Arga Jullar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • oktober 2005
    • 90

    Arga Jullar

    köpte i fredags kväll 4 st. J. Transriptus "gombe", inte fullvuxna men inte så långt ifrån och 5 L. Similis. De går i en 75liters balja med BTN.modul, sten i ena änden, snäckor i andra.
    Snäcklekarna uppför sig bra, inga problem.

    Jullarna är det lite mer problem med, har en stor dominant (vete fan hona/hane, ingen aning) som har revir i stenhögen. "bakom" stenhögen har en annan fattat post, och de två sista är rätt illa åtgångna av den stora jullen.

    Den stora verkar ha gett sig fan på att nita de två mobbade jullarna, de har hållt till i varsitt hörn och en av dom bara låg i ett hörn så jag pytsade i den bakom min BTN-modul så den skulle få lite lugn. Får se om den klarar sig.

    Problemet är väl dock inte riktigt om de två mobbade klarar sig utan om det blir ett par nånstans i konstellationen. De firrar jag i dagsläget hoppas på är den dominanta och den som verkar vara någorlunda jämstark och har revir bredvid den stora. Problemet är att de inte verkar vara kompisar, snarare ha nån sorts terrorbalans.

    De två mobbade firrarna tror jag inte på helt enkelt för de är mobbade.

    I vilket fall, funderingen är: hur lång tid tar det för ett par att bildas?
    Ska jag låta de mobbade gå kvar i karet så att det blir större chans att det kommer bli hona/hane? De klarar sig förmodligen inte i så fall, och då blir det inget par utan bara döda jullar.
    //John

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    om man vill få ett starkt par så bör man, när ett par har bildats, få dem att känna hotet från samma art och/eller andra arter för att stärka bandet mellan paret-kanske oetiskt!? men jag har haft positiva resultat av det
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Trist nog verkar det vara många som delar din erfarenhet med arga Jullar... de är lite luriga där. Baljan är inte heller så stor, och enligt min erfarenhet så behövs det extremt mycket gömställen i en liten balja (om det inte ska bli några ihjälslagna firrar). Själv körde jag 6 st transcriptus i ett 200-liters, och det var inte tillräckligt stort/tillräckligt många gömställen för att hindra utmobbning. Numera går 5 st i ett 150-liters, men det är proppfullt med krukor, keramikrör och skiffer. I det karet funkar det (väntar också på ett par, men för mig har det tagit mycket lång tid utan att det hänt något).

      Ett par kan bildas väldigt fort, men även splittras lika fort. Låt de tre som funkar gå kvar och mata upp de mobbade. Blir det ett par av de tre du har är det nog klokast att flytta ut den som blir över. Risken är annars att den stryker med med tiden. De mobbade kan vara bra att ha framöver - plocka ut alla firrar, ändra inredningen och så i med alla igen. När de mobbade är uppmatade och i bra kondition kan de ha en fair chans med nytt läge.

      Julle-par verkar dessutom inte ha så starka parband generellt. Ändrar man inredning eller flyttar paret kan de splittras. De enda Jullar jag haft framgång med där är reganin - den verkar vara minst aggro av alla Jullar (har visserligen inte provat alla arter, men ändå).

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 november 2005, 07:28.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Nojj
        Användare
        • oktober 2005
        • 90

        #4
        Tack så mycket för svaren!

        Det ser lite ljusare ut nu verkar det som, den dominanta och en av de tidigare mobbade har "närmat" sig varandra och den lilla är nu inte mobbad utan snarare hunsad.
        När den dominanta kommer nära så vibrerar den lilla med hela kroppen vilket verkar göra den stora mindre aggressiv.
        Vibrationerna tolkar jag på två sätt: antingen är det "jag ger mig, slå mig inte" eller så är det "flört" vilket självklart hade varit bättre =)

        Det där med utomstående fiender kanske också funkar, jullarna verkar hålla lite sams emot snäcklekarna. Värsta Dallas!

        Det är verkligen sånt här som e kul med ciklider, de har sådant komplext, nästan mänskligt beteende!

        Med en guppy är det möjligtvis frågan om "ska jag simma 2 centimeter mer åt höger idag".
        //John

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Jag har något som verkar ovanligt, nämligen en trio transcriptus som fungerar harmoniskt och leker hela tiden. Det är två större som jag antar är honor och en mindre som då får antas vara hanen. Dom inhandlades ursprungligen som aggressionsavledare för mitt N buescheripar som går tillsammans med jullarna i ett 80-literskar.

          Enbart vibration är nog inte flört, men om en ställer sig (för mig den förmodade hanen) och försöker locka in den andra mellan två skifferplattor genom att vibrera och samtidigt vrida sig både i horisontal- och vertikalplanet så är det definitivt flört.

          Kommentar

          • PatCash
            Användare
            • september 2005
            • 29

            #6
            Jag har precis inhandlat 2 st J. regani. De går för tillfället ensamma i mitt nystartade 540 l.
            Att säga att de inte riktigt tål varandra är en rejäl underdrift, då den större av dem tillsynes verkligen gör sitt bästa för att ta kål på den mindre. Får hoppas det blir annorlunda när jag köper fler fiskar!

            Ha det!

            Kommentar

            Arbetssätt...