Tuggande honor som avbryter, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Tuggande honor som avbryter, varför?

    Jag gjorde tidigare i veckan en iakttagelse, min P. Flavus hona, som vanligtvis producerar en hel del yngel, hade avbrutit sitt senaste tugg efter bara två dagar.
    Idag var det dags för delvattenbyte och då tänkte jag ta upp en tuggande Röd Zebra, men se det gick inte , eftersom hon också avbrutit sitt tuggande.
    Båda honorna har varit med förr och akvariet som sådant har nästan ständigt tuggande honor. En del tugg tar jag reda på men inte alls alla.

    Förändringar som gjorts i karet är att istället för ett stort ytterfilter så finns där en rejäl filterkammare istället med cirkulationpump samt ett fluval 4+. Kan det påverka vattenkvaliten i den grad att jag inte får tuggande honor som går tiden ut?

    En annan iakttagelse som jag gjorde idag var att temperaturen hade skenat iväg lite väl högt, strax under 30 grader. Den doppvärmaren får jag allt hålla ögonen på lite bättre, men skall det vara orsaken till avbrott i tuggandet?

    Vad tror ni?

    //Gunnar
    Min zoon
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Främsta skälet till att honor inte går tiden ut tror jag beror på ngn form av stress.Kan va allt ifrån dåligt vtn t ihärdigt uppvaktande av hanar.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Främsta skälet till att honor inte går tiden ut tror jag beror på ngn form av stress.Kan va allt ifrån dåligt vtn t ihärdigt uppvaktande av hanar.
      Hanarna är desamma som tidigare, ingen ändring där.

      Vattnet, nja det är ju det jag bl.a. undrar över. Kan förändringen av reningssytem göra sådan skillnad? Är filterkammare sämre än ett stort eheim ytterfilter?
      Jag har tidigare inte haft någon filtekammare. Min erfarenhet av dessa sträcker sig bara ett par månader tillbaks i tiden. Det jag kan se och mäta, indikerar inte sämre vatten.

      (Ingen nitrit, kan väl tilläggas också)
      Min zoon

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Låter märkligt, eftersom honorna tidigare gått tiden ut. Vattenkvaliteten i form av ammonium/nitrit tror jag inte har blivit sämre, men jag vet inte. Svårt att mäta ammoniumskillnaderna och jag vet inte heller hur små förändringar som krävs för att firrarna ska reagera. Tar ju dessutom någon månad innan ett nytt filter är igång - om du inte smygstartat det i annat kar? Nå, den delen tror jag inte på i vilket fall.

        Temperaturskillnaden låter mer sannolik i mina öron. Uppåt trettio grader trivs inte sjöciklider så bra i och dessutom minskar ju syrehalterna i vattnet med varmare vatten. Äggen fick kanske inte tillräckligt med syre?

        Kanske bägge förändringarna i karet har spelat in... *klurar vidare* Framöver så borde ju förhållandena i karet bli mer konstanta, både med filtrering och temperatur. Jag tror det återgår till det normala i och med det. Vänta och se!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...