dafnier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaedlund
    Användare
    • oktober 2005
    • 73

    dafnier?

    Hej!

    Jag köpte för ca två månader sen mitt första ciklidakvarium- begagnat med ca 15 tropheus körsbär i. Han jag köpte akvariet av brukade mata med dafnier ibland för att variera från flingfodret. Är det ok för körsbären att äta dafnier med tanke på att de ätit det sen de var yngel?
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    det bästa skulle vara räkmix enligt men mening...

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Själv skulle jag aldrig mata troffar med dafnier!! Däremot kör jag cyclops (sköljd!) till yngel upp till 3-4 cm.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Räkmix brukar sägas vara det bästa, men jag har svårt att se att dafnier skulle vara farligt för troffar som omväxling. Liknar ju cyklops en hel del, och med såpass tjockt skal som de har ger det ju lite ballast också. Jag hade dock inte matat mycket med det, max en liten portion en gång i veckan, avsköljda samt precis efter att de fått torrfoder.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Snurpe

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Själv skulle jag aldrig mata troffar med dafnier!! Däremot kör jag cyclops (sköljd!) till yngel upp till 3-4 cm.
          Varför inte mata med Dafnier?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Tanken är nog att dafnier är animaliskt foder och kanske lite kraftigt - mygglarver avrådes det ju bestämt att mata Troffar med. Dafnier innehåller nog ändå mer "ballast" än mygglarver, i och med deras skal. En och annan dafnie kan man tänka sig slinker ner även bland Troffar i sjön, däremot blir det nog sällan mygglarver.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Ursprungligen postat av Snurpe
              Varför inte mata med Dafnier?
              Dafnier är säkert nyttigt för Tropheus och Mbunas etc i viss mån men jag anser/tror att det är alldeles för "köttigt" åt dessa fiskar.Möjligt att om de var inkörda sen länge och i samband med matning med exempelvis flingfodel att det skulle funka. Men näe,anser att det är dumt att chansa.Känner mig inte trygg heller med den bakterie-härd som de lär bära på.
              Märker själv när jag ger yngel och ungfisk cyclops ,som är mkt mer svårsmält (går långsammare genom tarmarna - vilket är bra) att när de närmar sig 4 - 4,5 cm att även detta passerar för snabbt och risken för förstoppning blir större.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • annaedlund
                Användare
                • oktober 2005
                • 73

                #8
                Ja jag ska nog byta mot cyclops då.. Kan de bli dåliga (fiskarna) om man börjar ge de ett nytt sorts foder bara sådär? De är inte fullvuxna än mellan ca 5-8cm.
                Dum fråga kanske men vad som menas med att skölja frysfodret först. Betyder det att man tinar upp det och sköljer det med vatten?

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Är de över 5 bör du inte ge Cyclops,som sagt ger jag det bara till yngel,i synnerlighet nyspottade.Mitt tips är att du fortsätter med flingorna de är vana med.
                  Anna,hur går det annars med dem? Har du blivit "såld" på dem än!?
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • annaedlund
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 73

                    #10
                    Jag har blivit väldigt förtjust i mina små "barn" :-)
                    I början tyckte jag att de var ganska röriga men efter att ha studerat dem flera timmar om dan - har det blivit- så har jag lärt känna dem! Nu är jag såld och vill absolut inte byta ut dem som jag ville i början. De har ett väldigt fascinerande beteende! Vissa har redan börjat leka så smått men det har inte fullbordats för jag tror de är för små än så länge..

                    Jag vill gärna ge dem bra foder så att de mår bra. Så vilket frysfoder är bäst? Och ska man tina upp det, skölja av det och sen frysa ner det igen?

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ist för frysfoder (som jag personligen är skeptisk mot) kan man ge flingor av bra kvalite` typ OSI el Tropical`s super forte. Tänk på att Tropheus är så gott som veganer i det vilda! De flesta jag känner som håller tropheus gör dock sin egen räkmix (finns 1000 olika recept här på forumet) .Vissa affärer säljer även "hemgjord" räkmix. I sthlm`s-omr lär "Janssons" va poppis.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • annaedlund
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 73

                        #12
                        ok!

                        Ska man variera torrfoder också?

                        När jag köpte akvariet följde det med ett flingfoder som heter sera Flora- grönfoder för levandefödare. Duger det att endast ge detta foder?

                        Till foderproblemet hör att jag även har långapansarmalar, praktbotior och ancistrus- Hur klarar dessa att bara äta grönfoder?

                        Kan man få den här fruktade soten om man ger Tropheus dafnier säg en gång i veckan?

                        Är det någon som vet om det sälgs nåt egenkomponerat Tropheus räkmix eller liknande i Malmö?

                        Tusen frågor:-) Tacksam för svar!

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Jag matar mina med Mysis (åledsmysis för att vara exakt) och jbl novorift cichlidsticks (en form av pellets, sväller dem i 30min).

                          har den förra ägaren matat dem med dafnier en gång i veckan (eller vilka rutiner han nu hade) så bör du följa dem ifall det fungerat för honom. Man ska aldrig ändra ett fungerande koncept. Att hålla på att vänja in fisk på foder bara för att någon på ett forum sagt att "detta är det bästa" litar jag inte på. Det bästa är självklart det som fungerat bra fram tills det att du fick ta över dem. Fortsätt med dafnier, gärna samma "märke" (och mängd/frekvens) om det går att få tag på!

                          "Ja jag ska nog byta mot cyclops då.. Kan de bli dåliga (fiskarna) om man börjar ge de ett nytt sorts foder bara sådär? De är inte fullvuxna än mellan ca 5-8cm."

                          Att börja ge dem ett annat foder "bara sådär" är det som dödat flest troffar enligt min erfarenhet. Fisken har under den tid det tagit dem att bli 5-8cm vänjt sig vid det fodret, fortsätt i samma stil så bör det inte vara några som helst problem.
                          Senast redigerad av Jonas E; 04 december 2005, 23:11.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Enligt mig är även Mysis alldeles för "köttigt" för Tropheus-inget jag skulle ge mina iaf. Praktbotior är ju bra "städare" att ha i troffe-kar (om de pallar med vattnet) ,de lär väl va bra snäckätare också.Ancistrus överlever bara det finns lite alger i burken,vad pansarmalar käkar vet jag inte ett skvatt om men de är säkert bra på att "städa" de också ,vilket gynnar tropheusvattnet.
                            Fortsätt du Anna att ge flingor t troffarna,de andra får säkert i sig en del som kommer ner på botten också eller varför inte testa JBL-sticksen,som Jonas nämner men låt invänjningen gå långsamt,mkt långsamt.Hellre under månader än under nån vecka.Håller själv på att intruducera detta foder på en grupp och än så länge verkar det funka helt ok.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Jonas råd är klokt. Har det funkat innan så kör på det!!

                              För att skölja av frysfoder så lägger man det i lite vatten tills det tinat. Ner med det i en finmaskig håv (de vita brukar gå bra), skölj av det och så ner i akvariet. Frys aldrig in upptinat frysfoder igen - det blir kasst. Inte nödvändigt att skölja av räkmix.

                              Känner ingen som gör räkmix och säljer i Malmö, men det måste finnas när det är så många ciklidioter härnere. Kan fråga runt lite. Vet att Akvarietjänst säljer Åleds färdiga räkmix, men har inte pejl på om den funkar bra för Troffar.

                              Malar och botior behöver också mat om de ska må bra, så de överlever inte på "fiskskit". Matar du med flingor kan du först ge Troffarna något att kivas om i ett hörn och så lite till malarna i ett annat hörn. Lite lurigt att få ner mat till malarna, Troffar är lite småkvicka på fodret och ska helst inte ha för mycket mat på en gång om jag kopplat det rätt. Alternativt matar du litegrann när lyset släckts, både Ancistrus och botiorna är nattaktiva. Ancistrus käkar med glädje räkmix, botiorna och pansarmalarna brukar inte vara lika förtjusta i det - men det går ner.

                              Hilsen,

                              P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 december 2005, 02:32.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...