Massdöd av troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Massdöd av troffar

    Har råkat ut för massdöd av mina Halembe och Murago. Det som en gång var två fina grupper är numera reducerade till 2 st Murago. Har antagligen hittat felet då senaste räkmixen innehöll för mycket bindmedel och de döda troffarna var svullna vid strupen.

    Då detta är första gången som jag råkat ut för detta under de år som jag hållit på med troffar så undrar jag vad jag behöver göra med detta akvarium. Måste jag byta ut allt vatten eller räcker det med delvattenbyte inför nya grupper som förhoppningsvis kommer inom kort.

    Som tur är så var dessa grupper de som jag ändå tänkte avyttra men det känns onödigt att ta död på fisken på detta vis.

    Tips/synpunkter mottages tacksamt.

    Mvh
    Stephan

    PS. Har numera endast Kiriza, Bärnsten och riktiga kanoner till Maswa, men får in Bemba och Brabant inom kort DS.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    #2
    Tror att dom dog av för mycket bindemedel? Hur mycket andvände du isf? Börjar bli orolig för min mix till troffarna som kommer snart.
    Mvh/Fredrik

    Kommentar

    • christer antonsson
      Användare
      • september 2002
      • 183

      #3
      Ett gott råd är!! Sluta laborera med räkmix finns en ganska stor risk med detta då man ofta "höftar" lite som man tycker. Idag använder jag uteslutande Cyclops,Artemia och Koi foder . Detta funkar utmärkt och mina djur är i toppform med denna diet.
      Om man nu ändå vill hålla på med mixen så bör man utesluta gelatin som bindemedel och ha ca 75-80% grönt i och blanda i Artemia eller Krill i mixen istället för räkor ,tillsätt spirulina +Astaxanthin.
      Christer Antonsson

      1800 liter Troffar:
      Ikola
      Pemba
      Duboisi- Mazwa
      Red Rainbow- Kapere

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        #4
        Jag gjorde som vanligt mixen enligt Aquarium Malawis hemsida men till skillnad från tidigare gånger så använde jag bara 1/3 av mixen men allt bindemedel. Detta pga iskuberna inte räckte till.

        Mixen har annars fungerat helt ok då jag tidigare inte haft några som helst problem med mina grupper. Jag kommer att köra med enbart spenat till att börja med för mina nya grupper för att sedan går över till räkmix. Får prova den nya mixen på den ynka gruppen med Murago.
        Ingen större ide att ha så få kvar men det är antagligen ännu färre imorgon.

        / Stephan

        Ursprungligen postat av roni
        Tror att dom dog av för mycket bindemedel? Hur mycket andvände du isf? Börjar bli orolig för min mix till troffarna som kommer snart.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          annars tycker jag den mixen är bra om man bara lägger till lite av andra produkter

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            #6
            Det är definitivt inget fel med Aquarium Malawis mix men om man gör misstaget att hälla i en massa bindemedel så får man väl skylla sig själv.

            Frågan är dock om jag behöver ta ut allt vatten från akvariet för att få bort eventuella sjukdomsbakterier om de nu inte kvävts till döds?? Kommer antagligen låta mina 30 st nya Bemba eller den större gruppen Brabant vara i den burken.

            Ursprungligen postat av bmwpower
            annars tycker jag den mixen är bra om man bara lägger till lite av andra produkter
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #7
              jag skulle nog börja att kolla av vattenvärdena. har du inga sådana skulle jag byta ½ akvariet med vattnet + suga upp rester i sanden.sedan se hur de reagerar.peter

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag är lite förvånad över att eventuellt bindemedlet skall vara boven här, men givetvis kan det vara så...
                Jag tycker dock att AM´s räkmix har en väldigt liten mängd gelatin i sin mix så därav min förvåning även om du tripplat denna.

                Har du kollat räkmixen så att inga gelatinbitar finns? Det är väldigt viktigt att gelatinet smälts ned ordentligt och noggrannt blandats in i räkmixen utan att ha "klumpar" eller "bitar" i mixen. Finns det bitar så kan de vara hårdsmälta för fiskarna och sätta sig fast som en plugg...liknande förstoppning.

                Nu ser det ut som om du undersökt det en del...men jag är ändå nyfiken. Inga andra faktorer som du anser kan ha haft inverkan?

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 307

                  #9
                  Det konstiga är att jag har kört med samma mix i mina andra burkar.
                  Har i och för sig haft 2 dödsfall av mina mindre Kiriza men det var för drygt en vecka sedan, så där är faran förhoppningsvis över.

                  När man granskar de döda troffarna så är samtliga rejält uppsvällda vid gälarna dvs inte över övriga kroppen. Att spenaten och ärtorna skulle vara orsaken är för mig uteslutet däremot så kvarstår räkorna och gelatinet. Räkorna låg i kylen ett dygn innan men det skulle förvåna mig om det skulle ha någon som hest orsak till massdöden. Gelatinet körde jag i micron så att det var en klar vätska.

                  Om det nu inte skulle bero på maten så har jag börjat leta andra orsaker dvs vattenkvalitet mm, men eftersom vattenbyten sker 1 gång per vecka i samtliga burkar så borde detta innebära samma problem i alla burkar.

                  Får köra med spenat ett tag nu så att troffarna får köra igång magarna rejält.
                  Lite oroligt är man för mina nya grupper som är på väg.
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #10
                    Jag vet att viss harhaft problem med räkor att det blir vassa bitar kvar av skalet.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Uppsvällda vid gälarna? Låter väldigt underligt faktiskt. I de fall som jag fått bukvattensot så har det uteslutande varit uppsvällda magar...nästan som en boll...och det har gått fort för dom att komma i ett sådant stadie.

                      Fiskarna har trots det faktiskt varit "med" i akvariet utan att t ex ligga och falla på sidan eller andra symptomer som tyder på rejäl sjukdom. De har dock rört sig nere efter botten mest...

                      Kommentar

                      • Stephan E
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 307

                        #12
                        Har kontrollerat det senaste dödsfallet och då verkar problemet ligga mellan huvudet och kroppen. Där har de en "bulle" som de inte brukar ha. Verkar som om stoppet är i början av tarmpaketet om det nu inte är något annat som är orsaken.

                        Lika bra att låta den sista Muragon kila vidare då den antagligen bara kommer att ställa till problem annars. Har råkat ut för att ensamma troffar leker med andra sorter av troffar.

                        Får göra ett rejält delvattenbyte så får jag se om problemen försvinner.

                        / Stephan



                        Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                        Uppsvällda vid gälarna? Låter väldigt underligt faktiskt. I de fall som jag fått bukvattensot så har det uteslutande varit uppsvällda magar...nästan som en boll...och det har gått fort för dom att komma i ett sådant stadie.

                        Fiskarna har trots det faktiskt varit "med" i akvariet utan att t ex ligga och falla på sidan eller andra symptomer som tyder på rejäl sjukdom. De har dock rört sig nere efter botten mest...
                        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Jag hade kört en dos Metronidazole.
                          Tycker det låter som att det är magen som är svullen/förstoppad. Svullnar en fisk upp från bröstet och skithålet ,hela bukpartiet alltså,så är hela tarmsystemet igenproppat/infekterat.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...