F. Rostratus, matfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    F. Rostratus, matfråga

    Har lite problem att få mina Rostratus att käka. Det är inte så att dom inte är hungriga eller inte vill ha det jag matar med. Men de verkar helt enkelt för tröga. De går ihop med Champsochromis Caeruleus och T. Macrostoma.

    Macrostoman är 20+ men han tar alltid käk först, Champsisarna är på hugget, de är jämnstora med Rostratusarna.

    När det gäller pellets verkar det som att Rostratusarna ogärna går upp till ytan, så då blir det ju inget käk. Foder som sjunker till botten, det är ju deras "matplats", kanske?

    Är det bara att hiva i mer mat som gäller eller finns det några andra tips? Jag brukar mata med "hela" räkor, räkmix, och pellets. Skulle vara trevligt med fler alternativ...

    Mvh Erik
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Om du matar med pellets kan du lägga dom i blöt alledes innan du matar dom. Då brukar dom sjunka ner mot botten. Det är farligt att mata med pellets som är "hårda" för dom kan svälla i magen på fiskarna.
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Har alltid pellets i blöt innan matning, men de rackarna vill inte sjunka ändå...

      Men tack ändå!

      Mvh Erik

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Mina rostratus äter pellets från ytan, men de är jäkligt sega jämfört med de andra firrarna du har. Det jag brukar göra är att skicka i ordentligt med pellets i närheten av pumpens utblås så pelletsarna fördelas över hela akvariets yta. Då hinner de med att få i sig så de klarar sig.

        Det som kan vara lite kritiskt när man matar mycket åt gången är väl champsochromisarna. Min erfarenhet är att de inte "tål" lika mycket mat åt gången som tyrannochromisarna som lätt fixar en golfbolls-buk.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Tja Tony, hoppades på att du skulle svara! Du verkar ha erfarenhet av "mina" firrar.

          Jag har oxå märkt att Champsisarna gärna äter lite mer än de klarar om man säger så. Macrostoman är ju knappast några problem med när det gäller maten...

          Du hade ngt bra recept på mix va? Var inne på din hemsida förut men hittade inte det där, finns det ngn möjlighet att få det mailat till sig?


          Mvh Erik

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Räkmix har jag förbjudit i samtliga kar som innehåller haplisar Det enda de får numera är pellets och lite rå fisk (pollock) då och då. Det verkar som att rovmalawisarnas magar/tarmar inte klarar av grönt i den mängd som de får via räkmixen. Helt ovetenskapligt måste det ju ändå vara så att den enda vegetariska kosten de får i sig i naturen är det som finns i bytesfiskens buk.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Men hade inte du ett recept utan grönt? Tyckte jag såg det i ngn annan tråd för ett tag sen, men hittar den inte...

              Vilka pellets kör du?


              Mvh Erik

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Hum, njae, jag har nog inte skrivit ner något recept vad jag kan minnas.. men minnet är inte alltid påslaget

                Jag matar huvudsakligen med Tetra Cichlid sticks. Ett billigt foder, ca 350kr/7 liter om du köper i Tyskland. Dessa verkar fungera utmärkt, fisken äter bra och växer i lagom takt. Enda nackdelen är att det smular en del i karet, men det kommer ju å andra sidan de långsammare firrarna till nytta när det susar omkring. Vad jag vet finns det dock inga "färgmedel" i det, men det är väl strunt samma då de flesta rovisar går i blått som är svårt att påverka genom foder.
                Senast redigerad av Tony; 22 november 2005, 16:02.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Vad är det för fisk du ger?

                  Det borde ju funka att koka ihop en räkmix av vit fisk och räkor + lite annat som div vitaminer o s v.

                  Är ju ganska smidigt att mata med tycker jag, alla hinner käka.


                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Jag tror inte det finns någon större anledning att mecka med fodret själv till rovisarna. Kostnadsmässigt borde pellets bli billigare och är med största sannolikhet mer riktigt när det gäller näringsvärden och vitaminer.

                    Fisken jag ger är billig fryst fisk, Alaska Pollock brukar den väl heta i frysdisken.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Jag ska kolla upp om det finns någon pollock i affären så får vi se om det passar!

                      Tack för hjälpen!


                      Mvh Erik

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Det finns det säkerligen. Euroshoppers pollock (värsta skräpmärket visserligen) finns på Ica.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Köpte nu i veckan torskfileér, fint ska det va!

                          Men Macrostoman verkar inte tycka att det var någon succé. Tittar intresserat och smakar lite men tycker tydligen att det är något skumt för han spottar ut.

                          Är det en inlärningsperiod, har bara försök två gånger än så länge...



                          Mvh Erik

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            De brukar tugga i sig fisk efter några försök. Att mata med torsk kan väl diskuteras ur moralisk synvinkel då inte ens jag själv äter torsk pga allt snack om överfiske
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ja det är ju sant, tänkte inte ens på det... pinsamt!

                              Jag hittade dock ingen pollock, å då var jag ändå på en stor Maxibutik. Dom har riktigt dåligt utbud i den butiken på fryst fisk verkar det som. Torsken var i stort sett det enda jag hittade, men de har jättemycket färsk fisk så jag ska kolla där nästa gång.

                              Fördelen med fileér var ju att de gick att dela upp i mindre bitar utan att behöva bandsåg.



                              Mvh Erik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...