Hur länge ska ynglen gå i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppz
    Användare
    • november 2005
    • 52

    Hur länge ska ynglen gå i karet?

    Som sagt så har jag smällt upp ett 60liters yngelkar nu och en tuggande goldenhona ska installeras där nästa vecka.
    Hur länge ska ynglen gå i det karet?
    Jag upptäckte nämligen igår att en annan goldehona oxå tuggar, men de kanske är lika bra att låta henne spotta i huvudkaret..
    De man inte har i plånboken, de har man i karet!
  • Jonny Österberg
    Användare
    • december 2005
    • 49

    #2
    Jag har själv "vita" Golden och när man får honor som tuggar så brukar jag låta dom gå ca:2 veckor i "huvudkaret" innan jag flyttar över dom i spottkaret, jag har inte haft bekymmer med att ha fler honor i samma kar. Jag tar bort honan så fort hon släppt ynglen sen väntar jag på nästa, sen bort med henne också. Sen flyttas ynglen till ett större kar där dom får växa till 4-5 cm sedan säljs dom. Skaffa annars en plastbalja för att vara på säkra sidan om du vill få kvar så många yngel som möjligt. Lycka till
    Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
    Malawi i 225L Hörnakvarie
    Viktoria i 200L
    Tanganyika i 540L

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Det är faktiskt ingen debatt som förts vad jag vet. Ca två veckor innan tömning säger dom men därefter sägs det lite. Det vissa säger är att vattenbyten är viktigare än vattenvolym för tillväxt. Kolla en rationell ansats kring detta under rubriken "Affärsplanen" i det tredje stycket här:

      Kommentar

      • peppz
        Användare
        • november 2005
        • 52

        #4
        Okay.
        En fråga till: Hur fort växer ynglen? på ett ungefär.
        De man inte har i plånboken, de har man i karet!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Hur fort ett yngel växer beror till stor del på vilket foder man ger, vilken akvariestorlek man har och hur ofta man gör vattenbyten.

          Golden (Labidochromis caeruleus) växer inte jättesnabbt enligt mina erfarenheter. Tyckte t ex att Röd Zebra (Metriaclima estherae) växer snabbare medans t ex Delfincikliden (Cyrtocara moori) var riktigt seg...

          När jag födde upp malawi yngel så hade jag ett litet akvarium på ca 20L som de absolut minsta ynglen var i tills de vuxit till sig en aning. Efter det så hamnade de i ett av mina två 105L yngelakvarium...och när de var stora nog såldes de antingen eller placerades in i mitt huvudakvarium på 375L.

          Jag valde att "tömma" honor istället för att placera dom huller om buller i olika kar för spottning...jag tyckte det fungerade bäst för mig iallafall. Honorna kom snabbt tillbaka till ordinarie akvarium och de hade inga problem med min "behandling".
          Senast redigerad av StefanL; 17 december 2005, 01:51.

          Kommentar

          Arbetssätt...