För stark belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppz
    Användare
    • november 2005
    • 52

    För stark belysning?

    Hej.
    Nu har jag oxå hoppat ner i ciklidträsket
    Köpte mina första ciklider igår, valet blev 3 stycken golden.
    Jag har dessa i mitt 350liters åttakantiga akvarium som är 80x80x80cm men dom är skygga!
    Jag har läst här på ert fina foum om att dom kan vara skygga, men mina är bara skygga när lyset är på. När lyset är på så ligger dom enbart o trycker i skuggan under mina korallaskellet. Släcker jag så smyger dom fram lite då och då å tar en simtur i resten av akvariumet.
    Kan det vara för stark belysning? eller känner dom sig tryggare när de är mörkt?
    Jag har en 80w kvicksilverlampa som lyser rakt ner i karet.
    De man inte har i plånboken, de har man i karet!
  • Morado

    #2
    Om du endast har 3st fiskar så är det fult förståndligt att de är skygga. Golden och övriga Mbunas gillar ju trånga förhållande med mycket fisk. Så belysningen är nödvändigtviss ingen faktor för deras nuvarande beteende.
    För övrigt så är det även normalt vid nyinskaffad fisk att dessa är lite skyggare första dagarna. Trotts det kommer nog 3st golden kommer nog att fortsätta trycka i ett hörn och känna sig ensamma.

    Kommentar

    • peppz
      Användare
      • november 2005
      • 52

      #3
      Ursprungligen postat av Morado
      Om du endast har 3st fiskar så är det fult förståndligt att de är skygga. Golden och övriga Mbunas gillar ju trånga förhållande med mycket fisk. Så belysningen är nödvändigtviss ingen faktor för deras nuvarande beteende.
      För övrigt så är det även normalt vid nyinskaffad fisk att dessa är lite skyggare första dagarna. Trotts det kommer nog 3st golden kommer nog att fortsätta trycka i ett hörn och känna sig ensamma.
      Okay.
      Jag har nyss startat upp karet så jag ville itne belasta det med så mycket fisk på en gång.
      Hur många tror du blir lagomt i mitt kar? För det är inte så långt.. mest högt.
      De man inte har i plånboken, de har man i karet!

      Kommentar

      • Morado

        #4
        Minst än 15 st. Sen beror det på dig ifall du vill öka. Men säkert än 25 st skulle du någ klara av vid regelbundna vattenbyten, minst en gång i veckan. Har själv 20 st i ett 250l. Dock är det längre än 80 cm.
        Senast redigerad av Gäst; 12 november 2005, 07:41.

        Kommentar

        • peppz
          Användare
          • november 2005
          • 52

          #5
          Ursprungligen postat av Morado
          Minst än 15 st. Sen beror det på dig ifall du vill öka. Men säkert än 25 st skulle du någ klara av vid regelbundna vattenbyten, minst en gång i veckan. Har själv 20 st i ett 250l. Dock är det längre än 80 cm.
          Idag så är dom lite modigare, ute å simmar nångång men fortfarande skygga.
          Jag tänkte öka med en 10 fiskar till iaf. snart.
          Finns det nån annan färgstark mbuna som passar med golden? Kan bli lite tråkigt med bara knallgula firrar..
          De man inte har i plånboken, de har man i karet!

          Kommentar

          • larsa22

            #6
            Ursprungligen postat av peppz
            Idag så är dom lite modigare, ute å simmar nångång men fortfarande skygga.
            Jag tänkte öka med en 10 fiskar till iaf. snart.
            Finns det nån annan färgstark mbuna som passar med golden? Kan bli lite tråkigt med bara knallgula firrar..

            Har själv startat upp ett 200l med några golden.Tycker du ska fråga efter fiskar som är någorlunda snälla. Mbunas kan ju vara ganska aggresiva. Har själv Röd Zebra som jag tycker är en trevlig fisk som passar bra med Golden.

            Kommentar

            • Stefan63
              Användare
              • februari 2005
              • 192

              #7
              Snyggast är om du håller dig till 3, max 4 arter. Har du fler, blir det väldigt rörigt.
              Du kan säkert ha 25-30st.
              Där finns många snygga firar, här är en sida http://www.cichlids.dk/arter/index/
              Om jag varit du, så hade jag haft 2-3 arter av mbuna och 1 art från släktet Haplochromis, som blir lite större.

              Lycka till!

              Mvh
              Stefan
              Stefan63

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Jag gillar demasoni, men den kanske är en för agressiv fisk. Snygg är den i alla fall :p
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • peppz
                  Användare
                  • november 2005
                  • 52

                  #9
                  jag har funderat på o ha rödzebra och Pseudotropheus saulosi med mina golden. Kan det passa ihop?
                  En fråga till: Hur många gömställen behövs egentligen?
                  De man inte har i plånboken, de har man i karet!

                  Kommentar

                  • peppz
                    Användare
                    • november 2005
                    • 52

                    #10
                    Lite feedback:
                    Har nu gått lite mer än 2 veckor och skyggheten verkar ha försvunnit.
                    Nyfiknare firrar får man leta efter
                    Simmar fram till rutan direkt nån stannar till vid karet
                    De man inte har i plånboken, de har man i karet!

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Kul att höra. Har du skaffat fler fiskar än? I så fall är du snart för evigt förlorad i ciklidträsket....
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • peppz
                        Användare
                        • november 2005
                        • 52

                        #12
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Kul att höra. Har du skaffat fler fiskar än? I så fall är du snart för evigt förlorad i ciklidträsket....
                        Nej Inga fler fiskar ännu, ska ta och inreda lite mer innan jag slänger i fler firrar.
                        Blir nog några fler goldens å sen nån annan sort!
                        De man inte har i plånboken, de har man i karet!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...