Ögonätaren löpte amok

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Ögonätaren löpte amok

    Måste bara skriva av mig och höra med er vad ni tycker.
    Mitt 375L kar inrett speciellt för mina compressiceps 1+1

    Bild --> http://i15.photobucket.com/albums/a3...o/PA223316.jpg

    Var lite tomt med bara fryeri 2+4 som sällskap tyckte jag så jag hiva i 4st Livingstonii 1+3 vart en jätte fin kombination tyckte jag.

    kolla sedan till firrarna o såg då att både livingstonii och fryeri firrarna fått på käften av en galen compressiceps, antingen för de nya firrarna? eller för den var leksugen? för det är ju konstigt om den går på fryerin som den gått med flera månader?

    Tog upp compressicepsarna 1+1 och stoppa i karet med mina trewavasae 3+6 och N.polystigma 1+3 de vart inte mat men de stog ju oxå i ett hörn på 10x10cm

    flyttade då ett par trewavasae till det 375 med fryeri och livingstonii men det gick ju inte alls så nu har jag flyttat allt som det var från början.

    Compressicepshanen är nu lugnare skadade sig på ena fenan ser ja så han står o surar i ett hörn nu hoppas han kan lugna sig nu. mätte den föresten då jag hade den uppe till 24.3cm ganska lagom alltså =)

    Hur skulle ni göra? Tycker det är perfekt nu bara han inte börjar igen.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    D. compressiceps är den mest labila fisken jag haft. Det verkar vara deras specialitet att spåra ur på det där viset någon gång då och då.

    Själv hade jag i säkert ett års tid tre stycken fullt utfärgade d. compressiceps i mitt 1000-liters. Det fungerade hur bra som helst till en dag då "mittenhanen" fick för sig att han skulle vara enda hanen i den burken. De två andra stackarna fick hjälpas av plan med håv
    Tony Englund

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Efter att jag släppte tillbaka han så hade han skadat ena sido fenan (Spratlade kraftigt vid upptagningen) Det märkte livingstonii hanen direkt o va på o hacka pån o följde efter men inte till nån överdrift och nu verkar han ha respekt för alla livingstonii i karet. Tror han vart leksugen o ville leka i fred med sin hona bara. Hoppas det fortsätter lika bra =)

      Japp compressicepsen är en skum fisk som ändrar humör blixtsnabbt =)
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Hasse Emilsson i Simrishamn har odlat D. compressiceps i mängder under många år. Han berättade att man måste byta ut hanen mot en yngre med jämna mellanrum om man vill behålla honorna vid liv. Tydligen slår det ofta slint för hanen när den börjar komma till åren och den kan över en natt ta livet av alla honorna.
        Jag har personligen råkat ut för en M. estherae -hane som på två dagar tog livet av 18 honor av 20. Vad jag gjorde med den hanen lämpar sig inte i detta forum, men man kan väl kort och gott säga att han inte finns med oss längre....
        Liknande problem har jag även hört om T. duboisi.
        Nu var väl egentligen frågan varför din D. compressiceps -hane gav sig på dina S. fryeri. Jag har inget svar på det, man kan bara spekulera. Att det är en tuff rackare kan vi nog vara överens om. Själv tycker jag att den är en av de snyggare från Malawi-sjön och att den kan vara en aggressiv j-vel gör den bara till en större utmaning.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Peter_F
          Användare
          • januari 2004
          • 172

          #5
          Min D.compressiceps hane har haft ihjäl en hona redan. Den andra har det för stunden ganska lugnt. Den enda i karet som rår på D.c'n är min lika aggro N.venustus hane. Dessa två har delat upp 720-karet i vars ett revir, som patrulleras konstant.

          Just nu är det balans men jag fasar för den dagen det tippar över över åt ena hållet. Kanske borde lägga några vikter på täckglasen....
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

          Kommentar

          Arbetssätt...