Är Pseudotropheus saulosi extra känslig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Är Pseudotropheus saulosi extra känslig?

    Är Pseudotropheus saulosi extra känslig för någonting? De små rackarna går uppe vid ytan och kippar, men när jag närmar mig akvariet , så är de sugna på mat precis som vanligt. Aptiten är fortfarande god.
    Jag har ett drygt tiotal små yngel 1,5 cm , som jag bytt till mig. De går i ett 310 liters yngelakvarium tillsammans med andra mbunasyngel t.ex. den nitritkänliga Labeotropheus trewavasae. Även ancistrusyngel finns och de brukar också reagera på dåliga villkor, men även de beter sig som inget vora fel.
    Akvariet är mycket lågt belastat. Jag har haft åtminstone 5 gånger så mycket fisk i akvariet tidiagre utan problem. Syresättningen bör vara mycket bra.
    Kan boven i dramat vara en VF Melanochromis joanjohnsonae, som fått spotta i en hängkorg i akvariet?
    Ett 30%-igt delvattenbyte igår verkar inte ha vänt situationen.
    Inte är det väl så att Saulosi, skall simma och bete sig som en Guppyyngel d.v.s ofta uppe vid ytan?
    Tacksam för råd.

    //Gunnar K
    Min zoon
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    nåra av mina melanochromis parallelus kippar oxå vid ytan..!? vet inte varför och förutom det så äter dom och mår bra men konstigt är det
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      För en stund sedan satte jag i ett extra innerfilter för att öka på syresättningen.
      Ingen annan som kan bidra med en gissning eller information.
      Min zoon

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av HazelCR
        För en stund sedan satte jag i ett extra innerfilter, fluval 2+, för att öka på syresättningen.
        Ingen annan som kan bidra med en gissning eller information.
        Så här någon dag senare, så kan jag konstatera att uppe vid ytan är de inte längre. Att de kunde bero av syresättningen kunde jag inte tro. Jag kör med ett gammalt Maraton som pumpar 1000 liter /timme utan strilrör och filtret är inte alls igensatt. Det borde vara ytcirkulation så att det räcker, men tydligen inte.
        Min zoon

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          jag har några saulosi som är 4-5cm och dom simmar abra upp till ytan när jag närmmar mig akvariumet men tidigare när jag inte hade så mycket fisk så var dom skygga och simmade bara omkring under stenarna men när mer fisk kom i vart det fart på dom och nu simmar dom upp och äter som dom inte gjorde tidigare
          _____________
          222l malawi
          63l vet inte vad jag ska ha till:tomt
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          Arbetssätt...