Fransiga fenor på min fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Catherine-

    Fransiga fenor på min fisk

    Jag har ett kar på 375 liter med varierande (läs: ej artbestämda) mbunas. För ett par veckor så avlivade jag en fisk som jag trodde var utsatt för mobbning och blivit rejält skabbig. Fenorna på fisken var fransiga och stjärtfenan var nästan helt borta. Tyvärr undersökte jag den inte särskilt noga då jag inte hade ngn anledning (tyckte jag då) att misstänka att den var sjuk.

    Nu har jag dock upptäckt ytterligare ett fall av denna "mobbing". Denna fisk ser inte fullt lika illa däran ut som den förra, men nu har jag verkligen anledning att misstänka sjukdom.

    Funderingarna gick först till svamp, men efter ett besök i zoo-handeln så blev jag ÄN mer förvirrad (och utfattig). Handlaren pratade än om svamp, än om fenröta och en hel massa om sjukdomar jag nu inte kommer ihåg namnen på.

    Iaf så fick jag till slut gå hem med bland annat en ask av ngt som hette Ektozon och en ask med Punktol. Dessutom har jag ngt i min förstahjälpenlåda som heter Odinex (arv från förra akvarieägaren) som jag inte vet vad jag skall ha det till, det finns ingen bruksanvisning...

    För att avsluta detta svammel så tänkte jag nu be lite om era synpunkter på detta, kanske ni känner igen symtomen och kan ge mig ngt råd. Det skadar ju inte att chansa iaf

    Vita prick funderade jag lite på, kan fisken få fransiga fenor då? Jag har försökt se om fisken har prickar, men den är så ljus i sin färg att det är svårt att se eventuella vita prickar. Jag kan alltså inte utesluta dem även om jag inte ser dem nu. Fisken äter som vanligt och verkar inte må dåligt ÄN, den förra fisken var dock rätt medtagen innan jag avlivade den.

    Jag har dessutom just upptäckt yngel i karet och vill ju helst inte att de skall bli sjuk eller kanske till och med dö. Men jag vill ju inte medicinera mot allt möjligt, kanske i onödan heller..hmm...svårt det här....


    Gör vad ni kan, om ni kan....tipsa mig....


    /Catherine
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    " För ett par veckor så avlivade jag en fisk som jag trodde var utsatt för mobbning och blivit rejält skabbig. Fenorna på fisken var fransiga och stjärtfenan var nästan helt borta. "
    ¤¤Defnitivt ingen av de klassiska parasit-åkommorna. Om man får inbalans i "mbuna-stimmet"
    ,så dödar de varann enligt Hirerarki-regeln... (Jag börjar med att tro att du har problem med ,den. reglern.) PRÖVA med att rensa bort ,allt, som heter inredning. Denna åtgärd gör att dominerade,stridslystna, hannar tappar navigeringen och revirhävdandet något.
    Alltså ut med ALL inredning och avvakta resultat. Om en vecka mailar du mej om resultatet.
    Efter detta får vi (på NCS) figurera i vilken slags sjukdom det ev. handlar om.
    -Mr Fish-

    Kommentar

    • Stefan63
      Användare
      • februari 2005
      • 192

      #3
      Kan det vara detta?
      Stefan63

      Kommentar

      • -Catherine-

        #4
        Ursprungligen postat av Mr.Fish
        PRÖVA med att rensa bort ,allt, som heter inredning. Denna åtgärd gör att dominerade,stridslystna, hannar tappar navigeringen och revirhävdandet något.
        Alltså ut med ALL inredning och avvakta resultat. Om en vecka mailar du mej om resultatet.
        Efter detta får vi (på NCS) figurera i vilken slags sjukdom det ev. handlar om.
        -Mr Fish-
        Kan det verkligen vara det som är problemet menar du? att det är hierarkin som krånglar? Dessa fiskar har ju gått med varandra i flera år utan problem. Men jag säger inte att du har fel, inte alls, du vet säkert mkt bättre än mig. Jag bara funderade, den här fisken som är "sjuk" nu verkar inte höra till de fiskar som oftast grälar med varandra...

        Men....om jag rensar bort all inredning nu, kommer inte mina yngel bli uppätna då? Jag har inget yngelkar och brukar därför låta ynglen gå kvar i det stora karet istället, jag har byggt upp lite gömställen åt dem där.
        En del säger att man skall plocka upp honan när man ser att hon tuggar, men det har jag aldrig lyckats med. Det slutar i regel med att jag river halva akvariumet i jakten på henne samt skrämmer upp henne så att hon sväljer ynglen. Så nu får hon bara vara och jag hoppas att åtminstone några yngel klarar sig.

        Jag skall göra ett försök med det du föreslog, tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.


        /Catherine

        Kommentar

        • -Catherine-

          #5
          Ursprungligen postat av Stefan63
          Mjäe, riktigt sådär ser det inte ut...inga vita fläckar på fenorna har min fisk.....


          /Catherine

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            "Men....om jag rensar bort all inredning nu, kommer inte mina yngel bli uppätna då? Jag har inget yngelkar och brukar därför låta ynglen gå kvar i det stora karet istället, jag har byggt upp lite gömställen åt dem där.
            En del säger att man skall plocka upp honan när man ser att hon tuggar, men det har jag aldrig lyckats med. Det slutar i regel med att jag river halva akvariumet i jakten på henne samt skrämmer upp henne så att hon sväljer ynglen. Så nu får hon bara vara och jag hoppas att åtminstone några yngel klarar sig."
            ¤¤¤¤¤¤¤¤¤
            Får man inbalans i mbunas-gruppen måste man handla snabbt för att slippa upprepade dödsfall. Ett av sätten har jag nämnt, men man kan ju pröva med att ta bort våldsverkaren osså. Låta han kyla av sig i ett annat kar en tid; för att sedan se om "avkylningen" hjälpte
            permanent eller om man måste möblera om gruppen., tex utöka eller minska gruppen.
            Om du ,temporärt, väljer att ta ur inredningen, så måste du givetvis också skaffa ett yngelkar om du är intresserad av reproduktion i gruppen.

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Catherine,

              Jag tror det handlar om mobbing (det du beskriver). Jag har haft exakt samma funderingar som du eftersom jag under en tid hade ett antal fiskar som fick sina fenor justerade. Först var jag säker på att det var mobbing men eftersom fler visade "symptom" började jag fundera på sjukdomar. Det underliga med "sjukdomen" var att den gick åt en fisk åt gången. Detta fick mig att utesluta sjukdom, och igen fundera kring mobbingen.
              Precis som Mr.Fisk säger kan det vara en idé att göra "kaos" i karet. Om man behöver ta ur all inredning vet jag inte. Många ggr. räcker det att stuva om för att det ska bli oordning på hanarnas revir. Det kommer att ta nya men jag tror att detta gör att de får något annat att tänka på. En annan sak jag noterade när detta hände hos mig var att det var absolut inte bara hanarna som gick åt den svagare fisken. I princip alla var på den. Det var som om de var tvungna att göra sig av med den svagare fisken.

              Ibland blir det hett i mitt kar igen men just nu är det så mycket fisk i att de inte har en chans att plocka ut ett offer.

              Flera ggr. har jag funderat på att ta ut mobbaren men ofta är det ju fiskar som är dominanta (utfärgade) så de vill man ju ha på plats i sitt mästerverk.

              Mitt råd är att stuva om i inredningen och se om det hjälper. Ektozon är i princip vanligt salt så det kan du tillsätta utan problem. Punktol har jag ingen susning om men om det strular med bakteriekulturen så avvakta med det. Om du har plats så skadar det ju inte att utöka grupperna.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • -Catherine-

                #8
                Tack så väldigt mkt för era svar. Jag har idag bökat om rejält i karet, så nu får jag avvakta och se om det hjälper.

                Tack igen, jag återkommer med uppdateringar i ämnet


                /Catherine

                Kommentar

                Arbetssätt...