Besättning och isättningsordning i 375L Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Besättning och isättningsordning i 375L Tanganyika?

    Hej.

    Har nu äntligen fått igång min nya 375:a som jag ska ha Tanganyika i. Bakgrunden är en BTN Rocky och det är rätt mycket med sten i.

    Nu är frågan om de fiskar jag tänkt ha funkar att ha ihop (vilket jag tror) och isåfall hur många av varje som är lagom. Och i vilken ordning man bör stoppa i dem.

    Lustigt nog verkar det "standardkar" som jag är ute efter inte så vanligt. Det finns knappt nån info om det i forumet. Men det kanske är för att det är så lätt att man inte behöver fråga om det...

    De fiskar jag är intresserad av är iallafall följande:

    - Lamprologus multifasciatus (är redan istoppade)
    - Julidochromis regani (eller möjligen marlieri)
    - Altolamprologus calvus eller A. compressiceps
    - Neolamprologus leleupi
    - Prinsessan av Burundi

    Problemet med de fiskar jag vill ha är att de är parlevande. Rekommendationen verkar vara att köpa en liten grupp ungfiskar och låta dem para ut.

    Är det lämpligt att köpa 4-5 fiskar av varje sort av jullarna, calvus, leleupi och prinsessor? Leleupin kanske man ska köra solitär redan från början?

    I vilken ordning är det vettigt att köpa och stoppa i fiskar? Multisarna är ju redan i, och dom är väl lämpliga att starta med. Men ordningen därefter? Min idé är såhär:

    1. jullar ; 2. calvus ; 3. leleupi ; 4. prinsessor

    Verkar det vara en vettig idé? Och hur många av varje bör jag skaffa i inledningsskedet?
    Daniel Andréasson
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Du har valt tre arter ( J. regani, N. leleupi och Prinsessor ) som konkurerar om samma utrymme. Risken är ganska stor att någon av dem inte kommer "få plats". Jag hade personligen valt bort Prinsessorna eftersom de har en förmåga att ta hela karet som sitt. Det kan givetvis gå hur bra som helst, framförallt om det är ungfiskar du stoppar i karet. Då får de växa upp och bli könsmogna tillsammans, vilket är att föredra.
    Dessa tre arter hade jag släppt i karet samtidigt. A. comressiceps/calvus kan du släppa i innan, samtidigt eller efter de tre andra arterna. Tror inte det spelar någon större roll. Och ett tips är att satsa på ett VF par Altolamprologus eller iallafall vuxna djur. De kostar såklart betydligt mer men du behöver bara köpa två. Och framförallt slipper du vänta på att de ska växa till sig. De växer väldigt låååångsamt.
    Ett gäng Cyprichromis eller varför inte Lamprichtys tanganicanus hade fyllt ut övre delen av akvariet som annars blir ganska tomt.
    Lycka till !
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Kan bara instämma med föregående talare. Hade personligen bytt ut iaf en av de grottlekande arterna mot Cyprisar.

      //NJ

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • september 2003
        • 386

        #4
        Om man får anmärka på din inredning enl länken på dina akvarium:
        jag hade bytt ut alla 'runda' stenar mot andra mer kantiga (skifferliknande till formen) stenar för att skapa flera klippor, springor och språng. Detta är viktigt i synnerhet när du tänkt ha så pass många substratlekare som du listat. Jag hade också avstått från princessorna alt köpt till dem långt senare när de andra fiskarna hunnit etablerat sig.

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Tack för alla kommentarer hittills.

          Vad gäller sessorna så vet jag att det kan bli problem, men i tidigare trådar har folk sagt att det mycket väl kan funka, om man bara släpper i dom långt senare när alla andra fiskar har väletablerade revir. Nåväl. Jag avvaktar helt enkelt med prinsessorna så länge.

          Bra tänkt med de runda stenarna också. Nu har jag iofs möblerat om en hel del sen bilderna togs och fått till rätt bra med grottor och skrevor, men jag ska helt klart lägga i en del mer kantiga stenar också och lite skiffer. Tack för tipset.

          Cyprisar har jag också funderat en del på. Ett problem med dom tycks dels vara att man helst bör ha rätt många och dels att dom bör ha 60 cm högt (och inte 50 som jag har nu). Dessutom är jag egentligen mycket mer intresserad av substratlekare än munruvare, men omväxling förnöjer. Skulle det alltså funka med cyprisar i mitt kar?

          Och frågan med leleupi: ska jag köra på en solitär? Eller försöka få ett par genom att köpa flera? Och vad är lagom vad gäller jullarna? 4-5 stycken ungfiskar?
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • matt.is
            Användare
            • september 2003
            • 386

            #6
            3-4 Jullar borde räcka om du önskar få ett par. Många brukar skriva 5-6 men då kanske man är ute efter fler än 1 par.

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • mars 2004
              • 664

              #7
              Tycker inte du ska stirra dig blind på de rekommenderade 60cm i höjd för Cyprichromis. Det är en rekommendation, inget krav. 50cm går alldeles utmärkt. Det bästa vore såklart om de fick simma kvar i sjön med "obegränsad akvariehöjd".... 6-8st kan vara lagom många. Detsamma om du väljer TanganyikaKillin.
              Vill du ha någon art till så skulle nog ett par Hästnosar också fungera. Roliga fiskar att titta på med lite smålustigt utseende. Dock munruvare....
              I frågan om en solitär N. leleupi antar jag att du menar en ensam firre ? Lite trist kan jag tycka. Och det tycker säkert den ensamma leleupin också.
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av matt.is
                3-4 Jullar borde räcka om du önskar få ett par. Många brukar skriva 5-6 men då kanske man är ute efter fler än 1 par.
                Man brukar säga att det är definitivt inte värt pengarna att köpa den 6:e fisken , om man är ute efter endast ett par.

                Vid köp av fisk nr 3 ökar sannolikheten till par med 0,25 till 0,75
                Vid köp av fisk nr 4 ökar sannolikheten till par med ytterligare 0,125 till 0,875
                Vid köp av fisk nr 5 ökar sannolikheten till par med ytterligar 0,063 till 0,938.
                Vid köp av fisk nr 6 ökar sannolikheten till par med ytterligare 0,031 till 0,969.

                Tusan också, märks det att jag har tråkigt på jobbet.
                Min zoon

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag skrev en artikel om ett likartat akvarium i CB for nagra ar sedan. Du bor ha mycket mer sten. Stenen ska ga upp till ytan. Om du inte vagar det sa far du ta rotter. Kor du i bikarbonat sa paverkar de inte pH. Leleupi ar solitar i naturen sa den misstycker nog inte. Personligen tycker jag att den ar en usel akvariefisk (sa aggressiva mot varandra) men min erfarenhet utgar fran ett par (samt ett gang yngel). Mina blev lite drygt 7 ar och pallade inte en langre flytt.

                  Personligen skulle jag noja mig med Julidochromis, snacklekare, mojligen leleupi + cypris/paracypris. Altolamprologus har jag aldrig haft sa nagon annan far kommentera dessa. Vill du fa mycket yngel sa ar de kanske inte basta fisken.

                  Ang. HazelCRs sannolikhetsberakning: Det gar oka pa chanserna genom att valja vad man tror ar olika kon (lat oss saga att du gissar ratt i 75% av fallen). Jag brukar kopa en stor en liten och tva mittimellan den ena storre an den andra) om jag inte har nagon aning alls.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 01 november 2005, 15:43.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    #10
                    Aha. Intressant med beräkningarna av hur många som behövs för att få ett par. Då får det nog bli fyra stycken ungfiskar av regani-jullarna. En stor, en liten, och två mittemellan, och så får vi hoppas att det verkligen är honan som är den stora och hanen som är den lilla, och att dom gillar varandra, haha. Bra tips!

                    Såpass mycket sten alltså? Shit påmmfritt. Då blir det till att sticka ut och konka hem en hel del till. (Min bärvilliga granne kommer bli överlycklig över att få veta det, haha.)

                    Vad gäller leleupi så tänker jag precis som Ola säger. Den är ju solitär i naturen och dejtar bara sporadiskt så det ska nog gå bra.

                    Altolamprologus är ett absolut krav för mig att ha. Jag tycker den är otroligt snygg och häftig. Att den käkar yngel är bara bra, så att inte multisarna eller eventuella prinsessor tar över karet totalt.

                    Gäller parberäkningarna även altolamprologus? Ska jag köpa fyra ungdjur även där? Eller ska jag verkligen försöka få tag på ett VF-par? (Det känns som att det kan bli svårt + dyrt.)

                    Då börjar jag med multisarna, jullar, altolamprologus och en leleupi. Sen får vi se om det blir cyprisar och möjligen även prinsessor i framtiden.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • 56ovwal
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 664

                      #11
                      VF Altolamprologus är inga svårigheter få tag i, men du får kanske vara beredd på att åka några mil. Har ingen som helst koll på var Årsta ligger. Eller så får du be din akvariehandlare ta hem ett par till dig.
                      Några exempel:
                      CichlideCentret, Köpenhamn
                      A. calvus White 200 Dkr/st
                      A. compressiceps Kiriza 250 Dkr/st
                      AquariumMalawi, Örebro
                      A. calvus White 6-12cm 245:-/st
                      A. calvus Ink Fin Congo 6-12cm 245:-/st
                      Samtliga ovan VF och bara exempel på några ställen du kan hitta Altolamprologus.
                      ( Har jag gjort otillåten reklam nu, ber jag om ursäkt. Har inget ekonomiskt intresse i någon av nyss nämnda butiker )
                      Har inte koll på vad odlade Altolamprologusar kostar, men låt säga en hundring styck för ungdjur på ca.5cm ? 4x100=400:-, d.v.s. inte mycket billigare än ett VF par.Och det tarsom jag nämnde tidigare väääääldigt lång tid innan dessa ungdjur är fullvuxna. 2-3 år ?
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hos jullar ar ofta honan storre an hanen.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Mmm tycker absolut inte du skall välja bort altolamprolugasarna om inte deras yngel norpande är ett problem. Riktigt skoj att sitta och kolla på dem när de smyger längs BTN'n bakgrunden i hopp om att överaska något byte

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Hos jullar ar ofta honan storre an hanen.
                            Ja, exakt. Det var därför jag skrev "En stor, en liten, och två mittemellan, och så får vi hoppas att det verkligen är honan som är den stora och hanen som är den lilla".
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #15
                              56ovwal: Aha! Då är det nog ingen omöjlighet att få tag i det här i Stockholm heller. (Årsta ligger alltså i Stockholm, precis söder om söder.)

                              Jag har sett väldigt fina odlade compressiceps (ungdjur) på Akvarielagret för 80-90 pix stycket, och även på Akvarieleasing, men jag har aldrig sett VF tror jag. Men det lär ju inte vara några problem att beställa in isåfall. Mycket bra att ha prisuppgifter på vad det kostar på andra ställen runt om i landet. Tackar för det.

                              krk: Tackar för Altolamprologus-stödet!
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...