Äntligen Foaeyngel !!!!!!!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ok...mindes att du hade sådana förut. Kanske kvar än? Hur som helst en väldigt vacker art...

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #17
      Stefan....

      Bilderna på Kabogon har jag tagit som en glad amatör.
      Fiskarna är mina och går i ett 840 liters kar i hemmet.

      Jag mailade bilderna till Calle som hade vänligheten att sätta in dom i forumet då jag själv inte visste hur man gjorde.

      Men nu vet jag tack vare dig och flera andra hjälpsamma vänner här på forumet.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Ok Micke...

        Hur lång tid har det tagit innan de till slut lekte och fick en kull? Verkar som om du slitits mellan glädjerop och förtvivlan en stund...;-)

        Har de gått i 840L hela tiden?

        Kommentar

        • TroffeMicke
          Användare
          • februari 2004
          • 412

          #19
          Tjena igen.

          Detta var den 10:e leken, men den första som äntligen höll tiden ut.

          Förut så har honorna tuggat i allt mellan 3-14 dagar för att sedan spotta eller svälja rommen.
          Den honan som gick i 14 dagar var smart. Då hon märkte att äggen inte hade kläckts under dessa dagar och att dom troligtvis var obefruktade så spottade hon ut dom.

          Min grupp består av 2+6 varav bara den dominanta hannen har en lekgrop.
          Den andra hannen minglar bara omkring och verkar inte " ha fattat vad livet går ut på "

          Dom har endast gått i ett 720 före jag köpte deras nuvarande hem.
          De går nu i sällskap med ett gäng Cyp.Jumbo Tricolor, E.Melanogenys Ilangi, Xeno.Flavipinnis och ett par E.Cyanosticus .

          Jag har beställt ett gäng med Benthochromis Tricolor som skall sättas in i detta karet också.
          Senast redigerad av TroffeMicke; 03 november 2005, 20:08.
          Mvh.Micke

          http://www.troffemicke.com/

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #20
            Grattis Micke! Kabogo Copper är ju så jäkla snygga också!

            Jag törs väl knappt skriva att jag har en Furcifer-hona som spottar vilken dag som helst och det är hennes första lek. Fick lek på två Foae-honor för en vecka sedan men ena höll bara äggen i några dagar innan hon svalde dem. Den andra håller än, ta i trä *knackar mig i skallen*

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • februari 2004
              • 412

              #21
              Kan bara gratulera dig Ralph.

              Visst är det underbara fiskar,och att få en Foae / Furcifer hona att gå tiden ut är få förunnat vid deras första lek.
              Det kan ju vara så att det är större honor som kanske redan har lekt i det vilda ??

              Mina var ganska små när jag köpte dom, ca. 10 cm.
              Jag matade med nästan uteslutande cyklops medans honan gick i lekkaret och tuggade.
              Jag såg att hon "sörplade" i sig cyklopsen på ett raffinerat sätt när ynglena/larverna väl var kläckta.
              Ynglena var redan 1,5-2 cm när hon spottade dom, ganska stora alltså.

              Jag håller tummarna för dig att du får dina kullar.
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #22
                Ser ut som små makrillar, vi på västkusten imponeras vi inte av sill och makrill (om de inte ligger nystekta i dillsås och potatis). Jag är förvånad att Micke kämpar så för att få fram något han plockar upp ur havet regelbundet under sommarhalvåret ;D

                Skämtåsido...

                Fina fiskar, hoppas jag kan svänga förbi dig någon gång på den där kopp kaffen som jag sucktat efter i ett drygt år nu
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #23
                  Stående inbjudan Reckard lelle.

                  Erbjudandet gäller även övriga vänner, Kaffet står på..........
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #24
                    Jag tar gärna en påtår vid tillfälle Grattis till ynglena! Mina bara övar på munruvningen ännu
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    Arbetssätt...