hur matar jag yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    hur matar jag yngel?

    Hejsan, nu har mina rödrubin och hongi spottat färdigt,
    Matar med flingfoder som jag smular sönder fint, cirka 2 nypor 2-3 ggr dagligen,

    hittar de till maten? de håller sej gärna vid botten ser det ut som? man ser imellan åt några som vågar sej upp och fånga bitar som sjunker till bottnen.
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    De kan vara svårt för nyfödda att hitta maten.. Jag brukar därför alltid ha dem i "födokassar" de första två veckorna. http://www.akvarielagunen.se/web/sho...et&itemid=1710
    Då har de inte så stor yta att röra sig på och kommer garanterat att hitta maten.
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • februari 2005
      • 143

      #3
      ska kanske tilläga att de går i ett yngelkar på 90 liter. är detta för stor yta då? eller ska man inhandla en "yngelkasse" så fort som möjligt?

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Mina yngel går i allt från 50 liter till 150 liter och alla oavsett strolek på kar har svårt att hitta maten till en början.. Men med yngelkasse de två första veckorna så hittar de maten lätt! Sen är det inga problem att släppa ut dem i respektive kar.

        Det finns säkert andra metoder som går bra. Men detta funkar för mig och ynglen hittar maten direkt på detta sätt.

        mvh PsyM
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • jimmy
          Användare
          • december 2002
          • 44

          #5
          jag skulle mata med något fryst i larvväg kanske artemia/mysis eller cyklops det beror på hur stora dom är.

          byt vatten ofta. inte allt för mycket. på 90 liter så hittar firrarna fodret.
          Senast redigerad av jimmy; 20 november 2005, 23:46.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            finfördelad räkmix fungerar bra till yngel...de hittar maten.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Har inte kört så otroligt mycket Malawi, men mina trewavase-yngel beter sig som du beskriver. Jag matar även med annat än flingfoder, men just finfördelat flingfoder funkar bra tycker jag. En del sjunker rätt omgående, och med bra cirkulation i vattnet så snurrar det runt en del. Resten flyter runt och singlar ner så småningom. Firrarna hittar det rätt fort, och efter någon vecka har de tuffat till sig och vågar sig ut på längre raider. Mina spottkar är på ca 150-liter, och jag har inte behövt använda yngelkasse.

              Vill man vara 100 på att inte tappa något yngel är kassen ändå att föredra, de hittar helt klart fodret snabbare i allafall.

              Mata lite mer varierat (micro/artemia t ex) och ge dem någon vecka till, så ska du se att de inte längre är så blyga.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • lilljimpan
                Användare
                • februari 2005
                • 143

                #8
                ok....tack för alla svar

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av jimmy
                  jag skulle mata med något fryst i larvväg kanske artemia/mysis eller cyklops det beror på hur stora dom är.

                  byt vatten ofta. inte allt för mycket. på 90 liter så hittar firrarna fodret.
                  Är det någon av er som har erfarenhet av den automatiska artemiakläckaren, som t.ex. PWSS saluför?
                  Om man som jag bara har några få yngelkar, så verkar det bekvämt.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ingen personlig erfarenhet, men några polare i föreningen har använt den i sin odlingslokal. Kan inte påminna mig något omdöme om den. Som du skriver, om man bara har några få yngelkar och kör en till varje så verkar det onekligen mycket smidigt. Är ju inte alltför dyr heller.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8597

                      #11
                      Hej

                      Har testat Den Automatiska Artemiakläckaren, tyckte inte den fungerade något vidare för mig.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • december 2004
                        • 607

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        Hej

                        Har testat Den Automatiska Artemiakläckaren, tyckte inte den fungerade något vidare för mig.
                        Vad var det som du inte är nöjd med? Vad fungerade inget vidare?
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Anknyter till PsymS idé om att det är viktigt att underlätta födosökandet när dom är riktigt små. Besökte en person i Linköping för några veckor sedan som hade BigPackburkar (tvåliters glassförpackningar alltså) stående på ljusrampen med nyspottade troffeyngel. Han påstod att tillväxten var avsevärt bättre på detta sätt jämfört med dom som gick mer fritt och utspritt i andra kar.

                          Tror dock inte att det handlar om liv och död utan om olika effektiva sätt att driva upp yngel.

                          Kommentar

                          • pgmagnusj
                            Användare
                            • september 2005
                            • 34

                            #14
                            Jag kör den automatiska artemiakläckaren nu.
                            Den fungerar hyfsat. Den kräver lite injustering, det får inte bubla för mycket i den, ma får strypa flödet från luftpumpen rejält.
                            Jag tror också att den funkar bäst med skalade artemia ägg. Då behöver man inte rengöra den så ofta. Jag kör med oskalade ägg och får rengöra den 1 gång i veckan. Inte mycket jobb, men ändå.
                            Man får också passa sig när man gör vattenbyten. Man måste antingen plugga igen utloppet eller flytta hela kläckaren i takt med att vatten ytan sjunker och stiger igen vid påfyllning. Annars får man skräp och saltvatten ut i akvariet. Jag kör med nedflyttning av kläckaren, inte så svårt man får bara va lite försiktig, bra övning för simultanförmågan. ;-)
                            Jag skulle inte rekommendera den om man har många yngelakvarier, men om man har några få kan den funka ok.
                            Magnus Johansson

                            260 l Malawi
                            54 l Tanganyika/snäcklekare
                            63 l Sällskaps
                            Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                            Kommentar

                            Arbetssätt...