Rovmalawi-Big trouble in little Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Rovmalawi-Big trouble in little Malawi

    Jag har Champsochromis Caerleus, Macrostoma, och Rostratus i mitt 1225 literskar. Allt var frid och fröjd tills för ett par veckor sen. Då började Macrostoman flippa... Han e 20+ och ensam... Han har börjat jaga Champsisarna (mellan 10-15 cm), inte bara jaga, han vill dräpa!

    Gömställen känns inte som att det hjälper, Champsisarna har aldrig gömt sig i någon av de "grottor" som finns.

    Igår fick jag en idé om att slänga i lite targetfish för att få Macrostoman att tänka på något annat än att slå ihjäl Champsisarna. Men det var som att försöka släcka brasan med bensin. Han blev om möjligt ännu mer mordisk.

    Jag har ju ganska få firrar i nu (4 Rostratus, 6 Champsisar, 1 Macrostoma) kan det vara en orsak? Kan ju säga att Rostratusarna bryr han sig inte om alls.

    Några tips om vad jag kan göra i övrigt? Vill ju inte ha sönderstressade firrar med sjukdommar o s v.


    Mvh Erik
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Ojoj, det där låter inte roligt.

    Det som är lite av nackdelarna med en hel del av de större rovisarna är att de sällan gömmer sig. De har så vitt jag kan tänka mig vanan att bara fly i naturen och ta hjälp av snabbheten snarare än kila in bland stenar.

    Jag skulle helt klart flytta den mordiska macrostoman till ett annat kar någon vecka och göra en ordentlig ommöblering i det "ordinarie" karet för att se om ordningen rubbas. Där efter skulle jag släppa tillbaka macrostoman och hålla noga koll på beteendet och vara beredd att plocka upp macrostoman igen.

    Detta är väl lite av det svåra med rovisarna, för när de väl får för sig att vara jäkliga så gör dom det ordentligt. Detta "mordiska" beteendet kan lika gärna drabba den egna artens honor som vilken annan fisk som helst, så man bör ha ett "backup-kar" i sådana här lägen då det kan få dem att lugna ner sig.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Tja Tony!

      Grejen är att det inte finns så mycket att möblera om med. Har moduler, ganska sparsamt med sten.

      Det ända karet jag skulle kunna kyla ner Macrostoman i är ett 190 liters som är 95 cm långt. Tror inte att det skulle funka så bra. Om jag slänger i mer fisk finns det någon möjlighet att han skulle lugna sig då eller kommer han bara få fler att dräpa?

      Mvh Erik

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag tror det blir väldigt svårt att få honom att lugna ner sig utan att flytta honom. Hur stor är macrostoman? Är den inte fullvuxen klarar den säkerligen ett lite trångbott hem några dagar.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Han är inte fullvuxen, runt 20-25 cm. Jag ska göra ett försök att flytta honom så får vi se. Blir intressant att försöka fånga fanskapet ur ett 2,5 meter långt akvarium! Inte behövt ta ur någon firre där än så...orutinerad.

          Mvh Erik

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Jag brukar tömma 50% av vattnet och spärra av mitt 3meters-kar i tre sektioner med hjälp av täckglasen. Det brukar underlätta
            Tony Englund

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tack för det tipset!

              Mvh Erik

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                Om man skall fånga svåra malawi...... använd en REJÄL håv! Underlättar en hel del också.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Har en fet!

                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • Buckshot
                    Användare
                    • april 2002
                    • 244

                    #10
                    Jag kom över en bra håv i en sportfiskeaffär.
                    Den är hopfällbar och när man fäller ut den blir den trekantig, enklare att fånga fisk med än en vanlig rund fiskehåv.
                    Jag ställer den mitt i karet och sen jagar jag fisken med en annan håv så dom simmar in i den stora håven.
                    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      Jag brukar alltid håva på natten när det har varit mörkt i minst ett par timmar. Även rovfiskar som normalt aldrig sover i det vilda verkar bli slöa av mörkret, så på med pannlampan och den feta håven så ska du se att du har honom på nolltid.

                      Kommentar

                      • oscar_m
                        Användare
                        • september 2006
                        • 35

                        #12
                        bilder akvarier

                        erik tony o buckshoot finns det bilder på era stora akvarium nånstans...skulle vara kul att se

                        Kommentar

                        • Buckshot
                          Användare
                          • april 2002
                          • 244

                          #13


                          Inga bilder i världsklass men du får en uppfattning om hur det ser ut.
                          Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Jag håller på så smått att fixa ihop alla bilder, men inget klart ännu.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            Arbetssätt...