Kan en hona tugga för länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • mars 2005
    • 254

    Kan en hona tugga för länge?

    En av mina röd zebra-honor har imorgon gått och tuggat i 4 veckor utan att spotta (vad jag sett). Övriga honor har spottat som vanligt men är orolig att kulle nska gå förlorad eller något då det är en riktigt fin OB-hona, dessutom ser det ut som det är en riktigt stor kull hon har i käften.

    Har inget kar som hon kan spotta i så hon går i "vanliga" burken men det har inte varit något problem för någon av mina övriga honor som tuggat, de har nästa på dagen spottat efter 3 veckor. Kan/bör jag göra något eller bara att vänta ut henne?
    Kan det bli så att hon går för länge och tuggar och kullen går förlorad på något sätt?

    Möjligt att hon kanske har spottat ut dem någon gång (inget jag sett dock) men min erfarenhet är att de inte har en sådan yngelvård att de går med dem något längre än någon extra dag och spottar dem ut och in.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    #2
    Varför inte bara "tömma" honan på ynglena? Jag brukar alltid "tömma" mina honor efter 3veckor och nåndag extra. Brukar ta en tandpetare och "bända" upp munnen på honan försiktigt samtidigt som man håller henne under vattnet. Och då får man ju alltid rätt på alla yngel, som man kan ha i en yngel akvarium och honan i ett annat så hon får vila och häta upp sig.

    Kommentar

    • Pikkenix
      Användare
      • mars 2005
      • 254

      #3
      Vill inte tömma mina honor pga. alla de nagativa effekter det blir till nästa generation med dålig yngelvård osv.
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Jag har varit med om att honan inte vill släppa sin kull ,både m tropheus och med mbuna-zebror.En Katale-zebra gick 5,5 vecka utan att släppa,troligen pga stress ty enda stället den kunde va ifred vid var uppe vid ytan/rutan. Men den såg inte rolig ut eft det,den dog nåt halvår efteråt.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Pikkenix
          Användare
          • mars 2005
          • 254

          #5
          Det löste sig, när jag kom hem från jobbet igår så hade hon spottat ut de flesta.
          Mvh
          Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

          Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Ursprungligen postat av Pikkenix
            Vill inte tömma mina honor pga. alla de nagativa effekter det blir till nästa generation med dålig yngelvård osv.
            Det där är en skröna. Det finns inga vetenskapliga belägg bakom det och jag har fått det bekräftat av Prof. Sverre Sjölander att det inte finns en chans i denna värld att det skulle påverka nästa generations yngelvårdsbeteende. Kan även berätta att Laif DeMason som odlar i Florida tömmer alla sina fiskar så. Tror inte hans yngel ruvar sämre för det.

            Tvärt om kan det få negativa effekter om du inte tömmer henne, speciellt om hotbilden i akvariet hon går i är jobbig. Då kan honan magra av, bli svag, få svårt att återhämta sig och bli ihjälstressad av andra fiskar i akvariet.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Så det finns vetenskapliga belägg på att det ÄR en skröna då? Vad hände med det som vi lärde oss heta "prägling"?? Intressant dock!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Vi har diskutterat detta forr och nu ska jag vara rakt pa sak: Sverres stil som foredragshallare ar att ge definitiva svar pa allt och man maste ta allt han sager med en nypa salt. Att pasta att det inte finns en enda chans att det skulle paverka ar helt horribelt och ett fullstandigt obegripligt uttalande! Sverre vet ingenting om detta och vad jag vet sa finns det inga studier som visar pa motsattsen heller. Det faktum att Sverres uttalar sig sa kategoriskt visar pa okunskap, eftersom att det finns flera tankbara mekanismer som kan paverka. Vi har tva krockande beteenden: Ata och varda avkomma. Att ata ar "starkare" an att varda avkomma sa for att varda avkomma kravs det en ratt jejal omstallning av hormonsystemet. Det ska finnas en spiggstudie som visar att yngel som vardas blir battre foraldrar.

                Pa jobbet tommer vi alla honor. Man kan inte halla pa som vi gor annars. Det skulle ga at for manga akvarier. Dessa ruvar anda sa det ar inte nagra stora effekter det skulle kunna ha. Det generella avradandet ser jag som rejalt overdrivet och att skylla problemen som finns med honor som aldrig gar tiden ut direkt pa tvangsspottning ar mer fel an Sverres generella avfardande.

                Daremot finns det en annan mekanism och det ar att avelsmalet "ta hand om avkomman" inte finns. Darmed far dessa for a sina "daliga" gener vidare. Att "tamdjur" tappar del eller hela varden av avkomman ar vanligt. Detta troligen pga av att det ar rejalt illa att borja varda vid fel tillfalle. Tittar man "i" organismen sa handlar det troligen om hormoner. Spigg kan med hormoninjektioner fas att gora vadsomhelst (varda, sluta varda osv). Detta verkar Sverre inte veta nagot om, eller sa gor han det, men uttalandet hade inte latit lika bra.

                Det ar battre att beratta en bra historia an en sann historia enligt Sverre. Detta har vi diskutterat pa jobbet en hel del och vissa anser att Sverre gor skada, medan andra tycker att det ar bra att han populariserar vetenskap. Jag hor till den senare kategorin, men blir lite irriterad ibland over dessa bergsakra uttalandena om saker utanfor hans expertis.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Jag visste att jag inte borde sagt nått

                  Jag har svårt att tro att Sverre bara skulle "skämta till det". Snubben är ju ändå professor, och det blir man inte bara för man är bra på att dra vitsar. Vi pratade faktiskt om det ett tag och jag kommer inte ihåg alla detaljer, men han verkade ha bra koll. Om det är nått han är bra på så är det att tänka på alla involverade variabler...

                  Som jag ser det finns det inga bevis för eller emot, så vi skulle kunna spekulera in i det oändliga. Hundar går fortfarande och markerar rivir på gatlampor, på asfalten efter så otroligt många generationer med tamavel och korsningar. Vissa länder (inga namn nämnda) tror de kan invadera andra och förändra deras kultur. Det anses av många vara omöjligt, eller iallafall ta ruskigt långt tid. Där snackar vi saker (religion, socialt beteende etc) som byggts upp under ett par hundra eller tusen år. Hur omöjligt är det då inte att förändra miljoner år med evolution hos ett djur på en generation? Saker som ligger så djupt rotat så det handlar om instiktiva beteenden, inte forcerade sociala beteenden så som religion etc. Personligen vägrar jag tro på det.

                  Det vore som att bli imun mot fruktan bara för att man har sett the ring. Det blev iallafall inte jag och den är jädrigt läskig :-)
                  Senast redigerad av Zaphi; 07 oktober 2005, 15:25.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Som sagt sa skrev jag foljande:

                    "Pa jobbet tommer vi alla honor. Man kan inte halla pa som vi gor annars. Det skulle ga at for manga akvarier. Dessa ruvar anda sa det ar inte nagra stora effekter det skulle kunna ha. Det generella avradandet ser jag som rejalt overdrivet och att skylla problemen som finns med honor som aldrig gar tiden ut direkt pa tvangsspottning ar mer fel an Sverres generella avfardande."

                    OM det nu var sa att vard av avkomma var sa hiskeligt fast sa skulle ju alla fiskar leka hur latt som helst, eller hur? Sa ar det ju inte. Att argumentera att vard av avkomma ar en instinkt och det darfor inte kan paverkas ar ett tomt argument och ett cirkelargument. Instinkt ar for ovrigt ett ord som inte anvands langre da det inte betyder nagot (eller snarare, det gar inte definiera). Utifran de de definitioner som trots allt finns sa ar vard av avkomma dessutom INTE en instinkt.

                    Jag tror som sagt inte att det finns stora effekter av tvangsspottning. Om man gjorde ett experiment och tvangsspottade 100 honor och lat 100 ga tiden ut och sedan fodde app varsin avkomma efter dessa, sa skulle det inte forvana mig ett dugg om de tvangsspottade misslyckades med forsta kullen oftare (lat oss saga 30% istallet for 15%) men att det inte skulle vara nagon skilnad i kull tva. Vetenskapligt sett sa ar detta inte en speciellt intressant studie, men den ar enormt tid och resurskravande och kommer darfor "aldrig" att goras.

                    Jag tror att problemen som finns ibland ar genetiska. Det handlar da om att man odlat pa fisk som inte gar tiden ut. Man ska aldrig tvangsspotta fisk pga av att de aldigt gar tiden ut och man ska helst inte tvangsspotta fisk som inte visat att de kan ga tiden ut. Da tar man med formagan att ga tiden ut i sitt avelsmal.

                    Det bor aven papekas att det finns nog kan finnas en vetenskapsideologisk avgrund mellan mig som beteendeekolog/evolutionsbiolog och Sverre som ar en "old School" etolog.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 07 oktober 2005, 15:45.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Jag tror mer det kanske skulle handla om 0,2% skillnad på det exempel du tar upp, men det är ju bara en gissning förstås. I vilket fall som helst kan vi ju säga att det inte spelar någon roll om vi tömmer eller inte och att rädslan för att generationen under skulle bli kass är otroligt överdriven.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Japp, sarskilt nar det galler fisk som vi vet kan foda upp yngel. Da ar det bara att tvangsspotta pa.

                        Nar det galler den dyra studien ovan sa ar den ju ett hogriskprojekt dessutom. Om det inte finns nagon skilnad sa ar det ett riktigt stort "jaha". Och om det ar en skilnad sa ar det vetenskapligt satt inte sa intressant eftersom att man aldrig kan skilja ut eventuell fysisk skada/paverkan fran sjalva upplevelsen. Om de blir hormoniellt storda av att sprattla runt i en aggtumlare sa ar det ratt ointressant.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...