Könsskildnarer multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan_umeå

    Könsskildnarer multisar

    Hej!
    Jag har nyss köpt 3 st lamprologus multifasciatus och på akvarieaffären så sa dom att det var 1 hane och 2 honor men 2 av dom som skulle vara honor dom är små och ljusa medans han som skulle vara hane han är mörkare och lite större och har som en vit mage.... den stora mörka brukar stanna upp farmför en av dom ljusa och som nästan bita henne i stjärtfenan och hon spänner sig allt vad hon kan, och i bland far dom in i samma snäcka fast kommer ut nästan direkt, är detta lekbeteende?
    Tror ni jag har rätt när det gäller könsskildnarna?

    Och tror ni det är ett lekbeteende eller bara bråk om snäckor??

    Tacksam för svar//Johan
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Låter som lekbeteende, helt klart. Den tredje firren kan dock vara osäker - att se könsskillnad på multisar är inte enkelt. Rätt övertygad om att du har ett par i vilket fall, och då har du snart fler...

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      jag tror också att du har en hane och två honor. min hane är mycket mörkare än honan. det kan vara lek eller förspel till lek. han biter nog i henne bara för att han känner att hon börjar bli lekmogen. mitt par har nog lekt men jag tror att det inte gick den här gången hur stort är ditt akvarium? har du några andra ciklider tillsamans med dom?
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • johan_umeå

        #4
        Akvariumte är på 70 L och änn så länge har jag 3 multisar och 20 röd zebra yngel

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          jag tycker inte att du ska ha mer fisk i ditt akvarium. kanske om du flyttar ut rödsebrorna så kan du kanske ha någon annan ciklid men risken är att multissarna (eller dom andra cikliderna) blir för aggresiva. hoppas att du får fram lite yngel. kolla så att din andra hona inte blir mobbad av "paret". din hane kanske bildar ett harem med båda honorna, man kan ju alltid hoppas []
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          • johan_umeå

            #6
            Ska snart ta bort rödzebrorna därifrån och som det ser ut nu så verkar det som om 1 hona är "mobbad" av dom andra 2 för hon verkar bråka med dom hela tiden...Fast det kan ju bli bra i o med att jag flyttade ihop alla snäckor och hon hade varit ensam på andra sidan så det kanske var det......

            mvh/Johna

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Svårt att veta om vilka kön det är. Den där tredje fiskens beteende låter inte som någonting. Angåeende könsskillnader så är storlek egentligen det enda som funkar rent utseendemässigt, men om du lägger ut snäckorna lite mer spritt igen så bör det snart framgå vem som är vem.

              Kommentar

              • johan_umeå

                #8
                ok, som det ser ut nu så är 2 st(troligvis hona och hane) vid snäckorna och den som jag tror är hona jagar bort den andra honan och hon bet även tag i den bukfena....Tror jag provar i morgon att lägga ut snäckorna mera utspritt, Men hur menar du med att jag kommer se vem som e vem då?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Om det är två honor så behöver de lite eget revir - är de för nära varandra blir det bara slagsmål. Med lite utrymme emellan kommer hannen troligen att leka av båda honorna.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...