Favorittanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    Favorittanganyika?

    Då det nyligen var uppe en tråd om favoritmalawin tyckte jag att det kunde vara kul och spännande att göra en likadan tråd för de fantastiska tanganyikacikliderna. Är precis i farten att sätta upp ett litet tanganyikakar, och där kommer min favorit (förhoppningsvis) att finnas: Lamprologus multifasciatus. En fisk som jobbar för sitt uppehälle och knappt räds någon! Tänker faktiskt ta ut en art till, och det blir Neolamprologus leleupi. Spännande, färggrann och nästan oförutsägbar.

    Alltså, vilken är er favoritciklid från Tanganyikasjön? Och om ni vill och orkar, varför?

    mvh Alexander
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273
  • Pettson
    Användare
    • oktober 2003
    • 86

    #2
    Lamprologus brevis, då det är den enda tanganyika cikliden jag har
    och är väldigt charmig. Jag har första kullen på G!

    mvh
    Holger

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag kan ju inte nämna tanganyika utan att snacka om Tropheus men skall sanningen fram så är det de stora Featherfins'en som är roligast. Cyathopharyns foai/furcifer, Opthalmotilapia boops, nasuta och ventralis samt Aulonocranus dewindtii.

      Dessa fiskar är så mäktiga och eleganta att det knappt finns något att jämföra med. Tropheus i all ära men när man ser en färgande sandciklid så finns det inget annat för ögonen. De är så graciösa, vackra och majestätiska att jag vill kalla dem för ciklidernas kungar. Men det finns ju alltid delade meningar och eftersom jag inte var först så blev det diskusen som fick namnet akvariets konung......

      Bland dessa sandciklider gillar jag Foae/furcife, boops nkondwe, nasuta isonga + kipili, ventralis longola + sumbu + mpimbwe bäst. Hade jag kunnat hade jag bara haft featherfins i mina akvarium men som det är nu har jag fäst mig vid de arter jag har. Imorron dyker dock 15st O.ventralis sumbu upp.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        det måste bli tropheus..otroligt snygga i massor av varianter,intressant socialt beteende,stort underhållningsvärde,avancerad ciklid som ställer krav samt det faktum att en hel del håller på med tropheus skapar en intressant "never ending" dialog.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Tropheus utan tvekan...men det finns faktiskt en uppsjö av andra Tanganyika arter som är väl så intressanta.

          Jag gillar Juliidochromis arter en hel del...även snäckskalslekare såsom Lamprologus ocellatus. Har inte provat på "featherfins" men har en känsla av att jag skulle bli såld även då. Trots detta så sätter jag tveklöst Tropheus främst...en enormt härlig ciklid.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Tropheus! Håller helt & fullt med allt Specmats säger.
            Men då har jag heller inte kommit till de fiskarna som Jonas tar upp....
            Snäck-lekare i all ära men Jullar (tänker främst på Regani fr Kipili) är väl ändå strået vassare; liknande lekbeteende ?! + att den är snygg! Har än inte sett en bildskön snäcklekare.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #7
              eretmodus cyanostictus de som sett de leka förstår varför ( helt otroliga )
              sedan tropheus, det som är bra är att de passar så bra tillsammans.peter

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Tropheus så klart! Alltid fart i akvariet.

                Sen kommer nog N. Multifasciatus eller någon annan substrat-ruvare. Har alltid gillat deras yngelvård sen mitt gamla Zebraciklid par lekte.

                3:a kommer nog sandciklider. Har inte sett så många utfärgade, men i alla fall några snygga Featherfins samt några E. Kilesa.
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #9
                  Tjena.

                  1: Tropheus
                  2: Featherfins och övriga sandlekare
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    Håller med merparten att Tropheus är i topp, men jag skulle gärna vilja ha en grupp featherfins och det ska jag skaffa när jag får jobb, tror stenhårt att man skulle bli helt såld.

                    Mvh/ BB

                    Kommentar

                    • Nojj
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 90

                      #11
                      Kommer göra en tre - i - topp lista =)

                      1) N. Gracilis. Dels älskar jag deras underbara form, så otroligt stilren. Dels har den ett underbart sätt at ta hand om sina yngel, de verkar vara rätt smarta. Sen så var det den första tanganyika jag hade, sentimentala skäl klart.

                      2) Jullar. Stencoola, och vackra.

                      3) Snäckisar. Söta, med kul beteende och massa attityd.
                      //John

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #12
                        Featherfins. Varför? Läs Jonas inlägg tidigare i tråden...

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Jag glömde självklart att nämna min favoritfisk för tillfället som jag har i min ägo, Xenotilapia spilopterus, mabilibili. Det är en biparental munruvare och just detta beteende är mitt absoluta favoritbeteende inom yngelvård. Just x.spilopterus mabilibili råkar vara väldigt vackra också (bild på mitt pare nedanför). har jag nämnt att de lekte för några dagar sen []

                          Annars är det nog Featherfins som lockar mest, Tropheusarna är på väg ut ur huset ;-)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Jag kan inte svara på en sådan fråga... för mig kan det vara kombinationen i karet som gör det. Cyps med snäcklekare/sandciklider, Troffar/Petros, Featherfins... men även Jullarna med sin diskreta charm OCH tuffhet samtidigt. En hel koloni Prinsessor är också jäkligt grann, och så var det Altosarna ju... jag håller ju med om allt ni skriver ovan, men att vaska fram EN favorit kan jag bara inte. Sorry!!

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • pare
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 60

                              #15
                              tropheus är fruktasnvärt snygga, dock är jag inte så förtjust i dubbarna.
                              sen måste jag säga att de bilder jag sett på featherfins är väldigt snygga, hade man haft möjlighet att ha ett kar som var stort nog hade jag gärna provat på dem
                              mvh patric

                              Kommentar

                              Arbetssätt...