Färga ut ordentligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel K
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    Färga ut ordentligt!

    Jag har ett malawikar på 450l med klippor och nån grotta. Det befolkas fn. av 1+2 M. Lombardoi, 1+2 O. Lithobates, 3+2 A. Röd rubin, 1+2 Haplocromis Protomelas Taeniolatus Hinderi "Fire Blue", 2 lite mindre (6cm) A. Hansbaenschi, div. små röd zebror och 3 stora diamantbarber (ja jag vet,...men de hängde med från tiden innan jag blev malawifrälst och vill inte nacka fisk som varit med sedan 199.

    Jag tycker att fiskarna inte riktigt färgar ut som de ska och tänkte höra vad ni tror kan vara orsaken?

    Alla fiskarna håller hyffsad storlek dvs ingen under 6cm, men Otopharinx-hanen är mer grönbrun än blå och bläsen är nästan obefintlig (kan tillägga att han har sett bra ut en gång men har inte blivit sig själv efter en gång då han tydligen hamnat i slagsmål med ngn), Fire-bluehanen är inte speciellt blue trots sina 9cm, rubinhanarna är väl ok (fast är mer orange än röd) speciellt den dominante, A. Hansbaenschi är i princip helt bruna endast en svag antydan till det rödguldiga kring gälarna.

    Vattenbyte sker var 10:e dag ungefär, foder: Räkmix ca 1gång/vecka (räkor, sej, spenat, gröna ärtor, multivitamin), Koikarp pellets ca 5gånger/vecka och VITA-flingfoder då och då.

    Det råder hyffsat lugn (med malawimått) i karet även om M. Lombardoi hanen är boss.

    Vad är det som gör att fiskarna inte färgar ut ordentligt?
    Malawi: 450l, 112l, 54l
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag skulle plockat bort Lobardoien eftersom den kan vara en orsak till att dom andra inte kommer igång, den e ett gäng tuffare än dom andra du har. Orange rödrubin kan man ibland råka ut för eftersom den va mer orangegul innan den röda färgen odlades fram i dom.
    Senast redigerad av deelay; 20 november 2005, 19:16.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Temperatur?
      Vattenvärden?

      Hur ser det ut när du ger foder till fiskarna? Barber är ganska hårdföra av sig om jag inte missminner mig...sedan har du kanske en för tuff mbuna (Lombardoi) tillsammans med de lite mer veka haplisarna/aulonocara. Jag tror inte riktigt att Lombardoi skulle vara den faktor som stör deras trivsel utan skulle nog mer rikta in mig på barberna. Jag läste mig också till att barbernas önskemål om temp och ph-värde inte riktigt överensstämmer med de ciklider du har...har du kompenserat detta så kanske du gett dina malawis ett sämre läge än vad barberna har.

      Jag har själv fått erfara att Aulonocara är riktigt veka...t ex så klarar inte mina Aulonocara stuartgranti, Londo att konkurrera med Protomelas ornatus/virgatus utan hanarna har helt tappat sin bländande färg och ser mest bleka och tråkiga ut nu.
      Jag kommer att göra mig av med P. ornatus för att se om det är denna art som rubbar stämningen i karet...troligen är det så...men man vet aldrig.

      Jag har också haft ganska högt nitratvärde och vattenvärden kan göra mycket för deras trivsel...

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Har du haft barber med malawi någon gång Tricella?
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Nepp...men jag har haft dessa arter/släkten...dock inte tillsammans. De erfarenheter som jag har av de olika släktena säger mig att de inte passar så bra tillsammans.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Min polare i akvarieföreningen (mikro här på ciklid.se) hade 8st tigerbarb med sina malawi, både aulonocara blue neon, golden, demasoni och placidochromis phenochilus. Såg ut att fungera skitbra, malawin och barberna brydde sig inte om varandra. Och vad coola barberna var, de var ca 8cm och jättehöga i kroppen, uppfödda på räkmix =)
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Vad i barbens beteende menar du skulle hämma en malawiciklids förmåga att visa sina färger?
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Deras aktivitet kan störa lika mycket som en mbunas stör en haplis/aulonocara. Du får gärna ifrågasätta mina erfarenheter och mina råd deelay, men gör det också med egna motargument i sådana fall...och inte enbart för "nejandets" skull som det ser ut att vara nu.

                Jonas E skriver att det verkade fungera med barber...men då ska man också ha i åtanke att vuxna tigerbarber (ca 7cm) inte alls har samma storlek som vuxna diamantbarber (ca35cm). Där ligger det en stoooor skillnad anser jag. Diamantbarber är delvis fiskätare och jagar mindre fiskar att äta...

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Va inte så negativ tricella, man måste ju kunna få fråga va du menar utan att du börjar gråta. Jag ställer 2 enkla frågor för att kanske få reda på nått jag missat.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Nu tar vi och lugnar ner oss lite. Slut. Oavgjort. Gå vidare.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Så lågt trodde jag inte att man kunde föra en diskussion deelay...

                      Du ställde frågan som jag redan hade gett svar på i tidigare inlägg och därför tyckte jag att din fråga verkade mer utmanande/provocerande än nyfiket frågande...men visst, jag kan ha tolkat det fel och då får jag be om ursäkt.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        det är en enorm skillnad på olika mbunas när det gäller aggressivitet och det går inte att generalisera, som exempel så kan jag inte ha gökmalar med mina och det är extremt tycker jag..skulle jag stoppa ner barber oavsett art så blir dom sönderslitna, det är jag säker på (har melanochromis arter), Dessa fiskar ska jag "försöka" sälja för det här en hopplös konstellation.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Daniel K
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 30

                          #13
                          Jo, det stämmer att mina diamantbarber (25cm + ) är väldigt hårdföra och tar för sig ordentligt vid utfodring (har även svalt en och annan småfisk genom åren) . Du menar alltså att de skrämmer cikliderna från att visa sin vackraste sida? Eftersom diamanterna är för stora för mina andra akvarium så tänkte jag ta en grupp t.ex A. Hansbaenschi till ett annat kar och se om de vill färga ut där istället.

                          För övrigt så är väl vattentemperaturen som hos alla andra kring 26C +/- 2.

                          Ja det stämmer att cikliderna och barberna ställer olika krav på vatten, men jag håller vattnet till favör för malawina. Bara sten, inga växter och definitivt inga trärötter som förr.
                          Malawi: 450l, 112l, 54l

                          Kommentar

                          Arbetssätt...