Temp och mängde i ett 70liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    Temp och mängde i ett 70liters

    Vad för temp bör man sikta på att ha hos ynglena? Sen hur många yngel av demasoni och golden kan man ha i ett 70liters med 600liters/h pump och byter ca 1/3 vatten varje vecka.
    Och räkna med att ynglena är upp till 2,5cm stora
  • tseppae
    Användare
    • mars 2005
    • 104

    #2
    jag har inga afrikaner shjälv men jag kan säga att det tar en j---kla tid att växa till sig i så pass liten kar.

    Kommentar

    • badboy
      Användare
      • maj 2005
      • 137

      #3
      Jo det tar säkert 4månader innan dom är upp i 2,5cm storlek, men jag har tyvär ingen plats för ett större yngelakvarium.
      Men vad säger ni annars om frågorna?

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Jag drar upp yngel till 4cm i ett 40-liters på 3 månader. Jag gör vattenbyte 1-2ggr/vecka, och har ca 30st yngel i akvariet samt matar med skalade artemiaägg. Funkar hur bra som helst []

        Jag tror att det kommer att fungera bra att dra upp ynglena i ditt akvarium sålänge du sköter vattenbytena och matning minst 2ggr/dag. Antal yngel är nog ganska lagom med ett 30-tal. Det får inte bli för många för då växer de sämre.

        Pumpen på 600l/h är en aning för stark, kan du så skulle jag strypa den så den pumpar runt 300l/h. Alternativt att du använder dig av strilrör som fördelar "strömmen" i akvariet. Filtrering är mycket viktigt eftersom man matar ganska mycket mer i ett yngelakvarium. Antingen använder du dig av en s.k. filterhörna som limmas i akvaiet eller så kan du ta en rektangulär bit och ha ett "powerhead" i den. Är pumpen ett ytterfilter så är ett inga problem med filtreringen =)

        Lycka till och kom ihåg vattenbytena!
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • badboy
          Användare
          • maj 2005
          • 137

          #5
          Har bra filteranordning i yngelakvariumet så det där med 600l/h är utan filteret så den kan vara lägre. Gör det stor skillnad att mata med artemiaägg mot "vanligt" yngelfoder(på burk och väldigt fin malet)? Annars matar jag ynglena minst 2ggr om dan med det.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Jag vet inte riktigt, jag har fått bra tillväxt på detta. Jag matar även med pellets när ynglena är över 2cm.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            Arbetssätt...