Någon med praktisk erfarenhet av Lamprologus Callipterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • äventyraren
    Användare
    • november 2003
    • 17

    Någon med praktisk erfarenhet av Lamprologus Callipterus

    Hej,

    Jag har ett par Lamprologus Callipterus som har gått ensamma i ett 500 liters akvarie.

    Efter många påbörjade men ej lyckligt avslutade lekförsök blev det äntligen resultat för en vecka sedan.

    Honan hade släppt ut yngeln ur snäckskalet och verkade inte bry sig om dem. Utan de hade spridit sig över hela botten ytan. Inte heller hanen verkade bry sig. Alltså yngelvård = ingen alls....

    Nu efter en vecka är paret på gång att leka igen. Och frågan är vad jag skall göra nu?

    Kommer paret att acceptera yngeln? Och hur kommer de större syskon yngeln att bete sig mot de mindre? jag kanske borde flytta på föräldraparet!

    Någon som har praktisk erfarenhet av L.Callipterus och kan komma med råd!

    Tack på förhand

    Jonas
    Jonas Persson
  • äventyraren
    Användare
    • november 2003
    • 17

    #2
    Finns det någon på Ciklid.se som har Lamprologus Callipterus?

    Hej,
    Callipterus yngeln är nu 32 dagar gamla.

    Och de har hunnit bli ca 1 cm långa. De är väldigt bundna till botten och mer hoppar än simmar fram när de rör sig framåt. De har samlats i en stor grupp som ¨flyter¨ fram över bottnen.

    De lever fortfarande tillsammans med föräldrarna. Men jag har inte sett några tendenser till att de attackerar/äter av sina egna yngel.

    Jag vill helst inte flytta yngeln innan de blivit större.

    Det måste väl finnas fler som har denna mycket intressanta fisk i sitt akvarie!

    Skriv gärna och berätta om dina nuvarande/gamla erfarenheter av callipterus!

    Jonas
    Jonas Persson

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 647

      #3
      Jag köpte 7st VF L.Callipterus i Köpenhamn på Cichlide Centret för snart 1,5 år sedan och då var dom små. Nu är den största ca. 5cm och det är bara tre kvar av dom.
      Fråga mig inte om det är hannar eller honor men jag tror det är "dvärghannar" och lek har det aldrig funnits tillstymmelse till.

      Min erfarenhet vad gällande lek e alltså obefintlig och det enda beteénde jag sett är att dom slåss och mobbas inbördes.

      Kommentar

      • äventyraren
        Användare
        • november 2003
        • 17

        #4
        Hur många akvarister har Lamprologus Callipterus i sitt Tanganyikaakvarie?

        Hej igen,

        Är det bara Torsten och jag på ciklid.se som har denna mycket intressanta ciklid i sitt akvarie?

        Kom igen nu och dela med av era erfarenheter!

        Jonas
        Jonas Persson

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          jag har haft dom, länge sen nu, men dom var roliga i sitt beteende där hannarna sammlar på snäckor för att imponera på honorna,ofta så stal dom snäckor från varandra vilket var kul att se, köpte mina på akv.leasing tror jag..dom var runt 4-8cm och hannarna var betydligt större.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          Arbetssätt...