är det så få handlare som säljer ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    är det så få handlare som säljer ciklider?

    Läste brevet som länkades från första sidan där Arne Bengtsson skrev om att det bara var 5-10% av zoo-handlarna i sverige som säljer malawii/tangayika ciklider.
    Detta pga att "vi" amatörer ger bort våra yngel till kompisar som annars skulle ha köpt fiskarna i en butik i närheten.

    Är det verkligen så "illa" med antaligen säljare? Att så få handlare har ciklider?
    I västerås känner jag till 5 zoo handlare som säljer akvariefiskar.
    4 stycken av dem vet jag säljer ciklider, den femte är jag osäker på.
    (butiken på Erikslund för er som känner Västerås).

    Jag ser det som ett större problem med att fler och fler zoo-handlare blir mindre gallerior där fiskarna är en sådan liten del av försäljningen och där kaniner, möss, kattmat, hundmat, fåglar, klösträd osv osv tar upp stor del av butiken.
    Väldigt ofta har personalen där dålig kunskap när det gäller cikliderna och vet knappt vilken fisk som är vilken när man frågar om olika arter och skötsel.

    Jag vill hellre ha kvalitet än kvantitet när det gäller ciklidhandlare. Jag vill ha en personal som kan sina fiskar och som har friska fina fiskar.
    Trots att vi har minst 4 affärer som säljer ciklider så väljer jag alltid den affärer där jag vet att personalen har bra kunskap när det gäller fiskarna de säljer.

    Så jag kommer att fortsätta ge bort våra yngel eftersom jag inte tycker om att ta död på helt friska fiskar.
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Jag brukar ibland när jag kommer till en akvariebutik jag inte varit i tidigare, fråga någon expedit om de möjligtvis har några "Hästnosar" ? Det brukar resultera i ett fniss och -Nä, det har vi inte ! Vet inte om de tror att man menar typ grisöron som hundgodis....
    Som regel brukar butiker i gallerier/större varuhus inte ha något vidare sortiment av Malawi- eller Tanganyikaciklider. Förmodligen för att det är mycket mer lönsamt sälja Platy. Typkunden har inte en aning om vad de har simmande i sitt akvarium därhemma. - Vi har några röda och några blåa, nu vill vi ha några gula.
    Ciklider av det mer ovanliga slaget köpes bäst i specialbutiken där ägaren själv är intresserad akvarist.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Räknar man alla butiker så kan jag tänka mig att 10% är rätt. Vet inte om man skall räkna med dem som har ett kar med dassiga rödzebra, men säg att vi inte gör det. Det är dock inget större problem om man vet vart man skall gå för att hitta vad man är ute efter. Bättre några få specialbutiker än massor av halvdåliga säger jag...

      I och runt Göteborg (2 mil radie) finns minst 6-7 bra ciklidbutiker + massor av odlare. Kanske är det värt för dig att åka hit och handla? Ciklider är relativt billigt i Göteborg också...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        Artiklen var skriven 1992 så det ser säkert anorlunda ut idag.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av ciklidis
          Läste brevet som länkades från första sidan
          Jag hittar inget brev.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Aha, det ar en gammal artikel fran 1992. NEj, jag tror inte att det ar sant idag och jag haller inte med om vad som star i artikeln.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              I stockholm finns det endast 2 ,kanske 3 butiker som har ett detaljerat ciklidsortiment...ganska magert
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                HAr ar artikeln http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9201&LOPNR=7
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Arne Bengtsson var ute och cyklade! Ska vi trissa upp priserna genom att skapa efterfrågan genom att mörka de yngel vi har? Det låter som kaffemarknaden där man bränner skördarna emellanåt för att hålla uppe världsmarknadspriset.

                  Hallå, akvaristik är en hobby för entusiaster och ingenting för ekonomiyuppies eller marknads-wannabies! []
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • pare
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 60

                    #10
                    håller med Per.
                    ser hellre att jag har råd att köpa de fiskar jag vill ha, än att jag inte har mer än två arter i karen som jag försöker bli rik på.
                    visst är det kul att man kan få ett par kronor för sina yngel, men det är trots allt det brinnande intresset för att hålla ciklider som gör att man håller på
                    mvh patric

                    Kommentar

                    • Micke Lövberg
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 349

                      #11
                      Vad har fiskarna och vårt/våra akvarium för funktion att fylla?Detta blir en följdfråga av den anledningen att många handlare helst säljer "vanliga" ciklider (golden,röd zebra m.fl.)Personligen har jag inget emot dessa fiskar om man vill skapa ett kar med mycket färg i och som är bildskönt.

                      Det jag är ute efter är att många akvarister blir som orkideésamlare, man är ute efter så ovanliga arter som möjligt och sätter det före t.ex färgprakt (det finns ovanliga färggranna också, jag vet).

                      Efterfrågan styr utbudet.
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

                      Kommentar

                      Arbetssätt...