Går de bra ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dempa
    Användare
    • april 2005
    • 35

    Går de bra ihop?

    Hemma har vi ett 300 liters akvarium som innehåller:
    Röd Zebra 2+2 (+9 yngel på ca 2-4 cm)
    Calvus 2
    Flavus 4
    Duboisi 1
    Demasoni 1 (hane)

    I vårt 130 liters akvarium har vi 10 st demasoniyngel på ca 3-5 cm.

    Vi är nu sugna på att slänga över demasoniynglen till det större akvariet. Finns det något som skulle kunna ställa till bekymmer?
    De två största fiskarna i 300l är två Röd Zebra-hannar, men de äter ju inte upp de något mindre Röd Zebra-ynglen, så då borde de inte röra demasoniynglen tycker man?

    Hur är det med Demasoni-hannen? Kommer han bete sig illa mot demasoniynglen eller kan man tänka sig att de så småningom kommer bli elaka mot honom?

    Funderar på att isåfall slänga över Demasonihannen till 130 liters akvariet.
    Kommentarer?
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Calvus är ju en rovfisk från tanganyika, men äter de inte rödzebra-ynglena är det nog lugnt. Det enda jag tror kan ställa till problem är demasonihannen ifall det finns små hannar i yngelgruppen. Det du kan göra är att släppa demasonihannen i ditt 130liters sålänge tills de små demsonin har varit i ditt 300liters i några veckor och sen släppa över honom. Jag tror inte det blir några problem men håll noga koll då så att han inte jagar de små för mycket.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • badboy
      Användare
      • maj 2005
      • 137

      #3
      Jag har själv släppt in yngel på 2cm som går med 2 vuxna hanar samt 2 vuxna honor utan bekymmer. Har dock lavasten där i som dom minsta kan gömma sig i, men dom är inte blyga annars utan dom simmar för det mesta omkring i karet med dom andra fiskarna.
      Senast redigerad av badboy; 02 november 2005, 16:47.

      Kommentar

      Arbetssätt...