73liters Tanganyika, tips på fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • oktober 2005
    • 90

    73liters Tanganyika, tips på fisk?

    Har precis startat upp ett 73liters kar med en BTN-modul i. Det är 60 långt, 35 djupt och högt. BTN-modulen tar upp en hel del av volymen, men inte så jättemycket av bottenytan.

    Om jag ska ha 2 arter bör jag väl dela upp det så att hälften är öppen sand /snäckor och andra delen ett stenröse. Hur gör man en bra gräns emellan?

    Det hade varit kul att kunna få yngel som klarar sig med, har en stor "yngelkammare" i BTN-modulen.

    Hade tänkt att ha någon snäcklekare och nån klipplevande art, typ jullar eller nån lamprologin. Jag inbillar mig att det gör det lättare att skapa 2 revir, då jullar /brichardisar inte är så mycket nere på botten och harvar, utan skulle ha lättare att samsas med snäcklekare än ex. Jullar/brichardi.

    Vilken av snäcklekarna kan man ha med jullar eller lamprologiner? Har kollat på stappersi(kungweensis?) men vet inte hur de är i beteende. Ocellatus är inte nåt alternativ, verkar vara för aggresiv.

    Är det skillnad på de olika jullarna i beteende? Vissa e lite mindre, jag hade tänkt mig Regani tror jag. Gräver jullar? Vill de ha en massa gömställen som brichardisar? Stort revir?

    Har även funderat på Neolamprologus gracilis, då Lars i Stoby hade f1or som han tyckte var rätt fredliga. Frågan är väl hur stort revir de behöver, och om de ändrar sig vid lek. Karet är ju bara 60 cm långt. N. Buescheri är jag också nyfiken på, men de kanske jag ska vänta med till jag flyttar och kan dra igång ett större kar?

    Tacksam för alla slags tips, hade varit super om nån hade haft ett liknande kar och provat en sån här kombo.

    MVH, John
    //John

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #2
    Kör på en snäcklekarkoloni och ett jullepar eller liknande.

    Lycka till!
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • Alexander Wiberg
      Användare
      • februari 2005
      • 445

      #3
      Hallå Nojj!

      Hänvisar till denna tråd för fina tips.

      A.Wiberg (alex83)

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

      Kommentar

      • Nojj
        Användare
        • oktober 2005
        • 90

        #4
        Tack för svaren! Tråden var väldigt bra.

        Det känns som att similis verkar vara rätt fisk, hoppas de går att få tag på. Transcriptus verkar vara rekommenderad av jullarna, lite synd för jag gillar nog Regani mer utseendemässigt =( jaja.
        //John

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

        Kommentar

        • Alexander Wiberg
          Användare
          • februari 2005
          • 445

          #5
          Du kan säkerligen ha regani istället för transcriptus. Ett alternativ till similis (som brukar vara ganska lätta att få tag på) är dess kusin multifasciatus. Skillnaden är att multisar bara har ränder på kroppen fram till huvudet, medan similis har ränder över hela kroppen, samt att multisar gräver mer än similis. Multisar räknas nog också som lite tuffare. Har haft 20 st i ett ett 912-liters, och de var utan tvekan karets behållning.

          I mitt 54-liters som jag nu sätter upp satsar jag på similis av två anledningar. Den ena är att jag inte vill ha alltför mycket grävande, och den andra är att jag vill ha multisar i min 912:a igen hehe!

          Nåväl, tror att du kan satsa på en grupp ungdjur av reganin och låta ett par bildas. Tillsammans med en grupp snäcklekare blir det ett intressnt kar!
          A.Wiberg (alex83)

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

          Kommentar

          • Magnus W
            Användare
            • april 2003
            • 101

            #6
            Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
            Du kan säkerligen ha regani istället för transcriptus...
            Hmmm ... jag är skeptisk. Reganin blir uppemot 12 - 14 cm, transcriptusen håller sig på mer hanterliga 6 -7. Jag tror att reganin är för stor för ett 60 cm akvarium, jag är nästan lite tveksam till transcriptusen också.

            -- MW

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • februari 2005
              • 445

              #7
              Förstår din tveksamhet Magnus, det var inte regani jag tänkte på utan den betydligt mindre ornatus som eventuellt skulle kunna fungera. Transcriptus däremot borde fungera alldeles utmärkt i ett kar med måtten i fråga.
              Senast redigerad av Alexander Wiberg; 24 oktober 2005, 15:23.
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • Nojj
                Användare
                • oktober 2005
                • 90

                #8
                Karet är klart, stenar i ena hörnet, 11 snäckor i andra änden.

                De fiskar jag ska ha är Jul. Transcriptus samt antingen L. Similis eller Stappersii (Meleagris).

                Min enda fundering är om jag ska ha Similis eller Stappersi? Någon som har erfarenhet av dessa sorter och transcriptus? Några andra beteendeskillnader på dessa 2 arter?

                (Som det känns nu blir det Stappersi helt enkelt för att jag tycker den ser bättre ut)
                //John

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  73 liter är inte stort. Men jag tror på transcriptus och similis. Den senare kan man diskutera men minsta jullen måste du ha. Jag har ett buesheriprinsesspar och en transcriptustrio(!) med 20 yngel i ett 80-liters.
                  /KM

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Läste första inlägget lite noggrannare; jullar gräver inte och vill ha rösen eller ändå hellre mycket av horisontellt åtskilda ytor.

                    Gracilis har jag inte sett på flera år. Dom får du vänta med, och då rekommenderar jag hellre daffodiler p g a att dom är snyggare. Inte att underskatta.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      stappersi är jäkligt grann, men rätt aggro. I vart fall de jag har. Kör just stappersi och regani i ett 200-liters, vilket funkar bra. Däremot går det inte att ha fler än en hanne av stappersin - tom i mitt 600-liters så blev den mindre hannen utmobbad. Kan tänka mig att en trio kan funka, men det behöver vara lite space mellan honornas revir.

                      Annars är det väl inte bara storleken på Jullarna som spelar in. Jag har transcriptus i ett annat kar, och upplever dem som betydligt mer aggro än reganin. Jag hade kört på reganin samt multisar/similis. Ge Jullarna mycket gömställen i ena hörnet och lägg alla snäckorna i andra hörnet. Revirgräns blir då det tomma utrymmet i mitten. Jag har gjort misstaget att lägga i sten som revirgräns, men firrarna har uppfattat det som bra utgångspunkt FÖR ett revir i stället för en revirgräns. Tomt utrymme verkar dock funka bra, då har de inget att fightas över.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Nojj
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 90

                        #12
                        Oki fisken är beställd hos Lars i Stoby, det blev 4 var av Transcriptus "gombe" och Similis. Hoppas det kommer funka, om nån blir utmobbad kan jag ha den bakom BTN-modulen i värsta fall.
                        Måste vänta tills fredag med att hämta dem, dryygt...
                        //John

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                        Kommentar

                        • Nojj
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 90

                          #13
                          Har prexis lämpat i firrarna, blev 5 similis o 4 jullar (transcriptus Gombe). De är väldigt avvaktande än så länge, ligger bara o trycker.
                          Var så sugen på att köpa N. Gracilis som kommit in i morse, kan inte hjälpa det, men brichardis-typer är bara så vackra!
                          Nästa projekt antar jag... hoppas det här går bra!
                          //John

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                          Kommentar

                          • gryni
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 63

                            #14
                            Hej!
                            Är sugen att så småningom starta igång ett 160 liters tanganyikaakvarium. Akvariet jag har tänkt använda är nästan högre än det är långt. Främst skall jag ha någon art av snäcklekare och tänkte inte inreda akvariet med särskilt mycket inredning i form av grottor, stenar etc. Tänkte köra med sand och en eller två stora stenar i mitten, samt snäckor på botten.

                            Vilka arter av tanganyika-ciklider skulle rekommenderas som komplement till snäcklekarna? Skulle vara väldigt nöjd om någon kom med förslag på någon mindre art som håller till i akvariets överskikt och som passar i ett 160 liters tillsammans med snäcklekarna. Har kikat runt en del på nätet, men eftersom jag är helt "grön" på tanganyika vill jag gärna ha några tipps.

                            mvh

                            Pär

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Det är inte så många arter ciklider som går högre upp och passar i ett 160-liters. Standardtipset är Cyprichromis, någon av de mindre varianterna. De kommer dock inte att göra sig riktigt i ett 160-liters - de gillar simutrymme och att vara många. Kanske kunde det funka med 3 hanar/4-5 honor. De gillar vertikala ytor så om du kompletterar med tre höga och rätt smala skifferplattor så trivs de bättre. Sätt en skifferplatta mot vardera sidan i karet, en i mitten längst bak och en på vardera kortsida/hörn. Där kommer hannarna att hålla revir.

                              Fisk som i mitt tycke gör sig lite bättre på 160-liter är någon stimfisk faktiskt. Någon av de tuffare afrikanska lyktögonen hade jag valt, men de kan vara svåra att hitta (och dyra om man hittar dem). Procatopus aberrans är grann. Aplocheilichtys pumilus inte riktigt lika grann, men mer biotopriktig (finns i allafall i tillflödena till Tanganyika). Du kan även försöka efterlikna Tanganyika med någon "sardinliknande" stimfisk (Stolotrissa och Limnotrissa är sardinliknande firrar som finns i Tanganyika - går dock knappast att hålla i akvarium och är omöjliga att hitta). Ett exempel på silverglänsande tetra är nättetran. Finns säkert flera.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...