Tropheus-sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatCash
    Användare
    • september 2005
    • 29

    Tropheus-sällskap

    Jag tänker starta ett tanganyika-akvarium på ca 600 liter (170*60*60) och tänkte ha en tropheus grupp av något slag. Är dock sugen på att ha ytterligare några arter. Kan någon tipsa om eventuellt lämpligt resp. olämpligt sällskap till dessa fina fiskar?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det mesta brukar fungera. Tropheus tenderar att ignorera övriga fiskar och övriga fiskar ignorerar dem. Det är förstås olämpligt med arter som kräver höga halter protein eftersom du måste mata Troffarna med ganska magert foder.

    Sljälv har jag framgångsrikt kombinerat med alla möjliga snäckakalslekare och Julidochromis, Chalinochromis, callochromis, prinscessor, hästnosar, Petrochromis mm.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag kan direkt säga att vissa featherfins (cyathopharynx och o.nasuta) inte funkar bra med troffar. Det har jag erfarenhet av, troffarna biter gärna på de långa spröten de har från sina fenor.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • pare
        Användare
        • oktober 2004
        • 60

        #4
        hur går det med snäcklekares yngel?? blir det mat direkt eller fins det möjlighet för ett par att klara sig??
        mvh patric

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag har sett en del Julidochromis yngel dyka upp bland stenarna och klara sig långt. Även en del snäckskalslekare men det blir väldigt lite kvar.

          Snäckskalslekarna har ju den stora fördelen att så fort man upptäcker en snäcka med yngel så bara lyfter man ur den till ett annat kar. Honan som ju oftast följer med kan man lätt plocka bort senare. Med jullar är det värre.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          Arbetssätt...