Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    Troffetråden 2006

    Tänkte att det kunde vara dax för årets troffetråd.


    Själv var jag och köpte en liten grupp Kiriza i går. Iaf enligt säljaren så hade han köpt dom som Kiriza men när jag såg dem så tyckte jag att dom såg ut som Bemba. Har försått att Kiriza även kan vara orange men är ganska övertygad om att det är Bemba. Hur som helst, en av honorna tuggade. När jag kom hem och började inkoppningen så spottade hon i spannen. Fort som tusan lyckades jag fånga in ynglen och lägga dom i ett yngelkar. Så nu simmar det runt 7 småttingar i karet. Gruppen är ganska liten, 13 st, och går nu i en 375:a tillsamman med 15 dubbar och 1+2 Ikola. Kombinationen Ikola och Bemba är väl inte så lyckad och känns lite som en nödlösning, får hålla ögonen öppna och se vad som händer.
    Patrik
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Grattis och lycka till med de nya. Precis som du säger så är ikola och bemba ingen kanon kombo. Spec när du har en ensam ikola hane, han kommer att flörta friskt med dina bemba honor. Jag hade flyttat dina ikolas till ett eget kar och försökt dra upp en liten grupp från dem.

    Försök sedan att dra upp de yngel du fick från bemborna och tillsätt dem till dina vuxna kiriza och dubbar så får du en fin grupp i ditt 375:liters.

    Yngel är alltid kul. Jag fick ca 16 st bemba yngel igår. De går nu i ett 30 liters för uppväxt. Kul att honorna höll tiden ut, då det var första gången de tuggade. Blackarna verkar spruta ur sig yngel. Tände ljuset kl 08.40 idag och de är redan igång och leker.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • steveharris
      Användare
      • september 2003
      • 243

      #3
      Precis i de banorna som jag själv tänkt, men tack för tipsen Cutekid.

      Jag har förstått av att läsa på i ämnet att just black är lättast att få till lek på. Och yngel vill man ju gärna ha, i mitt fall mest för att kunna bygga på grupperna till lite fler individer. Har även två dubbehonor som går och tuggar, en i separat kar och en i huvudkaret. Förra gången gick de inte tiden ut med hoppas på bättre tur nu.
      Patrik

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #4
        lycka till med kirizorna steveharris!tänkte själv köpa dom men du var snabbare..

        är riktigt sugen på att skaffa troffar..
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          håller med att black är de mest virila troffarna men även hör de till de mer aggro för det hör ju ihop ganska mycket..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • steveharris
            Användare
            • september 2003
            • 243

            #6
            Jullen, klart du ska skaffa troffar. Fast risken finns ju att du blir "hooked" och då vet man aldrig var det slutar.......
            Patrik

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              Gott nytt Troffeår!!!

              Jag var och hämtade 14 maswa i Nyköping i morse :-) Fick 15 på köpet (9+6) för två honor tuggade å de ynglen går nu tillsammans med 20 kirizayngel å en massa compressicepsbebisar.
              Vi vet ju inte om de vuxna är lika pålitliga som våra kirizor. Nu har vi 24 maswa + ynglen. Vi ska sälja av våra rovmalawisar till förmån för fler troffar. Tack för troffarna janne!
              Jocke
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Aha! Var det du!?! Lycka till!!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 628

                  #9
                  Syeveharris:joo,jag är rätt sugen på att flytta malawina i 375 till en typ 222 eller nått sånt och sen köpa troffar till 375...vi får se hur det blir med det...
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  • Jonny Österberg
                    Användare
                    • december 2005
                    • 49

                    #10
                    Ni som kör med räkmix till era troffar, vad använder ni och hur mycket av varje sak.
                    Vad använder ni för foder utöver räkmixen?
                    Själv har jag bara använt Spirulina super forte så jag tänkte att ge dom något mer så era tips är välkommna
                    Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
                    Malawi i 225L Hörnakvarie
                    Viktoria i 200L
                    Tanganyika i 540L

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Steveharris: Går de bra med kejsarna? Det är ju 1+2, fått nåna yngel än på mina gamla godingar =)

                      Gåre bra med masworna också?
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Ecox
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 1

                        #12
                        Hallå på er, ni skulle kunna hjälpa mej, jag skall starta ett troffekar snart. Jag skall gå från 180 L malawi till 860 L troffe och behöver tips om precis ALLT. Jag tänkte ha tropheus chimba och hästnosar samt ytterligare en art (men vet ej vilken). Hur är det att hålla andra arter som normalt inte äter "grönt" foder med dessa arter. Hur många troffar är "optimalt" i ett 860-literskar (180 cm långt). Inredning? många gömställen eller inga gömställen? Foder? pellets eller räkmix eller både och? Ventilera gärna era synpunkter på hur ett nytt kar skall startas....... Jag åter kommer med fler frågor.
                        MVH Jocke

                        Kommentar

                        • ciklidMartin
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 213

                          #13
                          Jonny: Jag använder spirulina kulor som är avsedda för koifiskar. Ser att mina troffar växer bra och färgar ut fint på det. Spirulina super forte använder jag mer som tilläggsfoder och kulorna som huvudfoder.
                          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            jadu...mitt råd är köp en stor grupp yngel eller ungdjur minst 35 stycken, bestäm dig för en el högst två typer av torrfoder (skippa fryst) ex. osi spirulinaflingor och jbl novorift och kör ENDAST med det, 4-5 ggr litervolymen i cirkulation, regelbundna vattenbyten, nåra siktskärmar av sten el. dylikt,som sällskap finns det ganska mkt att välja på-personligen föredrar ja en el högst två andra arter, har själv endast pansarmalar till mina troffar.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Ecox;det kommer nog att komma många bud på vad som är "bäst"...
                              Jag skulle nog gjort som följer i ett 860;
                              Troffar gillar att gå trångt så för att få bra harmoni i gruppen bör man nog ha minst 25 st vuxna,gärna över 30,av de sydliga Moorii-varianterna.Skulle jag valt nån av Black-varianterna skulle jag inte satsa på mindre än 35 st.Av Brichardi-varianterna som lär va ngt aggressivare går det säkert åt minst 40-50 st för att undvika utmobbning och slakt.Hellre börja med för många än för få,det är lättare(mindre riskfyllt) att ta ur fisk än att tillföra.Kräver ju lite av ekonomin iofs.
                              Som botten-matrial skulle jag ha ett tunnt lager fin korallkross coh som inredning skulle jag valt nån form av kalkhaltig sten.Inte med för vassa kanter dock.Tre stenhögar så långt ifrån det går,helst få och stora stenar.Många små samlar lättare på sig en massa skit.

                              Hästnos är en "knepig" och ganska ful men ack så trevlig och livlig firre,sådana skulle jag också slänga i.Samt ett gäng snygga Jullar.De kräver ungefär samma foder och funkar bra med vuxna tropheus.

                              Ang fodret skall man nog utgå från vad förre ägaren har gett dem.Det går nog att vänja in dem på det mesta grönfodret men det bör ske mkt långsamt.Räkmix är annars ett bra beprövat foder.Nackdelen är nog bara att det belastar vattnet mer än tex flingor och pellets.
                              Bra flås på filtret och jämna byten så vattnet blir kristallklart med rätt värden kräver dessa fiskar.

                              Jag skulle bara ha satsat på en variant/art.Tror det är lättare att få ut max av gruppen då medans två tar lätt ut varann ,iaf periodvis (stör varandras lek,onödigt "tjafs" i burken osv).
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...