Är leptosomayngel ömtåliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Är leptosomayngel ömtåliga?

    Hej

    Har nu några gånger förlorat Cyprichromis leptosomakullar, de blir apatiska och dör inom några dagar efter ett delvattenbyte, som andra arters yngel klarar hur bra som helst. Har nån haft motsvarade erfarenheter? Hur länge är ynglen känsliga i så fall? (Vet att t.ex. Neolamprologus sp. Daffodilyngel är känsliga, vattenbyte rekommenderas ej de första veckorna.)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Här nere i skåne har ganska många problem med just detta fenomen. Vissa varianter verkar vara mer stabila medan andra vekare.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag antar att du matar med levande Artemia. Nar jag holl Paracyprichromis upptackte jag att forsta "hugget" endast gjordes om fodan rorde pa sig. Efter att de atit en gang sa kunde man mata med vad som helst. Paracyprichromis uppfattar jag som mycket taliga.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Mikael: Du kanske kan undgå dödsfallen genom att endast byta små mängder vatten? Eller testa att inte byta alls? bara lite funderingar. Precis som Ola säger så upplever jag Paracyprichromis yngel som ganska stabila med, mkt stabilare än leptosoma yngel. En liten fråga till Micke .. när gör du vattenbytena, på vardagar eller helger?

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Hej

          Tack för svaren.
          Har inte haft några som helst problem med P nigripinnisyngel. Ja, jag börjar med levande artemia, så småningom finfördelat fling och räkmix, men fortsätter parallellt med artemia ganska länge.
          Normalt gör jag vattenbyte 25-30 % lördag morgon eller söndag morgon, i undantagsfall (såsom t.ex. om jag är på Akvariets Dag under veckoslutet :-) ) måndag kväll. Senast var nu i helgen, försökte göra ett lite mindre byte, kanske 20 %, och lät även det nya vattnet rinna in ganska långsamt och med en lång paus efter halva mängden. Trots det dog ynglen två dagar senare.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            Under denna period, när dom är som känsligast, kan du kanske testa att byta typ 1-2 liter per dag istället.....
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Mikael: En kille som jag känner pratade ngt om att det är mycket mera vatten i rörelse på vardagarna än på helgerna(alltså från vattenverket och ut i våra ledningar). Detta på grund utav alla större företag som använder sig av mycket vatten. När sedan helgen nalkas så tillsätter vattenverket mera tillsatser i vattnet för att "vara på säkra sidan", då det blir mkt sämre flöde på vattnet.

              Om detta stämmer det vet jag inte men det kan ev vara en teori. Någon som har funderat i de banorna?

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Hört samma sak som Calle. Man bör nog höra med sin "vattenleverantör" om den saken.Själv byter jag numer aldrig vatten under långhelgen kring jul -i Nyköping tillsätter de nåt skit i vattnet (sry,minns inte vad) för att spara på rören.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  C. leptosoma-yngel är känsliga för både vattenbyte och dålig vattenkvalitet enligt min erfarenhet. Tappa upp vattnet du vill byta med i en 25-liters dunk och låt det genomluftas och tempereras i något dygn, så borde det inte vara något problem. Så löste jag mina "dödsfall". Samma metod funkar även på andra känsliga yngel/firrar, i vart fall som jag testat. Kranvatten är helt klart dödligt för en del firrar, trist nog.

                  Efter att jag väl börjat med att förbereda vattnet lite, så har jag utan problem även kunnat flytta nyspottade yngel till andra kar, utan något som helst problem. Har även testat att byta + 75 procent vatten i yngelkar i lokalen (till just leptosomor) och så länge vattnet är föreberett har det funkat ypperligt. Det enda dödsfall jag haft av dem efter jag ändrade rutinerna har varit ett yngel som hade missbildad mun, och därmed inte fixade att äta upp sig så bra.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...