Blanda Pseudotropheus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Blanda Pseudotropheus ?

    Jag gillar de här små tuffa fiskarna. Kanske t.o.m. lite för mycket, eftersom jag har införskaffat Flavus, Demasoni samt Saulosi.

    Är det möjligt att ha två grupper av dem i samma akvarium utan att det blir rivialitet hanarna emellan eller blir det så att bara en grupp dominerar och den andra får ha en tynande tillvaro?

    Det är väl främst Saulosi som jag funderar på om de kan gå med antingen Demasoni eller Flavus. Jag tror mest på Flavus och Saulosi tillsammans, men det finns åtminstone en gammal tråd som påtalar iaf initialproblem.

    Tacksam för råd är;

    //Gunnar
    Min zoon
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    Jag kör Socolofi tillsammans med Demasoni och det funkar bra. Socolofin slåss sinsemellan och det samma gäller för demasonin.
    Bråk mellan socolofi och demasoni finns överhuvudtaget inte i mitt kar, de bryr sig inte om varandra ett dugg. Har för tillfället tugg på både arterna, så ingen art dominerar den andra.
    Nu är visserligen demasoni och socolofi väldigt olika vad gäller utseendé...
    Flavus, saulosi och demasoni är ju betydligt mer lika med sina ränder, och detta kan kanske ställa till med problem med rivalitet och att en grupp bli dominernade.
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Kanske var det en svår fråga? Kanske inte många som provat?
      Jag menar att om man läser tipsen om att välja till sitt Malawiakvarium, så är det ju inte precis så det står på NCS råd, vilket kanske gör att många undviker att prova.

      Jag har tid att fundera på alternativen och även på svar i detta forum, eftersom det bara är mina Flavus som är fullvuxna. De andra två arterna är på tillväxt.
      Min zoon

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Det är korsningsrisken jag tänker på i första hand. Så jag hade inte haft det så. Jag hade försökt välja en art i ett kar. Sen kan man ju ha fler kar.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          just för tillfället har jag 3 melanochromis arter tillsammans! det är m.johanni,m.auratus och m.parallelus och dom korsar sej inte! däremot är det ett enormt krigande och nu har det gått 2-3 månader och fortfarande har inte nån egentlig rangordning skapats..men som sagt inga korsningar så ja tror nog att det är likadant med olika pseudotropheus arter
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Robin
            Det är korsningsrisken jag tänker på i första hand. Så jag hade inte haft det så. Jag hade försökt välja en art i ett kar. Sen kan man ju ha fler kar.
            Jag har fler akvarium, så jag behöver inte blanda. Jag tycker att Saulosi-honan är helt avvikande i färg. Egentligen ser alla honorna till de tre arterna olika ut. Ska verkligen det vara ett problem med korsningar i detta fall?
            Jag är mer orolig över hur mycket hanarna kommer att slåss och om en grupp kommer att bli nästintill helt marginaliserad.
            Senast redigerad av Havs; 07 november 2005, 07:31.
            Min zoon

            Kommentar

            • Mangan
              Användare
              • november 2003
              • 86

              #7
              Att blanda Demasoni och Saulosi tycker jag inte låter som någon vidare bra ide, dom kommer med största säkerhet att korsa sig. Om du blandar två Pseudotropheus sorter tycker jag du skall ta några som inte e lika varandra vare sig i färger eller ränder.
              Mvh
              Mangan

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Tror inte Ps.Saulosi & Ps.Demasoni kommer korsa sig men ev. kommer Demasonin se Saulosin som en artfrände,med allt vad det innebär.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Det här med korsningar hit o dit är ju lite överdrivet, känns som det blivit värre på senare tid. Malawiciklider kan och kommer att korsa sig om man ger dom fel förutsättningar... inte mer med det än att strunta i att dra upp ynglen, alla är ju inte odlare utan det som diskuteras oftast är sällskapsburkar där man blandar hejvilt. Odlare har separata burkar för olika lekgrupper oftast eller ser på annat sätt till att slippa korsningar. Många som ger rådet "dom kommer korsa sig" har ofta inte ens provat utan återspeglar bara sånt dom själva läst tidigare i forumet vilket är lite vanskligt eftersom det hämnar hobbyn som sådan. Rödzebra med Moorii, låter iaf som det kommer gå utan korsningar men t.o.m där kan dom korsa sig(har sett bastarder mellan dom)så att blanda Salousi med Demasoni eller elongatus gör inte saken värre om man ser till att ha lite koll på dom, ska man inte dra upp yngel så gör det verkligen inget hur man blandar men som sagt alla malawi kan korsa sig man är aldrig safe. Jag utgår ifrån att dom som oftast ställer frågan inte har för avsikt att odla därför att om man känner att man inte vet hur det är med korsningsrisker så är det en bit kvar tills det är kanske är dags att börja odla på en seriösare nivå. Skulle jag följa dom råden man sett i ämnet skulle jag sitta med en ganska trist sammling fiskar. En annan sak är att man får en bra mycket bättre dynamik i burken om man blandar lite mer olik fisk som tex phenochilus/msobo/rödrubin/Lethrinops... mer dynamik både i färg och beteende vilket gör det roligare att sitta o titta till skillnad mot en burk med bara randiga mbunas eller stora blå haplisar som kan bli lite platt i upplevelsen efter ett tag plus att man kommer ifrån den "läskiga" korsningsrisken.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    sen så är det viktigt att varje art finns i tillräckligt antal-som expempel så skulle lätt mina auratus hannar leka av dom andra arternas honor (johanni,parallelus) ifall det inte fanns honor av den egna arten.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av specmats
                      sen så är det viktigt att varje art finns i tillräckligt antal-som expempel så skulle lätt mina auratus hannar leka av dom andra arternas honor (johanni,parallelus) ifall det inte fanns honor av den egna arten.
                      Antalet i respektive grupp är 6, 14 resp 12. Min tanke från start var att kombiantionen Flavus och Saulosi skulle vara den mest gångbara.

                      Detta med att ta reda på yngel vill jag förståss göra ibland. Men för den skull vill jag inte köra med enbart en art i ett kar, även om det skulle vara den ultimata definitionen på en seriös odlare. Jag kallar mig inte heller för seriös odlare, men väl odlare som vill få fram fin fisk. Jag säljer både till privatpersoner och akvariebutiker ibland.

                      specmats gör mig lite sugen på att köra med M. Auratus och min okända Melanochromis i samma akvarium också. Kanske är det vermivorus jag har. Men den rackaren skall ju vara liten och hon jag köpte dem av säger att hanen är större än en Auratushane.
                      Senast redigerad av Havs; 09 november 2005, 09:07.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        min erfarenhet av att blanda är positiv om man tar hänsyn till det som nämnts dock så är de flesta melanochromis mkt aggressiva och förnärvarande har jag problem med att det helt enkelt är för många av el för få av samma släkte! tanken var att späda ut aggressiviteten som man ofta gör med demasoni,tropheus mfl men i det här fallet så funkar det inte,antingen måste jag ha fler eller färre,som det nu är så är det fullständigt kaos..och skulle det vara troffar istället så skulle de dö ut relativt snabbt men dessa melanochromis arter är bland det mest härdiga jag kan tänka mej-dom klarar av det här våldsamma trycket men jag tycker att det känns oetiskt faktiskt..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...