Frisimmande tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanhed

    Frisimmande tanganyika

    Jag har ett akvarium på 375L. Fiskar jag har är Frontosor 6st mellan 7-13cm, Princessor 4 st och Neolamprologus Brevis 4 st. Problemet jag har är att fiskarna mest håller till på botten och i grottor/snäckor. Är det någon som har förslag på vad jag skall kunna skaffa för fiskar som kan simmar lite närmare ytan så det blir lite mer fart i akvariet? Helst tanganyika förstås.

    /Johan
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #2
    Jag har precis samma "problem" som du och är inne på Cyprichromis leptosoma, som borde vara perfekt för det ändamålet.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Gwendly
      Användare
      • december 2003
      • 374

      #3
      Aven om cyps ar typ idealla sa kommer de inte att funka med dina kompanjoner i karet. Frontosor ater cyprichromis i naturen, sa det ar inte svart att se hur det kan ga soder. Manga inklusive mig sjalv har ocksa fatt erfara princess maffian, dar de tar over hela karet och mosar allt och alla andra som inte ar princessor (i vissa kretsar kallas de aven den kungliga maffian )

      En sidonotis, frontosorna kommer att vaxa ut ditt 375 liter kar for eller senare. De vaxer inte sa fort men du bor formodligen vara medveten om det sa att du har en gameplan

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Några troffar kanske?
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Nu har jag ingen personlig erfarenhet av frontosor, men vad jag har läst så växer dom rätt fort. Dom kommer ha växt ur karet fortare än kvickt, och då är det dags för cyps!
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #6
            Fragan ar vad du menar med snabbt. I den storleken de ar nu kan man formodligen ha dem i karet i ungefar ett ar till. De ar inte det langsammaste pa att vaxa men de ar knappast nagra oscars heller.

            Kommentar

            • johanhed

              #7
              Har läst en del om folk som tycker att 375L är för litet för Frontosa. Ofta är det personer som inte har provat själv eller i bland inte ens haft Frontosor. Killen jag köpte mina av trodde inte att det skulle vara något större problem att ha dem. Får tacka för tipsen jag har fått i övrigt.

              Kommentar

              • Alexander Wiberg
                Användare
                • februari 2005
                • 445

                #8
                Ursprungligen postat av johanhed
                Killen jag köpte mina av trodde inte att det skulle vara något större problem att ha dem.
                Kanske sa han detta för att han ville sälja dem?
                A.Wiberg (alex83)

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                Kommentar

                • Gwendly
                  Användare
                  • december 2003
                  • 374

                  #9
                  Ursprungligen postat av johanhed
                  Har läst en del om folk som tycker att 375L är för litet för Frontosa. Ofta är det personer som inte har provat själv eller i bland inte ens haft Frontosor. Killen jag köpte mina av trodde inte att det skulle vara något större problem att ha dem. Får tacka för tipsen jag har fått i övrigt.

                  Well, kanske sa men jag har sannerligen sett min beskarda del av cyphotilapior. En van (http://www.cichlidae.com/author.php?id=22) till mig har for narvarande ett dussintal olika varianter i sitt fiskrum. Alla hans ar i minst 72"x24"x18" akvarium, forutom yngel.

                  Men visst, du kan ha en trio i en 375 liters akvarium. Personligen tycker jag att det ar ungefar lika roligt som att en stor centralare for sig sjalv, men det ar bara min asikt

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    #10
                    Hej . Jag kan börja med att säja Frontosor växer snabbt om man sköter dom riktigt. Den 2/12-04 köpte jag 7st C. Gibberosa (frontosa) mpimbwe. Dom var 6-7cm. I dag är dom två största hanarna 18cm. Honorna 14cm. Dom går i en 540 tillsammans med 1par A. Compressiceps. 3st J. transcriptus+ungar. 1par N. multifasciatus. 1par N. brevis. 8st C. leptosoma jumbo. 1par O. ventralis samt 3st S. multipunktatus. Vatten byte varje söndag 50% bara kallvatten och bikarbonat. kolla in den här sidan och se hur många Frontosor han håller i 125*45*45 =250L http://www.frontosafish.co.uk/
                    Mvh Peter
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • johanhed

                      #11
                      Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                      Kanske sa han detta för att han ville sälja dem?
                      Det ville han säkert göra. Men eftersom han hade kanske 50-100 st frontosa så litar jag mer på honom än någon som inte ens har haft fisken hemma. Han menade att om man har dem i ett mindre akvarium kommer de inte att utvecklas så snabbt och bli så stora som de blir om man har dem i ett större akvarium.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Johan, du frågar men vill inte ha svar som inte passar dig verkar det som?

                        Läs Gwendlys eller Pettas svar då, där är några med personlig erfarenhet. Jag tror för övrigt att har man Frontosor i ett för litet akvarium och matar dem med fel mat så kan man hålla "lämplig " storlek på dem under flera år. Jävlar vad skojigt det låter! []
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Gwendly
                          Användare
                          • december 2003
                          • 374

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pettap
                          Hej . Jag kan börja med att säja Frontosor växer snabbt om man sköter dom riktigt. Den 2/12-04 köpte jag 7st C. Gibberosa (frontosa) mpimbwe. Dom var 6-7cm. I dag är dom två största hanarna 18cm. Honorna 14cm. Dom går i en 540 tillsammans med 1par A. Compressiceps. 3st J. transcriptus+ungar. 1par N. multifasciatus. 1par N. brevis. 8st C. leptosoma jumbo. 1par O. ventralis samt 3st S. multipunktatus. Vatten byte varje söndag 50% bara kallvatten och bikarbonat. kolla in den här sidan och se hur många Frontosor han håller i 125*45*45 =250L http://www.frontosafish.co.uk/
                          Mvh Peter
                          Ok, jag kollade lite pa hans sida. Kan personligen saga att det ar massor med grejjor pa hans sida som jag kan halla med om. Som tex: "Please bear in mind it is not the overall size of tank that really matters, but the capacity of water it can contain, obviously the more water the better." Hur mkt vatten ett akvarie kan halla ar helt ointressant. Det som ar intressant ar hur manga cm2 man har pa battenytan. Hur som helst. Den enda rekommendationen som jag ser angande 125*45*45 karet ar for ungdjur ala 10 cm, dvs inte ens halvuxna djur.

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #14
                            Ursprungligen postat av Per Bjellert
                            Johan, du frågar men vill inte ha svar som inte passar dig verkar det som?

                            Läs Gwendlys eller Pettas svar då, där är några med personlig erfarenhet. Jag tror för övrigt att har man Frontosor i ett för litet akvarium och matar dem med fel mat så kan man hålla "lämplig " storlek på dem under flera år. Jävlar vad skojigt det låter! []
                            agreed. Bara for att det fysiskt gar att gora betyder det inte att det ar bra. En som jag kanner testade att odla Amphilophus citrinellus i ett 100L akvarium. Fiskarna var da cirkus 20-15 cm langa. Knappast ideallt men det gick. Fiskarna flyttades senare till ett 240 gal akvarium dar de numera spottar ut yngel

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Det enda akvarium jag sett där fullvuxna frontosa verkligen gjorde sig är ett kar på Kölns akvarium. Tanganyikabiotop på minst 10.000 liter - där hade de svängrum!! Har inte heller haft frontosa själv på väldans många år, men de jag sett som har fullvuxna ex kör dem i minst 540 liter, oftast större.

                              johan,
                              det är ju uppenbart att du är mycket förtjust i frontosor, så kör vidare på dem - men med åren och större size på dem, så kommer de att trivas bättre i större kar. Den regeln gäller för majoriteten av de firrar vi har. I ett större kar har du ju dessutom möjligheten att trixa lite mer med inredningen så att du kanske kan köra frisimmare som t ex Cyps med dem. Lurar annars på om inte ett gäng Troffar vore tjusigt tillsammans med frontosor, men kanske de inte hinner med vid matningen då?

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...