Tumörer på fenor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Tumörer på fenor?

    En av mina natalciklidhanar hade en vitaktig klump vid ena bröstfenans rot när jag köpte honom. Jag trodde det var ärrvävnad eller liknande och att det skulle läka. Nu har det dock spritt sig till den andra bröstfenan och en av honorna uppvisar liknande symptom. Någon som vet vad det kan vara?

    Bild finns på min zoon.
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    De där "klumparna" som sätter sig på fenspetsarna brukar vara ganska illavarslande, men inte särskilt ovanliga skulle jag tro. Första gången det dök upp på en fisk i mina kar lät jag det bara vara, men det ser ut som att det sprider sig inåt kroppen för att sedan infektera fenans fäste. Jag klipper numera bort klumpen med en vass sax, och hittils har det fungerat bra.

    Du kan ju hålla ett öga på om klumpen ser ut att dra sig inåt, ligger den still finns det kanske ingen anledning att agera hobby-kirurg.

    Jag skall tillägga att samtliga fall i mina kar har det varit ryggfenorna som drabbats. Om det är mer eller mindre farligt vet jag inte, men från ryggfenan verkar det som att det går ner i ryggraden och infekterar den vilket resulterar i död fisk på sikt.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Christian T

      #3
      Om det sprider sig till andra medinvånare i akvariet kan det inte vara tumörer, eftersom cancer inte smittar. Det är säkert så att dina fiskar drabbats av en svampinfektion. Sådana kan ibland uppstå av sig själv, ibland angripa sår som fisken fått. Dock brukar det inte vara särskilt smittsamt.

      Jag har vid ett tillfälle "opererat" en ståtlig Alunocara-hane som fått ett svampangrepp på första fenstrålen i ryggfenan. Jag la honom på fuktad bomull klippte med en steril sax och pincett bort den angripna fenstrålens spets. Varken fenstråle eller svampangrepp kom tillbaka, men fisken klarade sig hur bra som helst.

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • februari 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av Christian T
        Om det sprider sig till andra medinvånare i akvariet kan det inte vara tumörer, eftersom cancer inte smittar. Det är säkert så att dina fiskar drabbats av en svampinfektion. Sådana kan ibland uppstå av sig själv, ibland angripa sår som fisken fått. Dock brukar det inte vara särskilt smittsamt.

        Jag har vid ett tillfälle "opererat" en ståtlig Alunocara-hane som fått ett svampangrepp på första fenstrålen i ryggfenan. Jag la honom på fuktad bomull klippte med en steril sax och pincett bort den angripna fenstrålens spets. Varken fenstråle eller svampangrepp kom tillbaka, men fisken klarade sig hur bra som helst.
        jag har läst om olika virus som orsakar tumörliknande utväxter. dessa ska visst inte gå att bota. ärligt talat skulle jag inte gråta blod om jag var tvungen att avliva ett par nataler. oändligt mycket tristare om mina andra kar har smittats eftersom jag använder samma utrustning till alla.

        edit: det ser inte ut som svamp. det ser mer ut som ärrvävnad eller vårtor eller nåt åt det hållet. har haft i salt och höjt temperaturen... vet inte om det hjälper men det borde inte skada iaf.
        Senast redigerad av terpentin; 19 december 2005, 12:20.
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Vita klumpar vid fenroten har jag hört ska kunna vara ett symtom på jodbrist. Jag minns dock inte källan till detta och går därför inte i god för att det stämmer, men det kan kanske vara ett uppslag att leta vidare på.
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 19 december 2005, 15:04.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Jag har en stor Borleyi hane (nr två i rang som tur är) som fått något vitt i "näsan" och munnen ser ut som den gör när de har för mycket mat i munnen. Den har haft detta i flera veckor nu och verkar inte lida av det, men det är skumt. Någon som tror sig veta vad det kan vara? Har själv faktiskt tänkt på cancer.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            Arbetssätt...