de 5 år han hade dem.

                                Kan det vara så att vi håller Tropheusarna för tätt? Tropheus är ju en fisk som simmar rundor i de översta 5 metrarna där vågorna blandar i nytt syre i vattnet hela tiden och på samma gång cirkulerar gammalt och nytt vatten med varandra. Kan det vara så att fisken behöver mera vattenvolym och större filter än vi kan ge dem? De gånger jag haft mycket fisk i mina troffekar så har jag känt att fisken liksom inte gillar det alls, att de är packade för trångt. När jag tittade på mitt 720 med 14st Tropheus duboisi (51 liter vatten/fisk), då kände jag att äntligen börjar det likna något, det var "luftigt" och ingen stress. En enda stor stenhög i mitten och inget på sidorna, två hannar höll revir på var sin sida av högen och resten av gruppen kunde i lugn och ro simma runt över de öppna sandbottnarna på båda sidor om högen.

                                Jag tror att vi håller fisken för tätt packad. Kanske man skulle testa att hålla 1+3 i 720'et och se vad som händer? Kanske fisken klarar sig bättre då än som 30stycken? Har någon provat?
                                Senast redigerad av Jonas E; 06 januari 2006, 17:15.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...