Hur tömmer man en golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andis
    Användare
    • september 2005
    • 20

    Hur tömmer man en golden

    jag har en golden som tuggat i ca 2 veckor. När skall man lyfta över henne i ett annat kar eller ev tömma henne och hur gör man rent praktiskt när man skall tömma henne själv.
    Tacksam för alla svar.
    "Man ska lära av andras misstag,
    för man hinner inte göra alla själv"
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    #2
    plastgem brukar vara det bästa för att tömma dom och vänta med att tömma henne om 9-10dagar men stoppa ner henne i annat kar typ nu om du vill

    Kommentar

    • Sullgucku
      Användare
      • september 2005
      • 89

      #3
      varför ska man tömma honorna? Varför inte testa att gå tiden ut, brukar ju funka kanon

      själv brukar jag flytta dom när säcken blivit mörk, efter ca 2 veckor

      Kommentar

      • badboy
        Användare
        • maj 2005
        • 137

        #4
        sullgucku, För man kanske vill ha ynglena i ett spec. akvarium och föräldrarna i ett annat. Eller kanske man vill kunna räkna hur många yngel det blir, så nog finns det alltid orsaker.

        Kommentar

        • Sullgucku
          Användare
          • september 2005
          • 89

          #5
          Badboy, ynglerna får du ju i ett spec. akvarium om honan flyttas dit + att honan får äta upp sig lite innan hon kommer tillbaka till hannen igen om hon får går kvar några dagar(verkar som goldenhonor lätt tunnar ut annars). Det är väl kanske inte fel att föra yngelvården vidare till kommande generationer fisk.
          Vill man räkna ynglen kan man ju alltid ta en håv efter att man återfört honan ;-)

          Kommentar

          • Rovfisken
            Användare
            • april 2005
            • 178

            #6
            eller varför inte testa sitt tålamods gränser o räkna dom i spott karet, hehe...fick min senaste kull f1 aurats till 20 efter 2treo +30minuters skelögdhet.
            Mina kar

            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

            Kommentar

            • badboy
              Användare
              • maj 2005
              • 137

              #7
              Sullgucku, Det där med yngelvården blir sämre vid tömning har ju varit upp här många gånger och tycker ännu ingen sida har kunnat visas upp bra källa på att deras hållning är den rätta. Sen ang. flyttningen av honor så finns det väl lika många sätt att göra på som det finns människor, men självklart ska honan få ätta upp sig vilket alla nog är överens om. Ville bara säga att det finns anledningar till det mesta ...

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Badboy, "ingen sida har kunnat visa upp bra källa på att deras hållning är den rätta". Ska inte den som förespråkar det som avviker/revolutionerar kunna bevisa sin metods giltighet? Eller menar du på att de som försöker kopiera naturligast möjliga beteende har bevisbördan? ;-)
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Badboy, "ingen sida har kunnat visa upp bra källa på att deras hållning är den rätta". Ska inte den som förespråkar det som avviker/revolutionerar kunna bevisa sin metods giltighet? Eller menar du på att de som försöker kopiera naturligast möjliga beteende har bevisbördan? ;-)
                  Jag har odlat på honor som kommit från kullar som jag skakat och dom har hållt ynglen dom gånger jag inte tagit hand om dom och själv släppt dom i stenrösen i familje burken så att säga, för att senare bli föda åt övriga invånare. Det blir ju lite svårt o bevisa eftersom jag inte filmat fiskarna under deras liv... nån kanske vet ett bra sätt hur man bevisar sånt eller hur man förbereder för framtiden så att det ska gå att bevisa.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Ditt ord duger gott Deelay. Vad jag eftersöker är lite empiriska undersökningar och det är ju vad du gjort (en liten del av). Sedan kan man ha moraliska och etiska synpunkter på företeelsen men det är en annan sak.

                    Vad jag invände mot i Badboys inlägg var den omvända bevisbördan som brukar uttryckas: "Ingen kan bevisa att det är dåligt - alltså är det bra". Det tycker jag är en dålig utgångspunkt när man försöker vända upp och ned på en standard eller gängse normer.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Per
                      Man skulle testa o köra 5-6 generationer minst med "skak" för att kanske då kunna se en negativ verkan om det nu blir så men det projectet skulle ju ta några år =)




                      Andis

                      Det finns ett annat sätt också, det är att vänta tills dom gått 1-2 dagar över tiden, fånga dom sedan snabbt(dom spottar lätt i detta skede) och låt henne simma i håven som du lägger på ytan, väldigt många gånger spottar dom ut ynglen då pga av att dom blir lite stressade(lite ojust kanske) och sedan kan du bara låta henne simma ner i burken igen... det är iaf lite snällare än att skaka dom, vissa lyckas sämre än andra med det och tar livet av sina fiskar pga okänslighet... det kräver en viss fingertoppskänsla om du ska skaka dom, vet du att du kanske är lite "hårdhänt" och kanske inte har det ska bör du nog låta henne spotta själv antingen i egen burk eller genom det jag beskrev.

                      Lycka till hur du nu än gör=)
                      Senast redigerad av deelay; 17 november 2005, 01:39.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • badboy
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 137

                        #12
                        Utryckte mig lite dåligt, men det jag menade var ju inprincip att det där med att det blir sämre yngelvård när man tömmer honorna är inte ett solklart fall. Är själv inte nån vidare expert men jag har läst många för och mot argument som har varit bra. Men det är väl som vanligt här i livet att det alltid finns olika sätt att se på saken. Undra om jag blir sämre farsa för jag förlöstes med kejsarsnitt .

                        Kommentar

                        • Robbe
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 527

                          #13
                          Någon skrev i en annan tråd om att han märkt att just goldenyngel som blivit tömda var mycket skyggare än goldenyngel som föds utan kejsarsnitt.Och sen vidare så tror jag att om alla fortsätter med att töma sina honor så har vi kanske snart samma problem som man har med skalarer.Just golden borde ju vi vara rädda om eftersom det ju nästan aldrig kommer in några vildfångade som kan ge nytt blod i dom stammar som redan finns.Jag har själv gett mig på att tömma flera ggr men jag ska lägga av med det efter att ha läst flera av dom andra trådarna som handlar om tömningar så i fortsättningen så ska mina honor få spotta själva i lugn och ro.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...