Alla fiskar på en gång..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Alla fiskar på en gång..

    Hej har precis startat upp mitt "malawi"akvarie och haft vatten cirkulerande ett par dagar nu (inga växter). Grejjen är att jag hade tänkt köra till Stoby och handla fiska men då hade jag gärna handlat allt på en gång då jag inte har tillgång till bil alltid och inte har tiden att köra dit. Har läst att det inte är att rekommendera men går det att göra eller fiskarna kommer att dö?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Fördelar att att koppa in alla fiskar som ska gå i karet ihop typ samtidigt
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Varför skulle inte det var att rekommendera?

      Du köper ju fisk från ett ställe där de med största sannolikhet gått i liknande (samma) vatten.

      Om den rekommendationen skulle stämma så vore det ju galet av folk att köpa en grupp Tropheus på 30 talet djur...eller en grupp Demasoni.

      Den enda anledningen som jag skulle kunna tänka på är om du skaffar arter som inte tillhör samma grupp...t ex om du ska ha malawi och blandar mbunas, aulonocaras, haplisar. De kommer troligen att stressas olika pga ny miljö och sedan är det ju foderfrågan som kan vara nog så krånglig.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        jag tror han menar att filterbakterierna inte kommit igång, så han e orolig för nitrit osv. Jag skulle inte våga köpa massa fisk på en gång om inte du har ett filter som redan "är igång"
        fish r friend

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          nä,det förstås...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Blownose
            Användare
            • augusti 2004
            • 26

            #6
            Gammalt filter

            Det är inte ett helt nytt filter utan använt förut ifall det spelar någon roll. Som jag skrev innan så har jag inte tillgång till bil så ofta men jag har idag och imorgon. Har bara haft akvariet igång i tre dagar utan fiskar räcker det eller riskerar jag att de dör om jag sätter i en 10-12 fiskar där nu ? Jag kanske kan tillsätta något ?

            Kommentar

            • Blownose
              Användare
              • augusti 2004
              • 26

              #7
              dessutom ska jag använda min doppvärmare? Har vanlig rumstemperatur inne inte särskilt kallt men inte särskillt varmt heller =)

              Kommentar

              • steveharris
                Användare
                • september 2003
                • 243

                #8
                Jag har startat mina flesta kar från noll och alla fiskar i samtidigt. Det har gått bra, tänk bara på att mata mycket försiktigt i början, typ lite varannan dag första veckan. Byt därefter 50% av vattnet. Sen kan du börja mata nästan (lite mindre)som vanligt. Det har funkat för mig iaf. Jag använder doppvärmare i mina kar. Tempen bör ju ligga på 24-26 grader. Skaffa en termometer när du köper fisk om du inte har någon....
                Patrik

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  det har alltid funkat bra för mig med, tills sist ja starta ett kar från noll å öste ner massa fisk. nitrit-topp och jag förlorade 3 fiskar.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • BigFish
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 21

                    #10
                    Har du någon butik på nära håll?

                    En variant är om du har någon kompis med akvarium eller en handlare på nära håll. Be att få krama ur lite filtersörja i en påse med hans akvarievatten. Tillsätt "kulturen" i ditt akvarium och kör dina filter som vanligt i ytterligare några dagar. Kräver lite tålamod i en tid då man normalt är ruggigt otålig att få åka iväg och köpa fisk.
                    Att tänka på denna årstid är "kulturen" under transporten inte får bli kall eller frysa.

                    En annan långtråkig metod är om du kan köpa några billigare fiskar på närmare håll som får "starta upp" burken, Guppy/svärdbärare eller liknande. Malar brukar vara ganska tåliga och ett par malar kanske du tänkt skaffa ändå?

                    Lycka till!
                    Vänliga Hälsningar,
                    Jonas

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Håll koll på vattenvärdena och mata väldigt sparsamt. När du får nitrit så slutar du mata och kör vattenbyten dagligen. Jag tillsatte bakteriekultur när jag startade mitt 1225 l, varje dag. Matade inte på 3 veckor. Det funkade att hålla nitriten på oskadliga nivåer.

                      Jag skulle ändå inte rekomendera dig att köpa för mycket fisk (typ fylla akvariet), inte kul att få problem med karet och fiskarna. Kan ju ta lång tid att få ordning på allt igen ifall man har otur med sjukdommar osv. Däremot så är det ju bäst om man kan köpa sina fiskar vid ett å samma tillfälle och sen inte hälla i mer fisk, men inte ifall karet inte är inkört.

                      Lycka till!

                      Mvh Erik

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Varför chansa och släppa i fisk över huvudtaget innan kulturen är igång?

                        Nu kommer det säkert svar som: om man inte har fisk i så kommer inte kulturen igång etc.

                        Vad jag rekomenderar är att du köper en stor flaska kultur, pyttsar i den mängd som det står på flaskan i 2-3V sen kollar du att vattenvärdena är som de ska. Är kulturen igång så skickar du all fisk på en gång, matar varsamt och håller koll på vattnet.

                        Varför chansa med dyr fisk?
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #13
                          Precis kört igång 720 karet mitt, tog då ca 15% vatten från mitt andra 720 samt en massa gossiga filterkuber som legat i filtermodulen o knölade ner bakom btn på det nya, genast så klarna vattnet upp på ett annat sätt och värdena är nu perfekta =) Bara ett tips om man har fler kar där hemma.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          Arbetssätt...