Aggressiv C. Borleyi hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jabbafet
    Användare
    • augusti 2003
    • 26

    Aggressiv C. Borleyi hanne

    Jag har problem med en borleyi hanne som jagar livet ur sina egna 2 honor men, vilket jag funderar över, framförallt mina O. lithobateshonor och A. jacobfreibergi hona som också går där. Hanarna till dessa bryr han sig inte mycket om. Tillsammans går även 6 phenochilus, dessa är helt oberörda.

    Jag har inte haft haplisar tidigare men haft intrycket att aggressioner riktar sig mot egna arten och andra revirhävdande hanar, inte honorna. Karet har haft denna besättningen under de ca 6 veckor som gått sedan start.

    Finns det någon som har erfareneet av detta och vad gör man för att undvika det?
    Alltsomallt är det 15 hyggligt stora fiskar i ett 600l och det är väl inte för mycket utan snarare tvärtom, tanken är att jag skall komplettera med något mer.
    Kanske nån Mbuna som distraherar? Eller skall man öka på antalet Borleyihanar så han får annat att tänka på?

    /anders
    Anders
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag upplevde samma aggression med min Copadichromis borleyi, Namalenje hane...hanen var betydligt hårdare än vad jag trodde och han höll hela karet i sin makt. En oerhört vacker ciklidart för övrigt...lite bufflig...men väldigt tilltalande.

    Hur ser akvarieinredningen ut?

    Jag avhjälpte aggressionen en del genom att avgränsa i akvariet med höga växter och en stor sten så att hanen inte kunde ha översyn på hela akvariet.

    Jag behöll dock inte arten i mitt kar, även om detta gav resultat, utan gjorde mig av med honom pga att honan dog...troligen ihjälstressad av hanen.

    Kommentar

    • Jabbafet
      Användare
      • augusti 2003
      • 26

      #3
      Ja, det finns några riktigt fina varianter, tråkigt om de skall sabba för övriga bara.
      Det är främst att han är så otroligt het på lithobateshonorna (varav en tuggar förnärvarande) som gör mig frustrerad.
      Akvariet är ganska öppet som ditt säkert var. Det har Btnmoduler och några grottor på sidorna. Även en del växter som ännu inte kommit igång riktigt. Får nog labba lite med inredningen men funderar ändå på om det är för få fiskar som stör hans uppmärksamhet?

      Från början hade jag tänkt att ha en grupp mbuna men inte kunnat bestämma mig vilken variant ännu. Frågan är om det skulle hjälpa.
      Anders

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Troligen skulle det vara avledande med fler fiskar i karet tillsammans med en annan uppbyggnad inredningsmässigt.

        Risken med tillsättande av mbunas är att dessa kan hämma andra arter pga deras aktivitet. En lugnare mbuna art skulle jag rekommendera.

        T ex Pseudotropheus sp. acei "Luwala reef", eller Pseudotropheus socolofi. Labidochromis caeruleus -Golden- går ju alltid...

        Det skulle kanske vara bättre val än att sätta in fler borleyi hanar. Hoppas att fler svarar då det här är intressant och andra kanske innesitter direkta erfarenheter av liknande dilemma samt har en lösning på det som fungerat.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Jag har faktiskt 4 st Borleyi hanar och två honor. Den ena honan tuggar nu! Hur som helst så trodde jag i ett års tid att jag hade 2 hanar och 4 honor, först för en månad sedan som jag såg att det var två hanar till. Utan tvekan så har 2 eller fler hanar den effekten att honorna får vara ifred. Nu när jag har 4 hanar så är det ännu lugnare, det blir lite för mycket att hålla ordning på. Dessutom är alla rätt utfärgade och snygga.

          Skaffa 4 borleiy till, så du får en fin grupp. Jag har också 600 liter och faktiskt ganska öppen inredning, iallafall i Borleyins ögon. Dom är ju lite större och håller till i de högre regionerna, man får ju bygga riktigt höga berg om de skall komma från varandras synfält.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Jabbafet
            Användare
            • augusti 2003
            • 26

            #6
            Ja, det får nog bli så att ytterligare hanar får i och ta dusten. Han känner sig nog lite för säker på sig själv så ett par till är nog det bästa.

            Thomas, har du sett att de främst hugger på de svagare individerna såsom honorna av andra arter?

            /anders
            Anders

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Jag tycker mig inte se att de är aggresiva mot andra arter. För min del har jag inte haft problem med dem inom arten heller. Visst har hane nr 2 i storlek blivit jagad ibland, men inte alltför illa. Nu när två andra hanar börjat färga ut så har det blivit ännu lugnare.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Jabbafet
                Användare
                • augusti 2003
                • 26

                #8
                Det gäller väl att få jämvikt i terrorbalansen, så jag får ut och jaga några stycken i lite storlek så får vi se om han dämpar sig lite.

                Tackar för svaren.
                Anders

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Har själv 3+3 av Borleyi och det var framförallt lite problem i början när en av hanarna var mycket större en de andra två. Sen de andra två växt till sig och börjat färga ut är problemen mindre. Mitt kar är på 900 L så de har ju en del plats också. Det är inte fel med rätt så mycket fisk också, det stävjar aggressionerna. Han orkar inte hålla på hela tiden längre, han tröttnar helt enkelt (det kostar att ligga på topp). Så jag håller med skaffa fler.
                  Var bara lite förskiktig när du introducerar dom, se gärna till att det är släkt och att hanarna gärna är jämnstora med den du har.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...