Trouble in paradise (tang 375L med soten och mobbning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Trouble in paradise (tang 375L med soten och mobbning)

    Jag har äntligen fått igång mitt drömakvarium och det har varit igång i cirka tre veckor nu. Det är ett Tanganyika-akvarium på 375 liter. Uppstarten gick ganska smärtfritt och några nitritspikar har inte märkts av. Jag klämde ur några andra filter i akvariet för att få igång bakteriekulturen ordentligt. Jag hade en mobbad perlmutt-hane (från en vän) och en gurami som uppstartsfiskar.

    Bakgrunden är en BTN Rocky och i övrigt har jag hyfsat mycket sten som bildar grottor och skrevor som täcker i stort sett hela botten.

    Efter en vecka släppte jag i multisarna som jag haft i nästan ett år i ett litet 43-liters. Dom bor till vänster närmast insuget. Ett mycket välfungerande litet harem med en hane och tre honor samt ett antal ungfiskar.

    Efter ytterligare en vecka så köpte jag en N. leleupi och fyra Julidochromis regani 'kipili'. (Samtliga runt 6 månader gamla).

    Nu i veckan höjde jag också KH med natriumbikarbonat från 3 till 11 under ett par dagars tid. Skynda långsamt, liksom.

    Lång bakgrund. Nu till problemen.

    Multisarna har fått bukvattensot. Helt klart. Dom är helt sjukt uppsvällda, äter inget och fjällen står som på en igelkott om man tittar på dom uppifrån. Dom svällde upp på max två dagar. Innan dess märktes inga problem.

    Tre av jullarna är extremt utmobbade av den fjärde. De tre jullarna hänger längst till vänster vid multisarnas snäckor och uppåt mot ytan och stressar dem. Den dominanta jullen verkar ha tagit i princip hela akvariet som revir.
    Leleupin däremot bryr sig inte utan simmar omkring överallt i karet.

    Frågan är nu alltså. Vad ska jag göra?

    Mina idéer är följande:

    1. multiskolonin verkar dödsdömd. Jag antar att det bara är att avliva hela bunten. Jag antar att soten bröt ut pga en massa stress: nytt kar, nytt vatten, nya medinvånare som stressar, nitrit, osv. kanske också ny mat (fast jag matade mest med cyclops innan och gör det även nu).

    2. Möblera om i akvariet för att skapa nya revir. Nu ligger det som ett stort stenröse utmed hela karet. Idén är att bygga två eller tre större rösen med en del sand emellan som revirgränser. Kan det vara en bra idé? Sen kanske jag kan placera multisarnas snäckor mellan några av de nya stenrösena (mer i mitten av karet).

    Ska jag även omplacera den dominanta jullen till ett annat kar några dagar?

    Dessutom ska jag göra ett stort vattenbyte (50%) så fort jag kommer hem.

    Kan nån komma med kommentarer kring mina två frågor/idéer (sjuka multisarna och mobbade jullarna) och säga om jag gör rätt eller fel? Jag känner mej något förtvivlad just nu.

    / Daniel
    Daniel Andréasson
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #2
    Okej. Tack för hjälpen allihop. ;-)

    Jag blev tvungen att avliva hela multiskolonin. Extremt otrevligt, då de sjuka multisarna simmade in i sina snäckor, så att jag blev tvungen att krossa hela snäckan inklusive multis...

    Jullarna är fortfarande mobbade, men det har blivit en smula bättre efter rejäla ommöbleringar. Dessutom är det mycket möjligt att ett par kanske håller på att bildas. En av de icke-dominanta jullarna simmar ibland runt den dominanta och vibrerar lite och ibland ser det ut som om den "spelar död", dvs. lägger sig vertikalt i vattnet och driver omkring med vattenströmmarna runt den dominanta jullen.

    Betyder det "hej jag gillar dej. ska vi bli ett par?" eller "Hej, du är dominant, jag böjer mej inför din överhöghet, och vi är av samma kön."?
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag har haft soten många gånger på Tropheus, men aldrig har substratruvare drabbats. Att det skulle vara den "vanliga" soten tvivlar jag på, det är definitivt något helt annat.

      Det är kanske därför ingen svarat, eftersom ingen hört talas om det =)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Ursprungligen postat av Jonas E
        Jag har haft soten många gånger på Tropheus, men aldrig har substratruvare drabbats.
        Nej, det var det som var så konstigt. Att det var just substratruvare som drabbades.

        Att det skulle vara den "vanliga" soten tvivlar jag på, det är definitivt något helt annat.
        Ja, det är mycket möjligt, men det såg ut som soten, enligt alla beskrivningar (uppsvällda, hostar, vägrar käka, ser ut som igelkottar, dör, inälvorna en kladdig massa). Eller så var det en konstig form av förstoppning som drabbade multisar och bara multisar och alla multisar samtidigt. Nåväl. Nu är dom döda iallafall, och ingen annan i karet tycks vara smittad som tur är.

        Det är kanske därför ingen svarat, eftersom ingen hört talas om det =)
        Haha. Eller så var det för att jag egentligen inte frågade nånting, utan mer beklagade mej över mina dumma/sjuka fiskar.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          #5
          Ibland vill man bara ha skiten ur sig. Har själv nyligen drabbats av soten och vet hur det är....
          //Robert

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Bytte du vatten innan du skickade i bikarbonat?
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #7
              Ursprungligen postat av roccster
              Bytte du vatten innan du skickade i bikarbonat?
              Nej, det gjorde jag inte. Visst tusan. Jag tog bara en hink med vatten från akvariet och rörde ner lite bikarbonat och hällde tillbaka vattnet igen. Vad var det om nu igen? Nånting med ammoniak? []
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                Exakt,

                Även väldigt små mängder av nitrit kan omvadlas till amoniak (har jag för mig) om man får stor svängningar i PH (uppåt). Därav ALLTID göra vattenbyte innan tillförandet av bikarbonat.

                Med tanke på förloppet som du beskriver så låter det inte helt omöjligt att det är detta du råkat ut för.

                Någon annan som varit med om liknande när det gäller bikarbonat utan vattenbyte?
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Ursprungligen postat av roccster
                  Även väldigt små mängder av nitrit kan omvadlas till amoniak (har jag för mig) om man får stor svängningar i PH (uppåt). Därav ALLTID göra vattenbyte innan tillförandet av bikarbonat.
                  Aha. Det låter ju inte helt otroligt att det var det som hände. Dock ska sägas att pH inte höjdes av bikarbonaten. Det var bara KH som höjdes. Möjligt att mitt pH-test visar fel (JBL 7,4-9,0), men tydligen har det hänt flera (se annan tråd om detta) att bara KH och inte pH höjs av bikarbonat.

                  Men nitrit plus ammoniak plus andra fiskar som är där och stressar låter ju mycket sannolikt att det är orsaken till att soten (eller vad det nu var) bröt ut.

                  Någon annan som varit med om liknande när det gäller bikarbonat utan vattenbyte?
                  Ja, det är jag också mycket intresserad av att veta!
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    #10
                    Kan tillägga att mitt pH-värde nu, cirka två veckor efter att jag hällt i bikarbonat, ligger på 8,0 till 8,2! KH-värdet höjdes med detsamma, men pH-värdet dröjde lite längre. Konstigt?

                    I vilket fall så betyder ju det att nitriten blev ammoniak iom att pH faktiskt höjdes. Puh. Då behöver jag inte undra över varför pH inte höjdes av bikarbonat.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • PatCash
                      Användare
                      • september 2005
                      • 29

                      #11
                      Jag har också Julidochromis regani, 2 st. Den ene är extremt aggresiv mot den andre och den enda anledningen till att båda lever är att den ene har gott skydd bakom min btn-modul. Har även 6 st lelupi, som tydligen skall vara väldigt aggresiva. De är dock betydligt snällare mot varandra än jullarna. Jag skulle givetvis aldrig ha köpt 2 jullar på det viset, kanske hade det varit smartare att köpa en lite större grupp eller ett etablerat par.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...