Favorittanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Just foae vet jag är snygga när de väl vuxit till sig och färgar ut ordentligt. Jag är däremot tveksam till t ex Callochromis och Xenotilapia arterna...

    Men det skulle givetvis vara väldigt roligt att bli rejält överbevisad...hehe...så när du minst anar det så har du en västmanlänning på trappan som tigger kaffe och en titt i karen. []

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #32
      Du är alltid välkommen Stefan.

      Tyvärr är ju båten upptagen , så något havsfiske blir det ju inte i år.
      Men inbjudan står fast till nästa år.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • Martin J
        Användare
        • september 2005
        • 5

        #33
        hei, mitt første innlegg i forumet. min absolut favorit for øyeblikket er tropheus moori, kasakalawe. inget tvil. leker av seg som hur helst. vf.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #34
          Min favo är nog Boopsen.. den är riktigt läcker. Hoppas kunna skaffa mig en grupp i framtiden.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #35
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Just foae vet jag är snygga när de väl vuxit till sig och färgar ut ordentligt. Jag är däremot tveksam till t ex Callochromis och Xenotilapia arterna...

            Men det skulle givetvis vara väldigt roligt att bli rejält överbevisad...hehe...så när du minst anar det så har du en västmanlänning på trappan som tigger kaffe och en titt i karen. []
            Vi kan ju börja med dessa tre bilder Stefan, för att se om du kan ändra dig ....
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Calle...det är just det att jag sällan sett just de färgerna hos arterna. Sedan är de ganska bleka på kroppen och mest färger i fenorna. Arterna är för övrigt vackra rent kroppsligt, men inga favoriter hos mig när det gäller färgprakt. Nu är ju inte färger allt här i världen utan beteende överskiner det mesta...men färger kan vara ett riktigt trevligt komplement. ;-)

              Det är väl samma med inhemska fiskar som ofta upplevs som gråa och trista medans de i själva verket, med hjälp av annat ljus och vid fotografering kan uppvisa rätt underbara färger.

              Jag gillar Xenotilapia arter och om jag inte missminner mig så finns det ett foto på ett akvarium (första uppslaget) i "Back to nature guide - Tanganyika" där man kan se en större Xenotilapia ochrogenys art liggandes på botten med stora ögon. Jag har alltid gillat fiskar med smått speciella utseenden...t ex Tropheus...Altolamprologus...osv. De sticker ut från mängden. Just på den bilden ser man mängder med olika arter och där ser man det som jag oftast sett...en del färglösa arter.

              Vad jag har förstått så kräver de rätt förhållanden för att blomma ut och det har jag nog aldrig riktigt sett någonstans. Skulle helt klart vara en upplevelse att se ett artakvarium med featherfins, sandciklider och andra arter som jag upplevt som "blekisar"...troligen får jag väl en ny "måste ha"-känsla...som gör att man blir än mer knäckt som begränsad hobbyakvarist. []
              Senast redigerad av StefanL; 06 november 2005, 11:42.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #37
                Stefan: Vadå gråa sillar? Intressant beteende behöver väl inte utesluta vackra färger []
                Senast redigerad av Micke; 06 november 2005, 12:11.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Vackert foto Micke...men ser firren ut sådär hela tiden? Isåfall får jag väl äta upp min sneda uppfattning om just detta...hehe.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #39
                    Stefan,
                    vad skoj - då har du en verklig upplevelse framför dig!! Jag tyckte som du rätt länge - både sandciklider och Cyps såg rätt trista ut. Tills jag fick se bägge arterna rejält utfärgade och igång... personligen tycker jag de slår det mesta i fiskväg (envisas dock med att inte kunna välja EN Tanganyika-favorit). Jag känner mig rätt nöjd med att ha många sandciklidvarianter samt ett bra gäng cyps att "jobba mig igenom". Kommer ta ett tag innan jag tröttnar på dem, om någonsin...
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #40
                      C. foae är svår slaget, så fruktansvärt vackra och majestätiska, men featherfins/sandciklider överhuvudtaget har något som gör att man alltid dras till dem.



                      PS: hur sjutton får man bilder att se bra ut när man drar ner dem till en storlek passande forumet?

                      Kommentar

                      • Alexander Wiberg
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 445

                        #41
                        Har haft Opthalmothilapia ventralis "Kalambo" i ett 912-litersakvarie. Hade dem med flera andra arter, däribland Tropheus, vilka var för mycket för "Kalambon". Den dominante hanen fick mindre färg för varje dag, så jag gjorde mig av med dem. Nu hade jag nog valt bort Tropheus istället, för jag kom ihåg känslan och ivern när jag fick mina featherfins levererade. Vill definitivt ha featherfins igen, men då skall de, precis som de flesta här säger, dominera karet. Och då måste jag ha fler kar...

                        Kan även passa på att säga att jag igår kom hem från Nol med 5 st Julidochromis transcriptus "Gombi" och 5 st Lamprologus similis vilka lades ner i mitt 54-litersakvarie. Valde similis istället för multifasciatus av anledningen att de förhoppningvis inte gräver sönder akvariet hehe! Jullarna var tydligen F1r, och den dominante av dem hade fina, starka rutor. Skall bli spännande att följa dessa båda arter, det var lite krig igår kväll!
                        Senast redigerad av Alexander Wiberg; 07 november 2005, 15:03.
                        A.Wiberg (alex83)

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #42
                          Stefan: Men Xenotilapia hör inte till de fiskar man kalla featherfins, inte heller Callochromis (sålänge jag minns rätt). Featherfins är ett uttryck för arterna ur Cyathopharynx, Opthalmotilapia, Aulonocranus, Cyprichromis och Cunningtonia. Jag vet inte om man räknar in kilesa och melanogenys men enligt nya rön så ska de åter vara införda under släktet Xenotilapia.

                          Men har man inte haft arterna själv så kanske man inte riktigt förstår tjusningen med dessa fiskar...

                          Och du såg ju fotot på mina spilopterus innan i tråden (även om det inte är fetherfins), vad är det du tror är Photoshoppat där för att de skall se ut så? Jag tycker nästan att det skulle behövas rejält mycket photoshop och upphottning av bilden för att göra dem rättvisa [:-)]
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...