Astatoreochromis vanderhorsti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Astatoreochromis vanderhorsti

    Någon som känner till den? Jag har slöletat lite och tydligen har den hetat Haplochromis vanderhorsti. Den finns tydligen i Tanganyikasjön men ser ut som en Malawi tycker jag. Under sök finns tre träffar men där talas bara om Victoriasjön.

    Jag är lite nyfiken på den så berätta gärna lite. [:-)]
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Hittade inte mycket...en bild fanns dock, men den är mystiskt likt Nimbochromis venustus.

    Såg denna text iallafall:

    This genus was constructed by Pellegrin in 1904. They are not a typical lake cichlid, but resembles more of a riverine or swamp cichlid. The anal fins of many males are decorated with egg dummy spots. The female broods the eggs in her mouth and cares for the young after they become free- swimming. These fish are very easy to care for in the aquarium.
    Länk:

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Tack för länken Stefan. Men jag ser ingen bild eller länk till bild på sidan? Jag börjar i och för sig bli trött... []
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Bilden såg jag när jag "googlade" på namnet Haplochromis vanderhorsti...men det visade sig att texten under bilden inte stämde utan när man klickade på bilden så heter fotot "nimbochromis venustus"...hehe...jag skrev ju att den var lik en venustus.[]

        Du verkar ha stött på en underlig ciklid som det knappt finns något på nätet om...och jag har inte hittat i de böcker jag har heller.

        Du är inte intresserad av...hm...röd zebra? Där vet jag en del...(hahaha)

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Astatoreochromis finns omnämnda i Brichard´s bok "Cichlids and all other fishes from Lake Tanganyika".

          "Astatoreochromis
          Pellegrin, 1904 (Omnivorous swamp-dweller)

          Three species are included in this genus. A. straeleni is found only along the northern shore of the lake. A. alluaudi occurs not far away in the hill country between the lake and Lake Victoria, to wich basin this second species belongs.

          The fishes in this genus look very much like Astatotilapia in shape but not in coloring, as there is little sexual dimorphism. The basic color of A. straeleni is orange which covers the whole body, the scales on the sides each having a crimsom dot. Several rows of yellow ocelli are present on the anal fin, which has at least 4, and sometimes more, spines.

          A typical swamp-dweller, A. straeleni is found in the lake only at the mouths of rivers and in their associated swamps. The populations along the lake shores and inland are never very important, and one might suppose that in the swamps they are in competition with species of Astatotilapia, such as A. bloyeti, which are more abundant. A day´s catch might involve only two or three dozen Astatoreochromis straeleni, but several hundred Astatotilapia bloyeti.

          An excellent aquarium fish, this species is as much at ease in captivity as most fluviatile haplochromines. It is not finicky about its diet and is easy to breed. Exported only sporadically."

          Den arten du söker nämns inte i texten, men ska vi gissa att det är den tredje?

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Det är säkert den tredje! []

            Jag bläddrade i en liten tunn frestarbok som ska väcka intresset för Tanganyikaciklider: "Lake Tanganyika Cichlids" av Frank Schneidewind och där är en läcker bild på en gulbeige fisk med svart kant på ryggfenan och blått i bakkanten på ryggfenan. Analfenan är blå och har äggfläckar. Genom ögat går en svart linje. Den ser ut som en korsning mellan en slags fjärilsciklid och en malawi. En skönhet!

            "The dummy egg spots on the anal fin are seldom very pronounced among Lake Tanganyika cichlids" står det i bildtexten. Det är all information...
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jepp!! Märkligt bara att man sällan ser dessa firrar i butikerna (har aldrig sett dem). Verkar ju vara idealiska akvariefiskar, och kanske går de att ha med växter på ett biotopriktigt sätt. ;-)

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...